Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, February 17, 2009

Zakat dan Kegawatan Ekonomi

Islam adalah agama yang diakui oleh Allah swt sebagai agama yang benar dan syumul sebagai panduan hidup setiap insan. Ia adalah agama yang sesuai untuk dianuti dan diamalkan pada setiap zaman dan suasana. Kehebatan pada Islam terbukti kerana ia adalah agama yang sangat menyeluruh merangkumi dunia, ibadah dan muamalah, aqidah dan syariah, kebudayaan dan tamaddun.

Syariat Islam tidak hanya tertumpu kepada aqidah dan ibadah semata-mata, sebaliknya Islam juga memberi penekanan terhadap usaha-usaha positif untuk meningkatkan taraf kehidupan dan kebajikan manusia seperti usaha-usaha perpaduan, kesepakatan, persefahaman dalam bidang ekonomi, dan kemasyarakatan.

Sejak akhir-akhir ini umat manusia di seluruh dunia telah merasakan kegawatan ekonomi dan perubahan kepada struktur perniagaan. Ramai yang menganggur dan menghadapi krisis kewangan. Peristiwa ini juga tidak terlepas daripada melanda negara kita, Malaysia. Ramai yang kehilangan pekerjaan dan dari bilangan tersebut lebih dari dua pertiga merupakan pekerja Islam. Ramai lagi mungkin terjejas sebelum ekonomi benar-benar pulih dan struktur ekonomi menjadi mantap semula. Bagaimana dengan keadaan pelajaran anak-anak mereka, perbelanjaan harian mereka, rumah tangga mereka? Adakah kita sebagai saudara dalam Islam akan menjadi penonton dan mengucapkan kata-kata kasihan sahaja, mendengar sahaja kelohan-kelohan mereka atau menyerahkan kepada keadaan dan takdir sahaja? Apakah tida tindakan alternatifnya?

Dalam satu hadith sahih Rasulullah saw bersabda:

Maksudnya: Seorang Muslim itu merupakan saudara kepada Muslim yang lain. Dia tidak boleh menganiyainya atau membiarkanya (teraniya).

Apa yang jelas bagi kita semua ialah kesan yang kita hadapi sekarang ialah lebih ramai keluarga menjadi fakir atau miskin, menanggung hutang, muflis, merosot kuasa membeli, program pembangunan tergendala, hasil perniagaan merosot dan tidak kurang pula badan-badan Islam seperti masjid, madrasah, persatuan dan lain-lain juga menghadapi kemerosotan dana menerusi derma yang mereka terima dari orang ramai.

Suasana yang tidak menentu ini masih belum ada sesiapa pun yang boleh menentukan bilakah ianya akan pulih, bertambah baik, atau sebaliknya. Tetapi apa yang paling penting bagi kita semua samaada individu atau badan-badan perlu mengambil iktibar daripada keadaan ini. Bagi badan-badan atau agensi-agensi yang terbabit perlulah mengatur strategi dan tindakan yang lebih berinovatif dan mempunyai nilai tambah (value added) untuk memberi khidmat yang lebih berkesan. Namun begitu, Alhamdulillah kita di Malaysia mempunyai banyak badan-badan dan agensi-agensi kerajaan dan swasta (NGO) yang sudi menghulurkan bantuan kepada saudara-saudara kita yang memerlukan. Sama ada bantuan berbentuk kewangan, makanan, latihan pekerjaan dan lain-lain.

Allah swt telah memfardhukan Zakat sebagai salah satu ciri perekonomian Islam. Zakat merupakan satu peraturan yang tetap atau Faridhah Minallah (kewajipan yang diperintahkan Allah). Ia bukanlah merupakan satu kewajipan yang diserahkan perlaksanaannya kepada pertimbangan dan kebijaksanaan individu. Sebab jika hal tersebut berlaku, maka hanya mereka yang percaya kepada Allah dan balasan hari kiamat sahaja yang menunaikannya, manakala mereka yang lemah imannya dan tidak takut terhadap seksaan hari kiamat tentu akan mengabaikannya.

Oleh yang demikian dalam surah Al Baqarah ayat 43, Allah berfirman, yang bermaksud : “Dan dirikanlah solat, tunaikanlah Zakat dan rukuklah bersama bersama orang-orang yang rukuk..”

