Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, March 10, 2009

Menuntut Ilmu Sambil Berdahwah.....

Pendakwah Muda dari UUM & USM


Baru-baru ini, Rakan Masjid dan Kelab Perkim Universiti Utara Malaysia bersama dengan Skuad Pemantapan Aqidah (SPAQ), Universiti Sains Malaysia telah mengadakan satu sesi pembelajaran luar kuliah yang belajar dan terus membuat amali secara latihan untuk menguji dan melatih diri untuk berhadapan dengan kemelut masalah sosial dunia di kalangan remaja hari ini. Kem yang berlansung selama dua hari itu bermula pada 7 - 8 Mac 2009 di Masjid Abu Bakar As-Siddiq, Bakar Arang, Sungai Petani itu cukup memberi pengalaman yang bermakna dalam hidup penulis dan sesiapa yang mengikutinya. Ini kerana setiap apa yang dipelajari terus dipraktikan dan bukan sekadar teori semata-mata.

Kem Latihan Aktivis Dakwah Lapangan Isu-Isu Sosial (LANDAS) yang di pimpin oleh Ustaz Kamaruddin Bin Kasim merupakan suatu latihan ilmiah dan praktikum kepada sesiapa yang mengikuti program tersebut. Kem ini adalah bertujuan untuk menangani masalah sosial di kalangan remaja terutama remaja yang berusia lingkungan belasan tahun dan fokus kali ini adalah di sekitar bandar Sungai Petani. Program bermula pada jam 2.30 ptg yang mana setaip ahli berkumpul di Masjid Abu Bakar As-Siddiq dan peserta diberi sedikit taklimat berkaitan program dan beberapa skill dan kemahiran untuk memantapkan lagi diri peserta untuk berhadapan dengan remaja di lapangan nanti. Taklimat yang disampaikan oleh ustaz Kamaruddin sendiri yang merupakan seorang yang berpengalaman luas dalam bidang menangani gejala sosial di kalangan remaja.

Usataz Kamaruddin menyampaikan taklimat ringkas kepada para peserta.

Peserta diberi kemahiran berkomunikasi, resapan kasih sayang melalui sentuhan dan banyak lagi kemahiran-kemahiran yang lain untuk berhadapan dengan remaja yang bermasalah ini. Setelah tamat sesi taklimat, setiap peserta program terus ke lapangan untuk berhadapan dengan remaja dan lokasi pada petang itu adalah di sekitar Centre Square (CS) Sungai Petani. Fokus utama adalah di tingkat 5 yang mana terdapat pusat Karaoke dan tempat menonton wayang. Kaedah yang telah digunakan oleh peserta ialah menggunakan teknik "hemoi" yang tidak diajar oleh mana-mana universiti di dunia ini. Peserta dibahagikan kepada beberapa kumpilan untuk bergerak bersama-sama semasa bersembang dengan remaja sambil berdakwah kepada mereka. Hasil pemerhatian kami sepanjang sesi latihan itu, rata-rata pengunjung CS pada hujung minggu adalah terdiri daripada remaja berusia 13 hingga 16 tahun yang mana merupakan pelajar sekolah. Kemudian peserta di bawa pula ke setesen bas Sungai Petani bagi melihat gelagat remaja di tempat tersebut. Sepanjang di setesen bas, peserta banyak menjumpai botol-botol arak dan gam yang dihisap oleh remaja, namun remaja yang menghisap tidak pula ditemui.

Manakala di sebelah malam pula, sesi post mortem untuk mengetahui apa masalah yang dihadapi oleh setiap peserta sepanjang pengalaman yang diperolehi sejak petang tadi. Manakala Ustaz Kamaruddin mengajar sedikit kemahiran yang terbaik untuk setiap peserta bagi berhadapan dengan remaja. Selepas taklimat sebelah malam, peserta sekali lagi ke lapangan iaitu tumpuan utama di jalan Legenda Height yang mana merupakan tempat remaja lepak sepanjang malam. Kira-kira jam 1.03 pagi, peserta berjumpa dengan sekumpulan remaja yang lepak dan mabuk kerana minum arak. Peserta berpeluang untuk berbual dengan kumpulan remaja tadi dan mendapat sendiri sedikit maklumat berkaitan remaja yang minum arak di jalan tersebut.


Rozlan menunjukkan botol arak yang di temui di Jalan Lagenda Height

Asma' memerhati label botol arak yang dijumpai di setesen bas SP.


Muslimat dari UUM tengah memerhati gelagat remaja di Jalan Lagenda Height

Sekitar jam 2.15 pagi, peserta kembali ke tempat penginapan masing-masing yang mana peserta lelaki kembali ke masjid dan berehat di sana, manakala untuk muslimat pulang ke rumah yang disewa khas oleh ustaz Kamaruddin.

Kira-kira jam 9.00 pagi Ahad, kami yang merupakan peserta dari UUM berangkat pulang. Alhamdulillah kami semua selamat sampai di uum kira-kira jam 12.00 tgh hari dan bagi pihak UUM, penulis mengucapkan jutaan Terima Kasih kepada Ustaz Kamaruddin yang banyak membantu dan semua pihak yang terlibat dalam meberi sedikit pengorbanan untuk melihat generasi masa depan adalah generasi yang cemerlang dalam Agamanya. Bagi penulis, pengalama satu hari satu malam ini merupakan suatu yang baru dan tidak dapat dilupakan dalam kenangan memori hidup penulis dan jika dibandingkan satu hari itu adalah sebanding dengan separuh hayat penulis.


Peserta dari UUM bersarapan pagi di RFC Alor Star.

Insyaallah jika diberi peluang dan ruang, penulis akan kembali turun padang bersama Ustaz Kamaruddin dan sahabat-sahabat yang lain lagi.

Sekian Wallahu A'lam

Rozlan Daud
Machang, Kelantan
"Berikan Manfaat Kepada Orang Lain"

No comments:

My Picture