Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, October 5, 2008

Berlalunya Ramadhan Membawa Jutaan Erti.....

Telah tiba hari kemenangan bagi setiap ummat Islam tidak kira siapa pun dia baik seorang yang berada mahupun yang tidak berada, baik kaya mahupun miskin, baik yang muda mahupun yang tua, semuanya akan menyambut hari kemenangan ini. Tarikh 1 Syawal merupakan hari kemengan bagi ummat Islam dan dengan sebab itulah Allah swt mengharamkan pada hari ini berpuasa kerana hari ini perlu disambut dengan keriangan dan kesyukuran kepada Allah swt di atas kemenangan ketika kita bertarung sepanjang bulan Ramadhan.
Bulan Ramadhan merupakan bulan mentarbiah jiwa dan spiritual serta roh dan jasad untuk mengabdikan diri kepada Allah swt semata-mata. Ini kerana pada bulan Ramadhan yang lalu kita bertarung habis-habisan melawan hawa nafsu kita yang tidak terbatas yang telah menguasai diri kita selama 11 bulan yang lalu. Jadi kedatangan Ramadhan mampu mengembalikan kita kepada keadaan fitrah yang asal dan pada hari ini kita menyambut hari raya fitrah sempena dengan keadaan diri kita yang bersih setelah kita melalui tarbiah Ramadhan selama sebulan yang lalu. Namun apa yang mengharapkan diri kita ialah selepas Ramadhan ini diri dan jiwa kita hendaklah sepertimana keadaan di dalam bulan Ramadhan malah lebih baik lagi, jika sepanjang Ramadhan yang lalu kita solat berjemaah di masjid, maka selepas Ramadhan juga tetap berjemaah di masjid. Inilah yang dikatakan kita menjalaini dan mendapat NUR Ramadhan. Namun apa yang mengharapkan kita ialah kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan tahun hadapan kerana Ramadhan tahun ini sudah pergi meninggalkan kita dengan membawa amalan-amalan kita untuk dihisab oleh Allah swt dan dengan sebab itu kita mengharapkan agar setiap amalan kita diterima oleh Allah swt. Oleh itu marilah kita semua memohon kepada Allah swt agar dipanjangkan umur kita dalam keadaan sihat dan segalanya baik agar kita bertemu dengan Ramadhan tahun hadapan dan dapat beramal dan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah swt. Marilah kita membaca Doa :
"Ya Allah ya Tuhan kami, kembalikanlah Ramadhan kepada kami ini beberapa tahun lagi, bahkan sepanjang hayat kami, inilah harapan kami Ya Allah".
Akhir kata marilah kita sama-sama mencari rahmat Allah swt kerana rahmatNya sangat luas di bumi ini agar kita semua mendapat keampunan dan keredhaanNya. Insyaallah...
selain itu rebutlah puasa 6hari di bulan ini kerana sesiapa yang berpuasa sepanjang bulan Ramadhan dan di tambah dengan 6 hari di bulan Syawal seperti ia berpuasa sepanjang tahun (maksud Al-hadis)..

No comments:

My Picture