Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, September 26, 2009

Sekembali Ke Medan Juang...

Bismillahi Rahmani Rahim..


Alhamdulillah bersyukur kepada Allah swt kerana dipanjatkan lagi usiaku hingga ke saat aku menaip kata-kata yang aku terjemahkan di dalam encode yang berbentuk huruf dengan maksud yang mudah untuk difahami dan sesungguhnya aku berharap kepada sahabat pembaca memahami kod-kod huruf tulisan aku ini. Setelah sebulan diri ditarbiah di universiti Ramadhan, aku bersyukur kepada Zat Yang Maha Pemurah yang memberi ruang dan masa untuk aku bertemu dengan makhluk-Nya yang bernama Ramadhan. Bila dikenang, terasa kesedihan demi kesedihan kerana berlalunya bulan yang penuh Rahmat yang dijanjikan Allah swt kepada hamba-hamba-Nya. Aku mengharap agar aku dipertemukan lagi dengan Ramadhan untuk kali yang akan datang kerana ketidakpuasan aku menjalani ibadah pada bulan tersebut.



Setelah mengharungi tarbiah Ramadhan, seluruh ummat Islam di dunia ini di anugerahkan hari yang agung iaitu hari kemenangan pada 1 Syawal. Bagi menyambut kemenangan itu, aku diberi tempoh bertenang dalam mengharungi liku-liku hidup sebagai seorang pejuang. Tempoh bertenang yang aku maksudkan adalah cuti selama 1 minggu. Kini tempoh bertenang itu sudah pergi meninggalkan aku. Aku terpaksa meneruskan hidupku sebagai seorang pejuang dan kini aku kembali ke medan jihad sebagai salah seorang yang menuntut ilmu bagi menegakkan dan mepertahankan syiar Islam. Hari ini aku kembali ke UUM dengan Buraq (hanya sabahat rapatku sahaja mengetahui Buraq aku ini). Melangkah dari Timur ke Utara tanah air dengan semangat juang yang tinggi untuk membela nasib diri, bangsa dan agama.



Semasa perjalananku ke medan jihad, banyak perkara-perkara aneh yang aku lihat dan perhati. Mungkin ini sebagai rahmat yang Allah swt ajarkan kepada aku melalui ayat-ayat-Nya yang kedua iaitu melalui makhluk-makhluk-Nya. Pepatah melayu yang sangat sinonim juga menyebut, jauh perjalan, luas permandangan. Jadi sepanjang perjalananku itu banyak yang aku temui. Perkara aneh yang pertama aku jumpa ialah sikap dan tingkah laku manusia yang rakus dijalanan. Ada antara mereka yang sanggup menindas orang lain semasa dijalan dengan membuat jalan raya seperti jalan warisan mak ayah mereka. Wal hal orang lain juga membayar cukai untuk menggunakan jalan tersebut.


sekadar hiasan

Semasa mendaki banjaran titiwangsa yang merupakan banjaran tertinggi di semenanjung Malaysia, aku berhenti di pucak bagi mengamati keindahan ciptaan Tuhan dan siapa yang pernah ke R&R titiwangsa sahaja dapat menafsirkan keindahan ciptaan Ilahi itu. Sekali ku pandang, betapa kerdilnya diri ini jika dibandingkan dengan keagungan Ilahi. Subhanallah....


Aku juga terserempak dengan seekor gajah kat tepi jalan... Besarnya!!!!Tapi nasib baik ia xganggu perjalanan aku...Bagi mereka yang sering menggunakan lebuh raya timur barat memang dh lali berjumpa dengan makhluk Allah swt yang besar ni...Kat tepi jalan pun dah letak amaran laluan gajah liar dan pengguna dilarang berhenti, bunyi horn dan sebagainya. Sesiapa yang nak lihat elephant free show, datang la ke lebuh raya timur barat. * nasihat (Mulut jangan Celupar)....hehehehe

