Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, September 9, 2008

Penghijrahan Ke Utara...

Aku membawa diri melintasi sempadan negeri menuju ke utara semenanjung tanah air. Hatiku melihat mentari terbenam di ufuk barat, tatkala itu hatiku juga terfikir macam mana keadaan bila sang mentari muncul di ufuk timur, adakah cahayanya menyinari alam ini dengan baik ataupun redup dan mendung di pagi hari ataupun cerah pada awalnya dan hujan di tengah hari.


Di saat aku sampai di salah sebuah tempat di utara, kali ini aku mengenangkan diri aku yang masih lagi dalam keadaan gelap tanpa bantuan cahaya, membawa diri untuk mencari ilmu di negeri orang. Keadaan menjadi bertambah resah bila aku perhatikan orang-orang yang berada di sisi aku jauh lebih beruntung berbanding diri aku yang serba kekurangn ini. Aku melalui hari demi hari dalam langkahku menimba ilmu pengetahuan tanpa menghiraukan orang lain kerana hatiku ini tidaklah sehebat kawan-kawan sekeliling aku. Dalam fikiran aku, mereka ini jauh lebih beruntung daripada aku, jauh lebih hebat daripada aku. Namun hatiku tabah menghadapi dugaan hidup ini kerana aku masih ingat lagi pesanan ayahku kepada anaknya ini sebelum aku memulakan langkahku lagi, katanya: "wahai anak yang baik, dalam hidup ini kita tidak dapat memilih untuk hidup sama ada untuk lahir dalam kaya ataupun miskin,lahir dalam keadaan senang ataupun susah. Tetapi setelah kita hidup, kita mesti menghabiskan hidup ini hingga ke langkah yang terakhir. Kita tidak diberi apa-apa keistimewaan semasa dilahirkan tetapi kitalah yang akan berusaha untuk mendapatkan keistimewaan itu bila kita hidup nanti". Aku termenung mengingatkan pusaka itu, kerana ayahku tidak memiliki harta yang bertimbun untuk diwarisi kepada anaknya melainkan pusakannya adalah nasihat. Dengan pusaka yang ayah berikan itu yang membuatkan hati aku bertambah sengat untuk meneruskan perjuangan ini walaupun aku tahu ianya amat dan teramat sukar.

Dalam meniti hari-hari sebagai seorang pejuang dalam keluarga orang yang susah ini, aku melihat bagaimana sukarnya untuk hidup. lantas teringat di benak pemikiranku tentang pesan guruku semasa belajar di Perlis dahulu, katanya " hidup ini macam lautan, ada manusia melihatnya macam gelombang yang begitu mencabar. Manakala ada orang yang melihatnya (hidup ini) ke dalam sedikit, iaitu di dalamnya terdapat ikan-ikan yang boleh memberi manfaat kerana dalam hidup ini ada manusia yang hanya mencari untung semata-mata. Ada juga manusia yang melihat hidup ini jauh ke dalam lautan lagi iaitu di dasar laut itu terdapatnya mutiara yang menjadi rebutan kepada manusia sehingga sanggup bermusuh-musuhan sesama sendiri demi mendapatkannya. Manakala ada yang jauh lebih hebat dan ia melihat lautan ini jauh di bawah dasar lagi iaitu di dalam lautan terdapatnya minyak petroleum yang jauh lebih berharga". Namun, bagi aku hidup ini bukanlah semudah apa yang kita ucapkan kerana ianya sungguh kompleks yang menyaksikan keajaiban demi keajaiban, membuktikan keagungan kuasa Tuhan yang Maha Mencipta.


Setelah dua tahun aku di negeri Perlis, aku mula berhijrah ke Kedah, salah sebuah negeri yang juga terletak di utara tanah Melayu dahulunya. Aku menyambung belajar diperingkat yang lebih tinggi sedikit. Di sini aku banyak belajar apa yang aku belum ketahui sebelum ini. Di sini juga aku menemui pelbagai corak kehidupan dan bagaimana aku ingin mencorak kehidupan aku nanti. Aku bertemu dengan perlbagai keadaan manusia dan boleh dikatakan aku berjumpa manusia dari pelbagai jenis sehingga boleh dikatakan dari A sampailah ke Z. Sekali lagi mencabar diri aku untuk menjadi insan yang sempurna kerana di sekelilingku ramai manusia yang mempunyai pelbagai gelagat hidup. Ada yang baik dan ada yang kurang baik. Namun dalam penitian hidup ini redha dan berserah kepada Allah swt, dan akhirnya aku dipertemukan dengan Nur yang merupakan titik permulaan dalam menyinari hidupku. pertemuan itu bukanlah suatu yang dirancang ataupun tidak terancang tetapi ia sengaja diperlakukan untuk tujuan menguji kejenihan cahaya Nur tadi. Maklumlah kata orang cahaya dari aliran agama ini memang tinggi nilainya dan aku teringin untuk menguji tahap kesucian dan kejernihan kilauan cahayanya dan aku memang mendapti cahayanya memang unggul sehinggkan sampai saat ini aku belum lagi menemui cahaya yang setanding dengan cahayanya. Aku mengharapkan Nur ini menyinari hidupku buat selama-lamanya.


Di saat aku menuji ketelusan cahayanya....

Setelah lama aku melihat sinarnya si Nur tadi, aku mula tertarik untuk mengujinya agar aku tidak tertipu oleh cahayanya itu dan aku mengharapkan cahayanya itu benar-benar dapat menyinari hidupku. Ujian demi ujian aku tujukan padanya dan kesemuanya itu menunjukan bahawa cahayanya tetap menyinari dan tidaklah malap seperti sesetengah cahaya yang aku uji sebelum ini. Aku menetapkan empat puluh ujian untuk menguji kejernihan dan kesucian cahaya Nur agar suatu hari nanti aku tidak menyesal. Aku cuba untuk memadam langsung cahayanya agar ia terus melupaku namuan sangkaan aku silap kerana semakin diuji semakin pula cahayanya menyinari hidup ku. Lantas aku berdoa agar Tuhan kurniakan Nur itu kepada ku untuk menjadi milikku buat selama-lamnya. Kini Nur mendampingi aku sudah hampir dua tahun. Aku merasakan masih tiada lagi cahaya setanding dengan Nur. Nur di Ufuk Timur aku mengharap kau tetap menyinari hidupku walau di mana jua sekali pun.

No comments:

My Picture