Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, December 25, 2010

Gagal Temuduga Untuk Belajar Al-Quran...

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Alhamdulillah, kemudian Alhamdulillah dan seterusnya Alhamdulillah..
Selawat dan salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad saw dan juga seluruh ahli keluarga baginda dan para sahabat yang berjuang menegakkan agama Allah yang tinggi ini. Sebenar-benar perkataan ialah kitab Allah swt, dan sebaik-baik agama ialah agama Nabi Ibrahim, dan sebaik-baik sunnah ialah sunnah Nabi Muhammad saw. Seburuk-buruk perkara ialah yang diada-adakan, dan setiap yang diada-adakan itu ialah bida'h. Dan setiap yang bida'h itu sesat, dan setiap yang sesat itu pasti ke neraka.

Alhamdulillah, bersyukur pada Zat Yang Maha Esa, kerana dikurniakan nafas untuk terus bernyawa, dikurniakan kekuatan untuk meneruskan kehidupan ini dan dikurniakan nikmat iman dan Islam yang tiada banding nilainya. Walau bagaimana pun, nikmat yang sering melalai dan melekakan kita ialah nikmat sihat dan masa lapang. Ini kerana, dua nikmat ini sememangnya melalaikan setiap manusia melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh sebagai bekalan untuk di negeri akhirat.

Pertama sekali ana ingin memohon jutaan kemaafan buat sahabat semua kerana sudah lama tidak mengemaskini (up to date) blog ana ni kerana kesuntukkan masa yang ada untuk dimanfaatkan pada perkara yang lebih penting dahulu. Dan Alhamdulillah masa yang ada ini ana ingin manfaatkan sebaik yang mungkin. Untuk kali ini ana ingin berkongsi sedikit cerita atau kisah perjalanan hidup ana semasa menduduki peperiksaan SPM.

Setelah menduduki peperiksaan percubaan SPM, ana cuba memohon untuk memasuki Darul Quran Wal Qiraat. Dan alhamdulillah ana dipanggil untuk temuduga bagi memasuki Darul Quran. Maklumlah, hati berkobar-kobar untuk belajar bidang al-Quran yang menjadi kitab panduan untuk setiap orang Islam, teringin sangat untuk menguasainya. Apabila tiba hari yang dijanjikan untuk sesi temuduga, ana dan beberapa orang sahabat dari sekolah yang sama hadir untuk temuduga tersebut. Kami diberi taklimat bahawa interview akan diadakan dalam dua sesi. Sesi pertama ialah setiap dari kami akan dipanggil interview dengan panel dari Darul Quran. Jika lulus sesi interview tersebut, kami akan diberi masa 1 jam untuk ujian hafazan.

Walau bagaimana pun, sesi interview tidak dimaklumkan langsung sama ada dalam bahasa melayu, atau bahasa arab ataupun dalam bahasa inggeris. So, setiap kami tidak prepare la untuk semua itu, kerana ingatkan interview diadakan dalam bahasa melayu. Bila masuk dalam bilik interview, sekali bahasa Inggeris yang digunakan. Terkejut bertambah gelisah pun menguasai badan. Maklumlah, bahasa ibunda (BI) katakan. Sudahlah BI ni start lulus exame pun masa form 5 je. Itu pun sebab cikgu BI (teacher) di sekolah baru saya tu mengajar dengan bersungguh-sungguh malah dia sanggup datang pada hari cuti untuk mengajar tusyen untuk saya seorang sahaja. Jutaan terima kasih yang tidak terhingga buat teacher Rohani bt Ariffin kerana sanggup korbankan masa cuti cikgu untuk datang mengajar saya yang tidak pandai BI ni. Jasa teacher hanya Allah swt sahaja yang mampu membalasnya kerana cikgu korbankan masa untuk keluarga, anak dan suami untuk melihat saya berjaya dalam hidup ini. Moga jasa cikgu dikira oleh Allah swt sebagai ilmu yang bermanfaat.

sekadar hiasan


Namun lepas satu soalan demi satu soalan ditanya, soalan yang memang susah nak jawab ialah bila dia tanya kenapa nak study di Darul Quran sedangkan saya tidak pandai BI dan apakah bukti yang mampu untuk menguasai BI. Bukan saya tidak faham soalannya, tapi saya tidak tahu nak jawab dalam BI macam mana. Dan dengan sebab itulah saya dikira gagal oleh penemu duga tersebut. Walau bagaimana pun saya menganggap semua itu adalah ujian bagi saya untuk menguasai ilmu Al-Quran. Sesekali terfikir juga bahawa pentingnya BI untuk belajar al-Quran di Darul Quran.

