Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, December 12, 2010

Janji Yang Mendapat Pahala Kerana Memungkirinya...


In The Name Of Allah swt, The Most Gracious, The Most Merciful.

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah swt, Tuhan yang memiliki apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi serta apa yang ada di antara keduanya. Selawat dan salam buat junjungan Mulia Nabi Allah, Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan seluruh sahabat dan mereka yang berjuang untuk menegakkan agama Allah swt.

Alhamdulillah, terasa sudah lama ana tidak membuka blog ini untuk berkongsi dengan kalian semua. Maklumlah bila berada di rumah dan bercuti ini, banyak pula program yang tidak tersenarai dalam jadual (hobi) terpaksa di utamakan. Kerana memenuhi permintaan sahabat sekampung, maka pelbagai program telah diikuti hingga terlupa atau buat-buat lupa untuk berkongsi dengan sahabat semua.

Untuk kali ini, ana ingin berkongsi berkenaan dengan janji. Bila sebut perkataan janji, semua di kalangan kita terus membuat mindset di dalam mindanya bahawa ianya (janji) wajib ditunaikan, dan berdosa jika tidak menunaikan janji dengan sengaja. Namun sedarkah kita akan janji yang tidak wajib ditunaikan. Malah berdosa jika kita menunaikannya. Maka persoalan tentang janji inilah yang saya akan kongsi dengan pembaca semua.

Janji, satu ungkapan kontrak yang pasti dan akan pasti untuk dilaksanakan atau ditinggalkan. Janji adalah satu ungkapan yang sering terbina di dalam sesuatu perhubungan. Orang yang dilamun cinta, lebih kerap membina janji, orang yang sudah berkahwin, membina janji untuk hidup dan mati bersama, sedangkan hal berkenaan dengan mati itu bukan urusan mereka tapi mereka berani untuk berjanji. Janji juga terbina bagi mereka yang ingin mencapai kejayaan dan berjanji akan berusah bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya, dan janji seperti ini amat digalakkan di dalam Islam. Apa pun ungkapan ringkas pasal janji ini sahabat boleh menilainya sendiri mengikut kehendak, pemahaman, ilmu dan keperluan yang sahabat inginkan kerana janji itu adalah ungkapan yang terbina untuk kebaikkan diri dan masyarakat.

Janji sememangnya wajib dan perlu dilaksanakan kerana ia adalah sebuah ikatan yang termetri atau aqad yang wajib dilaksanakan atau ditinggalkan. Jika seseorang itu tidak pasti ianya dapat melaksanakan janjinya maka hendaklah ia bersandarkan kepada Allah swt sebagai Tuhan yang berkuasa dan membantu dirinya untuk melaksanakan janjinya. Sebab itulah kita sering mendengar perkataan "Insya Allah" sebagai sandaran kudrat kita yang lemah ini kepada Allah swt sebagai Tuhan Yang Maha Berkuasa. Ingatlah, janji yang dibina yang membawa kebaikkan atau bermatlamat untuk mencapai redha Allah swt, maka wajiblah ia tunaikan sekadar kemampuannya.

Ada pun janji yang wajib untuk tidak ditunaikan ialah janji yang membawa kepada dosa, maksiat dan kemurkaan Allah swt. Janji seperti ini bukan sahaja tidak wajib ditunaikan, malah ia wajib ditinggalkan. Atas sebab larangan Allah swt yang wajib dipatuhi, maka ia menghalang janji yang membawa kepada maksiat. Sebagai contoh, sepasangan
couple berjanji yang untuk senantiasa mengambil berat antara satu sama lain kerana mereka ingin untuk hidup bersama dan membina keluarga dengan ikatan perkahwinan. Maka janji itu adalah harus dan baik kerana mereka ingin membina sebuah keluarga bersama. Ada pun akibat percaya dengan janji manis si lelaki, maka si perempuan menyerahkan segalanya hatta menyerahkan apa yang tidak sepatutnya, maka janji seperti ini tidak wajib untuk ditunaikan. Iaitu si perempuan tidak boleh menyerahkan segalanya kepada lelaki tersebut akibat daripada janji untuk hidup bersama. Walau janji itu baik, tetapi ia mengarahkan kepada maksiat kepada Allah swt, maka janji itu sudah menjadi wajib untuk TIDAK dilaksanakan.

Contoh lain, jika seseorang berjanji untuk ke tempat maksiat dan dosa, seperti ke pusat karaokae atau disko, tetapi dia melanggar janjinya untuk ke tempat tersebutkerana takutkan dosa dan maksiat kepada Allah swt, maka ganjaran pahala pasti untuknya kerana meninggalkan janji untuk melakukan dosa. Memungkiri janji seperti ini adalah wajib baginya kerana jika dia tidak memungkiri janji tersebut sudah pasti dirinya akan beroleh binasa.


Sekadar hiasan : Berjanji untuk berjumpa dan melakukan maksiat adalah haram...


Sebagai contoh lain untuk lebih memahami, seorang perempuan telah membuat ikatan perjanjian dengan seorang lelaki untuk melakukan zina. Sebagai balasan kepada perempuan itu, lelaki telah berjanji untuk mengambil perempuan tadi sebagai isterinya dan mereka berjanji untuk membina perkahwinan. Namun, sebelum tiba masa yang dijanjikan untuk berzina, lelaki tadi telah membatalkan perjanjiannya dengan perempuan tersebut kerana dia tahu bahawa zina itu adalah dosa. Maka janji untuk bertemu dan buat maksiat itu tidak wajib ditunaikan kerana janji tersebut membawa kepada perbuatan dosa dan maksiat walau janji itu dituntut oleh wanita tersebut.

Tidak kisahlah apa jua keadaan dan ruang serta peluang, janji yang membawa kepada maksiat dan dosa kepada Allah swt adalah wajib ditinggalkan dan jika memungkirinya pasti mendapat pahala kerana meninggalkan perbuatan dosa. Namun dari segi mentaliti masyarakat kita, jika memungkiri janji pasti akan berdosa. Namun jika janji kepada maksiat memungkirinya akan mendapat pahala di sisi Allah swt.

"Tidak wajib tunai janji yang mengarahkan kepada dosa dan maksiat..."

Sekian,

Ibnusoleh
18500 Machang

No comments:

My Picture