Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, May 24, 2011

SAINS DAN DUNIA REALITI VS ILMU AGAMA.......

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Alhamdulillah dipanjatkan syukur yang tidak terhingga atas segala nikmat kurniaan-Nya, Selawat dan Salam buat junjungan Mulia Nabi Allah, Penyudah segala Nabi lagi Rasul, juga buat sahabat bagindan dan seluruh ummat Islam yang telah banyak membantu dalam memastikan Kesyumulan Islam.

"Andai kata sudah tiada lagi mereka yang berjuang menegakkan Islam hari ini, maka sudah pasti akan digantikan dengan mereka yang lain suatu hari nanti. Natijahnya Islam pasti terus bersinar.."

Realiti dunia hari ini menyaksikan bahawa rata-rata penganut Islam sudah tidak lagi bersyukur atas nikmat kurniaan Islam. Mungkin hal ini adalah kerana mereka memperolehi nikmat Islam itu secara mudah iaitu dilahirkan terus sebagai ummat Islam. Sesuatu yang diperolehi dengan mudah ini menjadi salah satu faktor mereka sukar untuk menghargai nikmat Islam itu berbanding dengan mereka yang memperolehinya dengan cara bersusah payah. Jika sesuatu itu sukar untuk diperolehi, sudah pasti mereka akan menghargainya sepertimana orang-orang terdahulu yang sukar untuk mendapatkan nikmat Islam. Ini kerana, Islam yang mereka terima suatu ketika dahulu adalah dengan cara yang sukar sehingga terpaksa berjuang hingga ke titisan darah berbanding dengan kita hari ini.


Penyatuan antara Ulama' Agama dengan Ulama' Sains menghasilkan Ilmuan Islam yang mantap dari segi fizikal dan mental.


Bersyukur merupakan satu sifat yang lahir dari hati yang subur hasil daripada siraman roh ketaqwaan. Ilmu tidak menjaminkan seseorang itu menjadi bersyukur. Tetapi dengan sedikit taqwa, ia mungkin menjadikan seseorang itu hampir dengan Allah swt. Teringat dengan hadis nabi saw yang bermaksud:

"Permulaan Agama itu ialah dengan mengenal Allah swt..."

Kerana inilah, seseorang yang ingin menjadikan dirinya lebih bersyukur, maka ia perlu mendekatkan diri dengan Allah swt. Kerana sifat syukur itu lahir dari hati yang ikhlas dan ia (sidat syukur) adalah pancaran dari "NUR" Allah swt. Dan untuk mendekatkan diri seseorang itu perlu mengenali Allah swt. Mana mungkin kita boleh rapat dengan Allah swt sekiranya kita tidak mengenali-Nya. Begitu juga dengan realiti kehidupan manusia, mana mungkin kita boleh dekat dengan seseorang jika kita tidak mengenalinya. Apatah lagi untuk menyangai dan mencintai. Namun cinta sesama makhluk itu tidaklah sehebat cinta kepada Allah swt dan janganlah menjadi hamba kepada "Cinta Makhluk"....

Sains membuktikan kebenaran al-Quran dan sains merupakan cabang ilmu yang membenarkan kebenaran agama Islam.


Menuntut ilmu Tuhid itu wajib ke atas seluruh ummat manusia kerana ia adalah merupakan jalan untuk mengenali Allah swt. Ada pun ilmu yang selain dari itu adalah fardu kifayah yang menuntutkan seseorang untuk mengusainya. Walau bagaimana pun, perbandingan ilmu sains dan ilmu agama ini sangat berbeza kerana ilmu sains menuntut kepada sesuatu yang realiti dan diterima akal. Ada pun ilmu agama ini melibatkan keimanan dan kepercayaan yang jauh di luar jangkaan akal manusia. Akal merupakan makhluk daripada makhluk-makhluk Allah swt dan apabila ia disebut sebagai makhluk, maka makhluk itu mempunyai kelemahan tersendiri. Mana mungkin sesuatu yang lemah itu hebat untuk berfikir sesuatu yang diluar jangkaan sepertimana dalam bab keimanan, hari kebangkitan dan sebagainya kerana ia menuntut kepada kepercayaan.

Walau bagaimana pun, ilmu sains ini adalah satu bidang ilmu yang menuntut kepercayaan akal. Kerana tanpa logik akal, ilmu sains tidak dapat untuk membuat hipotesis awal sebalum sesuatu kajian itu dibuat. Kerana itulah dalam sains tidak wujud bab roh dan ketuhanan apatah lagi bab-bab yang berkaitan hari kebangkitan serta syurga dan neraka. Semua perkara ini adalah sesuatu di luar kemampuan akal dan sudah pasti ia tidak dapat dibuat penyelidikan khusus untuknya. Namun dalam ilmu agama, ia dijelaskan oleh Allah swt kerana Allah swt yang menjadikan makhluk, dan Dia Yang Maha Mengetahui hakikat setiap kejadian yang telah ditetapkan-Nya. Oleh sebab itulah kita sebagai manusia perlu menerima sesuatu diluar jangkaan akal itu dengan penuh keyakinan dan keimanan sepenuhnya.


