Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Monday, July 23, 2012

Anugerah Ramadhan....

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, bersyukur dan terus bersyukur atas nikmat Allah swt yang tidak terhitung banyaknya. Selawat dan Salam buat Nabi Junjungan, Muhammad saw., para sahabat dan seluruh ummat Islam.

Bersyukur kita kepada Allah swt kerna diberi peluang untuk berjumpa dengan Ramadhan yang mulia pada tahun ini. Terfikir juga dibenakku, ramhat Allah swt yang tidak ternilai untuk hambaNya. Jadi, manfaatkan setiap saat Ramadhan yang berlalu. Kerna pasti Ramadhan kali ini akan meninggalakan kita dalam keadaan paksa atau rela, sedar atau tidak sedar, minta atau halang, pastinya dia pergi mengadap Ilahi.

Bulan Ramadhan kali ini, aku diberi kesempatan untuk berpuasa di rumah. Pada awalnya jadual rawatan penuh sepanjang ramadhan. Kerna rahmat Allah swt untukku, semua jadual rawatan terpaksa ditangguhkan selepas raya nanti insya Allah. Jadi disepanjang Ramadhan tahun ni, aku dapat berpuasa di rumah bersama dengan family dan dapat menumpukan ibadah sepenuhnya. Inilah rahamat Ilahi yang tidak semua diperolehi.

Namun, dalam kegembiraan menyambut ramadhan, hati kecil ini bisa diuji. Diuji dengan beberapa kesedihan di atas kesedihan. Ia merujuk kepada beberapa kesedihan yang menimpa di awal kedatangan ramadhan. Walau bagaimana pun, aku tidak perlu  menangis di atas kesedihan yang menimpa, kerna aku sedar akan kelemahan diri setidak-tidaknya ini adalah ujian dariNya Yang Maha Mengetahui.

Pesan sahabat aku "Kegagalan hari ini bukan bererti untuk gagal selama-lamanya..."

Katanya lagi, "Kegagalan ini bukan bererti kita gagal untuk merancang masa depan kita.."

Apa pun terima kasih yang tidak terhingga kepada "Nur Itu Cahaya" yang sudi memberi nasihat.

Seorang sahabatku lagi kata, "pasti ada hikmah di atas apa yang berlaku, dan ketahuilah hikmah itu lebih manis selepas ini..."

Thanks so much to "Bunga Safie" as your advice to me.

Apa pun yang berlaku, maka muncul la beberapa orang yang paling rapat dengan aku bangkit memberi nasihat. Dan nasihat yang paling bermakna bila aku mimpi jumpa dengan orang yang paling memberi dorongan kepadaku semasa aku belajar dahulu. Katanya dalam mimpi ku :

" Anak, bangkitlah...Tidak banyak perkara yang mustahil dalam hidup ini, saya dahulu SPM umur 28 tahun, anak masih muda, masih kuat dan bertenaga untuk bangkit. Bangkitlah anak dalam keadaan diri yang masih lemah. Ingatlah, kita dihina kerana ilmu, kita tidak dipandang kerana kerana miskin, kita tidak di mulia kerana kita "nothing"..."

Saya tersedar dari lamunan mimpi, dan terfikir tentang apa yang bermain di alam fantasi. Mungkin benar apa yang dikatakannya padaku. Alhamdulillah, anugerah Allah swt yang cukup bermakna bagiku hingga aku diberi jawapan terus. Dan jawapan itu dinilai sememangnya ada kebenaran. Mungkin ini ujianku, agar aku sedar. Dan sesiapa yang memahami kata-kata di atas, pasti dia akan kenal dengan orang tua ni yang selalu menasihati anak muda.

Aku tidak mampu lagi untuk belajar bersamanya di universiti yang sama. Mungkin juga aku tidak mampu untuk bersamanya lagi kerana aku tidak dapat untuk belajar kali ini. Dan masa terlalu lewat untuk ku mengejar impian. 

Yang pasti aku kena bangkit, bangkit dalam kehibaan, bangkit dalam kehinaan, bangkit dalam serba kekurangan. Bangkitlah...

Jika hari ini, kamu tidak beri peluang kepadaku, pasti keadilan Allah memihak kepadaku. Jika hari ini kamu tidak menolongku, pasti suatu masa nanti Allah swt akan menolongku. Ingatlah, janji Allah itu benar dan Allah swt tidak memungkiri janjiNya.

Bulan yang penuh dengan kemulian, dimuliakan Allah swt untuk hamba-Nya. Dalamnya ada barakah, ada juga keampunan dan di akhirnya ada rahmat. Pasti ada yang lebih baik bagiku yang belum aku tahu dari Mu.

Insya Allah, hari ini hari yang mulia, pasti kemuliaan itu terserlah, jadi jangan sedih, bangkitlah, dan terus berusaha untuk berjaya. 

Tulisan aku ini bukan untuk membuatkan pembaca sedih, tapi ambillah sebagai pengalamannku untuk dikongsi bersama. Jika anda sedih, ingatlah Allah, jika anda kecewa, ingatlah Allah. Dia ada untukmu di kala orang lain tiada. Dia pasti menolong kamu, di kala orang lain tidak mampu untuk menolong kamu. Ingatlah, tiada kuasa yang boleh menandingi kuasanya. Tiada siapa yang boleh halang kehendak-Nya. Dia pasti yang terbaik buatmu.

Akhir kata, perjuangan perlu diteruskan walau kamu berlainan jalan dengan orang yang kamu ingin bersamanya. Hari ini, kamu sudah dipesongkan jalan dari haluannya. Tapi ingat, dipenghujung jalan kamu, ada kebenarannya.

Bangkitlah dan terus bangkit dengan azam baru, dengan semangat juang baru. Berpeganglah pada kata-kata:

" Tidak banyak perkara yang mustahil dalam hidup ini..."

sekian.

Ibaadur Rahim.


No comments:

My Picture