Gajah di lebuhraya Timur-Barat


Dalam meredah perjalan di bawah sinar mentari, kehausan dileher semakin menular. Namun aku terpaksa tahan kerana aku masih jauh untuk menemui rumah atau kediaman manusia. Aku melalui lebuh raya Gerik-Baling. Semasa di tengah-tengah hutan belantara, aku berjumpa dengan seorang pemboncengn motosikal. Namun aku perhatikan motosikalnya mengalami kerosakkan iaitu tayar pancit. Dalam hatiku terdetik untuk membantunya kerana saat ini dia di dalam kesusahan. Kita yang senang ini perlulah membantu agar Allah swt permudahkan kepada kita semasa kita di ambang kesukaran. Kehausan tidak lagi dirasai kerana melihat orang lain dalam kesusahan. Aku singgah di salah sebatang pokok untuk mencari tempat teduh agar senang membaiki motosikalnya. Bila bertanya khabar dan membuat interview ringkas, dia juga merupakan salah seorang pejuang di Maktab Perguruan Kangar. Aku turut membaiki motosikalnya sehinggakan selesai dan kami berpisah. Di hatiku terdetik bahawa aku perlu banyak bersyukur kerana Allah swt mempermudahkan perjalanan hidupku.



Dihati masih lagi terasa kehausan. Akalku membuat keputusan untuk membeli air yang dijual oleh orang kampung di gerai-gerai kecil di tepi jalan. Semasa mencari gerai mana menjadi pilihan, hati aku membuat keputusan untuk berhenti di gerai yang paling hujung. Bila aku berhentikan kenderaanku di gerai tersebut, aku lihat seorang yang kurang upaya menjual air tebu. Aku membeli 2 bungkus air tebu darinya dengan niat untuk membantunya. Air tebu yang dijualnya memang manis dan aku tidak pernah merasai kemanisan seperti itu sepanjang hanyatku meminum air tebu. Di sudut hatiku, bagus sungguh si dia, walaupun kakinya cacat, namun dia tidak meminta ehsan orang lain bagi mencari sesuap nasi. Dia lebih rela bekerja membanting tenaga dengan menjual air tebu di gerai paling hujung yang jauh dari gerai orang lain yang normal. Hatiku mengatakan dia berusaha dengan kudrat yang semampu untuk menyara hidupnya dan itu lebih baik jika meminta-minta.


Aku kemudian meneruskan perjalanan sampai di Jeniang, salah sebuah pekan di daerah Kuala Muda. Di situ aku berehat untuk menunaikan solat Zohor dan Asar secara Qasar dan Jama'. Di masjid itu aku dapat lihat lagi satu perkara aneh iaitu masjid di diami oleh serangga yang berterbangan. Sekian lama aku perhati, walau serangga itu ramai, tapi ia tidak mengganggu manusia dan ia hanya menggunakan satu lubang di sebelah masjid sebagai laluan untuk keluar masuk ke sarangnya. Di sudut hatiku, inilah sunnatullah yang menetapkan kepada serangga tersebut supaya tidak mengganggu manusia untuk menunaikan solat. Biasanya jika serangga tersebut membuat sarang berhampiran dengan manusia, manusia akan cuba menghapuskannya kerana ia mengganggu manusia. Namun serangga tersebut menumpang masjid di Jeniang tanpa mengganggu manusia dan mereka saling berkongsi masjid dengan manusia.


Setelah itu aku meneruskan perjalanan. Buraq aku macam biasalah melompat sekadar 120 - 140 km/jam. Semasa di lebuh raya utara-selatan, aku mengikuti sebuah lori kerana angin di sepanjang lebuh raya amat kuat dan ditambahi dengan keadaan lebuh raya yang berhampiran dengan sawah padi. Kelajuan bertambah ke 150 km setanding dengan sebuah kereta BMW yang ada di sebelah aku. Tidak disangkan semasa kelajuan yang begitu tinggi dan berada di belakang lori, tayar lori tersebut meletup dan aku menyaksikan sendiri letupan itu. Dengan pantas aku memperlahankan Buraq aku dan meneruskan perjalanan dengan kadar biasa. Dalam hatiku, mungkin Allah swt ingin menunjukkan kepada aku keadaan yang pasti aku akan alami sekiranya kaki Buraq aku patah dalam keadaan kelajuan yang tinggi. Aku amat bersyukur setelah sampai ke medan jihadku dengan selamat. Setelah 50 minit berlalu dari pekan Gurun, aku tiba di medan jihad di sebuah perhutanan Sintok.


Wallahu A'lam.
Rozlan Machang

No comments:

My Picture