Proses kejadian hujan yang dijelaskan oleh ilmu sains yang bertepatan dengan apa yang dijalaskan oleh Allah swt di dalam al-Quran..


Ada pun kehebatan ilmu sains ini terbukti dan sungguh membuktikan kebenaran ilmu agama. Dua cabang ilmu ini perlu diselaraskan bersama kerana di dalam agama terdapatnya ilmu sains dan ilmu sains yang realiti itulah membuktikan kebenaran agama. Penulis mengambil contoh satu persoalan yang timbul berabad-abad lamanya. Iaitu perkaitan antara "telur dan ayam". Di sini penulis mahu membuktikan kedua ilmu ini perlu diganding bersama untuk mencapai objektif bagi mendekatkan diri kita dengan Allah swt. Jika dahulu kita sering bertanya, antara telur dan ayam, yang mana wujud paling awal? Bila kita katakan ayam, maka timbul pula persoalan ayam datang dari telur dan begitulah sebaliknya. Namun dalam ilmu agama, seseorang itu yakin bahawa Allah swt yang maha menciptakan. Dan ciptaan pertama ialah ayam itu sendiri baru kemudian dijadikan telur melalui ayam. Bukti ini dijelaskan sendiri oleh Allah swt di dalam al-Quran. Contoh yang lain pula ialah Allah swt menjelaskan berkaitan bumi yang mati dan kemudian menjadi subur setelah disiram oleh hujan yang turun dari langit. Proses kejadian hujan tidak dijelaskan oleh Allah swt di dalam al-Quran namun sains yang membuktikan bagaimana proses itu berlaku. Inilah yang dikatakan bahawa sains membuktikan kebenaran agama Islam itu sendiri. Telah terbukti bahawa ilmu sains dan agama saling memerlukan untuk menjadikan seseorang itu hampir dengan Allah swt.

Manusia yang hebat ilmu sains sudah pasti kedudukannya terlalu hampir dengan Allah swt kerana mereka menuntut ilmu secara realiti berbanding dengan ilmu agama yang mana mereka hanya menerima secara hakikat tanpa realiti yang sebenarnya. Ilmu sains tanpa iman akan menyesatkan manusia kerana ia mengingkarkan akan wujudnya keagungan Allah swt. Walau begitu, ilmu agama tanpa ilmu sains membuatkan seseorang itu hanya menerima secara keyakinan tanpa mendatangkan bukti kebenaran.


Penyelidikan yang dijalankan hari ini mampu menemui pelbagai manfaat untuk kehidupan manusia sejagatnya.


"Hebatnya seseorang itu ialah apabila ia mengenal Allah swt melalui makrifatullah dan dibuktikan dengan kebenaran sains ke atas ciptaan-Nya sebagai asas untuk membenarkan wujudnya sifat Allah swt yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu..."(Rozlan,2010)

Ilmu sains adalah cabang ilmu agama yang telah dijelaskan oleh Allah swt di dalam al-Quran dan sekarang ini baru sahaja diperkenalkan di dalam dunia moden. Semakin hari semakin jelas kebenaran "Kalam" Allah itu telah dibuktikan oleh sains moden. Penulis mengambil contoh tentang proses kejadian manusia yang mana Allah swt telah jelaskan lebih kurang 14 abad yang lalu dan dunia moden baru menemuinya separuh abad yang lalu. Kebenaran al-Quran itu tidak sedikit pun bercanggah dengan sains malah sains mengikuti dan mengakui kebenaran yang hakiki dari Kalam Allah swt itu.

Majoriti sainstis hari ini mengakui kebenaran dan kesahihan al-Quran dan rata-rata antara mereka telah memeluk Islam kerana mereka yakin bahawa Allah swt itu maha Berkuasa. Mereka memeluk Islam adalah kerana mereka yakin dengan sepenuh hati dan dibuktikan dengan kajian yang telah dijalankan dan akhirnya mereka menemui Allah swt berbanding kita yang sekadar yakin semata-mata.

Kesimpulannya, Ilmuan Islam tidak hanya pakar dalam bidang agama semata-mata, tetapi mereka turut pakar dan menjadi tempat rujukan dalam pelbagai bidang ilmu yang lain. Ulama' Islam sewajarnya menerima pandangan ulama' sains manakala ulama' sains perlu mengakui pandangan dan pendapat ulama Islam. Gabungan kerjasama yang erat ini mampu melahirkan generasi ummat Islam yang hebat dan tidak bergantung kepada orang bukan Islam.

Sekian,

Rozlan KMP 2011
06200 Arau

No comments:

My Picture