Namun begitu, hakikat kepentingan BI ini sememangnya tidak dinafikan lagi hari ini. Kerana hampir semua organisasi hari ini mengambil pekerjanya yang berkebolehan untuk berbahasa Inggeris. Dan dengan sebab itu juga dasar pendidikan kita mula berubah kerana pentingnya bahasa inggeri ni. Sehinggakan ia memberi kesan yang teruk kepada anak-anak di luar bandar yang kurang bahan dan keperluan untuk menguasai BI. Dengan sebab ini jugalah ibu dan ayah kita hari ini menghantarkan anak-anak mereka ke kelas-kelas tusyen BI untuk memastikan anak-anak mereka hebat dan mengusai betul-betul bahasa asing ni. Tidak cukup dengan belajar di sekolah sahaja, ibu ayah sanggup menghabiskan duit dan masa menghantarkan anak-anak mereka ke kelas-kelas BI. Bukan sahaja di siang hari malam turut kelas-kelas malam. Malah ibu dan ayah sanggup menghantar anak-anak mereka hingga ke pintu kelas dan sanggup menunggu anak-anaknya habis kelas. Alangkah perkara sedemikian yang dilakukan oleh ibu dan ayah untuk memastikan anak-anak mereka menguasai ilmu agama Allah swt.

Hiasan

Namun yang menyedihkannya ialah, kerana ibu bapa mementingkan BI untuk anak-anak mereka, hingga ramai yang mengabaikan tanggungjawab untuk memastikan anak-anak mereka menguasai ilmu agama dan ilmu al-Quran ini. Jika ada pun jarang kita dapati ibu bapa sanggup menghantarkan anak-anak mereka untuk ke kelas agama. Yang mereka tahu, mereka biarkan anak-anak mereka pergi sendiri ke kelas agama tanpa menghantarnya dan mengambilnya. Kerana terlalu membiarkan, kadang-kadang kita dapati anak-anak mereka tidak pun ke kelas agama, malah pergi ke tempat yang lain. Dan yang paling parah lagi apabila ada ibu bapa mengatakan jika belajar agama tidak menjamin masa depan anak-anak mereka.

Dan Alhamdulillah semalam kita diumumkan dengan kejayaan pelajar yang telah menduduki peperiksaan PMR yang begitu cemerlang sekali. Seramai 30,863 daripada 439,456 calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini mendapat pangkat A dalam semua mata pelajaran, meningkat 0.65 peratus atau 2,675 calon berbanding tahun lalu. Keputusan PMR 2010 keseluruhan itu diumumkan Kementerian Pelajaran semalam. Keputusan ini sememangnya menjadi kebanggaan semua lapisan masyarakat. Bermula dengan pelajar yang menduduki PMR, guru-guru yang mengajar, ibu dan ayah di rumah malah orang kampung dan jiran-jiran turut bangga dengan pencapaian dan kejayaan anak-anak kita ini.

Jika kejayaan seperti yang dicapai oleh mereka di dalam bidang agama, alangkah baiknya kerana agama yang dijadikan asas. Sebagai contoh dapat semua A dalam semua subjek agama seperti Al-Quran, hadis, feqah, sirah dan sebagainya. Peranan ini adalah tanggungjawab pelajar tersebut, ibu bapa, jiran tetangga, kerajaan dan semuanya. Namun hari ini, yang menjadi kepentingan ialah BI dan bukan lagi bidang Agama. Ibu dan ayah sudah lagi tidak kisah jika anak-anak mereka tidak pandai membaca al-Quran, tetapi resah dan gelisah jika anak-anak tidak pandai berbahasa Inggeris. Ibu bapa tidak kisah jika anak tidak solat, tapi susah hati jika anak-anak tidak dapat A dalam subjek BI. Hakikat dunia hari ini, ramai yang tidak dapat membezakan antara kewajipan dan kelebihan. Kewajiban bagi ayah dan ibu ialah memberi pendidikan agama untuk anak-anak mereka dan kewajiban anak-anak ialah mereka kena menguasai ilmu agama kerana ilmu agama adalah wajib setiap orang mengetahuinya. Namun begitu bahasa Inggeris ini adalah kelebihan. Sesiapa yang menguasainya bererti ia melebihi dari orang lain yang tidak menguasai BI. Namun ianya tidak wajib seperti ilmu agama. Sedihlah kerana ramai yang tidak dapat membezakan antara yang wajib dengan kelebihan.

Sebagai kesimpulan, marilah kita sama-sama tingkatkan ilmu agama kita disamping kita menguasai bahasa Inggeris dan ilmu-ilmu lain kerana ilmu agama itu penting dan menjamin kebahagiaan hidup kita di dunia dan juga di akhirat. Risaulah anak-anak jika tidak pandai membaca al-Quran kerana ia adalah panduan hidup untuk setiap orang. Malah al-Quran ini dari Allah swt, Tuhan sekalian alam dan bukan dari manusia. Susah hatilah jika anak tidak pandai solat kerana solat akan menyelamatkan mereka dari perkara-perkara buruk baik di dunia ini dan juga di akhirat kelak.

Sekian

"Erti Hidup Dalam Mengabdikan Diri Kepada Allah swt"

Rozlan
18500 Machang

No comments:

My Picture