Dari ayat-ayat tersebut Allah swt telah menentukan ibadah zakat sebagai rukun Islam ketiga yang digandingkan dengan ibadah solat. Zakat membawa pengertian yang besar sekali dalam usaha membela kepincangan masyarakat terutamanya masyarakat Islam. Zakat juga merupakan jaminan Allah swt terhadap penyelesaian masalah ekonomi dan sosial masyarakat Islam. Justeru itu, kepentingan rukun Islam tersebut hendaklah difahami secara menyeluruh dalam membina dan menyusun sistem bermasyarakat. Tanpa institusi zakat penyusunan masyarakat berteraskan Islam sudah pasti akan menghadapi kepincangan.

Ini terbukti dalam Al-Quran dimana disebutkan delapan golongan (asnafs) yang berhak menerima Zakat. Firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 60 yang bermaksud : “Sesungguhnya Zakat itu untuk orang-orang fakir, miskin, amil, muallaf, untuk memerdekakan hamba, untuk membebaskan orang yang berhutang, fisabilillah dan untuk orang yang sedang musafir dijalan Allah swt. Adalah kewajipan yang ditentukan Allah. Dan Allah Maha Mngetahui lagi Maha Bijaksana”.

Dari asnaf-asnaf yang disebutkan tadi jelas menggambarkan bahawa institusi zakat dapat membantu menyelesaikan masalah kemiskinan ummah serta dapat meninggikan syiar agama di muka bumi. Islam telah mengajar kita cara berekonomi dan pengembelingan modal menerusi pengumpulan dana sama ada yang bersifat sukarela (derma & wakaf) atau wajib (berzakat). Sehinggakan Allah telah menjanjikan ganjaran yang amat besar sekali kepada mereka yang melakukannya dan azab yang amat dahsyat kepada yang mengingkarinya.
Sebagaimana firman-Nya, Allah swt menegaskan yang bererti: “Dan rahmatKu meliputi segala sesuatu, sebab itu akan Aku sediakan bagi mereka yang bertaqwa, mereka yang mengeluarkan Zakat dan mereka yang beriman dengan keterangan-keterangan Kami (Allah).”
(Surah Al-A’raf 156)

Walaupun sistem zakat merupakan jaminan Ilahi dalam menangani masalah masyarakat, tetapi sejauh mana ia dapat dilaksanakan untuk mencapai matlamatnya bergantung kepada ekonomi negara, keberkesanan pengurus zakat dan kesedaran oleh pembayar zakat. Zakat merupakan sumber kekuatan ekonomi masyarakat Islam. Badan yang bertanggung-jawab mengumpulkan zakat mempunyai tugas yang khusus yang telah ditentukan oleh Allah swt, iaitu untuk mengagihkan wang zakat kepada lapan asnaf sebagaimana yang ditentukan Allah swt. Jika ini tidak dilakukan dengan sebaik-baiknya, masalah kemiskinan akan berterusan dan kemiskinan merupakan salah satu punca utama kepada kemungkaran dan kepincangan yang sedang berlaku di sekililing kita dewasa ini.


Sebagaimana sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Kelaparan itu hampir membawa kepada kekufuran dan segala bentuk kemaksiatan”

Hadis ini jelas menggambarkan bahawa kelaparan yang timbul daripada kemiskinan boleh mendatangkan secara langsung gejala-gejala yang buruk, seperti penipuan, pencurian, pelacuran, pembunuhan dan sebagainya. Oleh itu masyarakat Islam perlu mengembeling tenaganya untuk menjadi penyempurna zakat yang positif untuk menolong mereka yang memerlukan.

Dari penerangan tadi jelas kepada kita peranan institusi zakat dalam membawa masyarakat Islam kepada pembaikkan dan sekaligus menepati tuntutan Allah swt agar ummat manusia di dunia ini memperolehi pelbagai kebaikkan sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak. Islam telah mengajar kita melakukan amal jariah. Tetapi sejauh manakah kita dapat menghayati dan melaksanakannya dan dalam mencapai matlamat kita untuk mendapat keredaan Allah swt.

Akhir sekali, kita perlu sedar bahawa seseorang Muslim tidak akan terlepas daripada kewajipan berzakat kerana tanggungjawab ini perlu dilaksanakan di dunia ini agar kita semua selamat di akhirat kelak. Bahkan seorang Muslim tidak akan sempurna imannya selagi dia belum menunaikan kewajipan zakatnya.


Wallahu a'lam.

No comments:

My Picture