Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, August 5, 2012

Kini Kau Dah Dewasa.........

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Alhamdulillah,dipanjatkan syukur yang tidak terhingga kepada Allah swt atas nikmatnya yang tidak terhitung. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan, Muhammad saw., ahli keluarga baginda dan para sahabat serta seluruh ummat Islam yang tegar menegakkan agama Allah swt.

Alhamdulillah, masih lagi diberi peluang oleh Allah swt dalam meneruskan ibadah puasa, diberi masa dan kesempatan untuk menulis dalam kesibukkan urusan dunia. Dan hari ini, sedarkah kita bahawa kita sudah berada di pertengahan Ramadhan. Dan jika dibanding dengan usia manusia, kini Ramadhan sudah dewasa.

Dan dalam kedewasaannya, timbul pula persoalan tentang diri kita. Allah swt menjadikan pentas Ramadhan untuk manusia dan bukan untuk Ramadhan itu sendiri. Kerana manusia yang akan dipersoal tentang waktu Ramadhan, dan Ramadhan tetap Ramadhan yang datang dan pergi. Dan sesungguhnya, Ramadhan tahun lepas tidak sama dengan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun berikutnya.

Kini ia dah dewasa, sejauh mana kita sebagai manusia merebut peluang dan manfaat waktu dan saat yang berlalu di sepanjang kunjungan Ramadhan. Adakah kita hanya bersemangat diawalnya sahaja, dan dipertengahannya semakin pudar dan di akhirnya semangat Ramadhan itu semakin luntur dalam diri kita untuk proses mendekatkan diri kepada Allah swt.

Sedarkah kita perjalanan Ramadhan sudah habis separuh dan ia pasti akan meninggalkan kita untuk tahun ini. Dalam merebut saat dan waktu Ramdhan, adakah kita terfikir di benak minda dan hati yang suci bahawa sejauh mana amal ibadah yang telah kita buat. Cuma tanya diri kita sendiri. Ramadhan sudah separuh, adakah amal kita meningkat atau berkurang. Tanya iman kita, semakin dekatkah Allah swt di hati kita atau semakin jauh? Dan timbulkan pelbagai persoalan demi persoalan untuk bertanya pada hati dan diri.

Dan bila pertanyaan itu diajukan kepada hati, minta hati yang bersih itu menjawab dengan sejujurnya. Kemudian, arahkan hati keluarkan perintah demi perintah kepada rakyatnya (anggota) untuk melaksanakan ibadah kepada Allah swt. Jika Al-Quran jarang dibaca, cuba tingkatkan bacaan. Jika ibadah solat sunat tidak dilaksanakan, cuba amalkan begitulah ibadah-ibadah yang lain.

Tahukah kita, Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang terbaik bagi kita? Jika tidak, jadikan ia sebagai Ramadhan yang penuh makna kerana kita tidak tahu lagi sama ada kita diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan tahun akan datang atau pun tidak. Ini kerana dalam tempoh setahun itu terlalu lama, sedangkan apa-apa boleh terjadi dalam satu minit. Jadikan Ramadhan kali ini Ramadhan yang terbaik dalam hidup kita.

Sekian.

Erti hidup dalam berbakti


No comments:

My Picture