Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, October 28, 2008

Al-Fatihah untukmu ayah & ibu...

Dikala aku termenung di ketinggian Sintok yang bergelar Puncak Vista, aku melihat keidahan alam buana Sintok yang berdiri megah. Hampir semua orang tahu dan kenal bila mendengar nama Sintok, yang dulu sejarahnya merupakan tempat persembunyian komunis, kini megah berdiri dengan kehebatannya sebagai tempat menuntut ilmu di peringkat tinggi. Aku bersendirian melihat kehijauan dan kehebatan ciptaan Ilahi sebagai nikmat yang sememangnya perlu disyukuri oleh setiap hamba-Nya. Di puncak Vista itu aku teringat kampung halaman aku di tanah kebanggaan Cik Siti Wan Kembang, teringat keindahannya, teringat juga kisah aku sewaktu aku sedang membesar dahulu yang mana hampir separuh hidupku dahulunya aku membesar di hutan hijau yang menyegarkan. Aku teringat senapang patah aku yang menjadi teman aku masuk ke hutan dahulu.
Di kala itu juga aku teringat Ayah dan umie aku yang sanggup bersusah payah membesarkan aku. Aku menitis air mata bila mengingatkan sejarah pengorbanan seorang ayah dan seorang ibu. Aku tahu bahawa jasanya tidak dapat ku balas dan membayar segala jasa mereka berdua walaupun aku menjadi jutawan (menjadi raja mustahil), berpangkat dan sebagainya lagi. Mereka tidak pernah mengajar aku untuk hidup bersenang lenang kerana aku tahu bahawa mereka juga hidup susah. Sekiranya makanan yang ada terlalu sedikit, aku tahu bahawa ayahku sanggup berlapar demi aku membesar. Namun kerana pengorbanan seorang ayah dan seorang ibu, ialah mereka ingin melihat anaknya berjaya. Mereka tidak pernah meminta untuk dibalas, untuk menanggung dan menjaganya bila anaknya ini besar dan berjaya kelak, tetapi aku tahu bahawa apa yang mereka inginkan ialah kejayaan yang aku perlu kecapi. Aku masih teringat lagi sekiranya aku sakit, engkaulah ayah yang menyapu ubat dan mengurut aku agar aku cepat sembuh.
Ayah, engkaulah pewira dalam keluagaku. Keluarga orang yang susah, engkaulah pejuang yang membela nasib kami semua. Aku tahu bahawa engkau tidak pernah tidur lena untuk membela dan membesarkan kami. Engkau tidak pernah jemu untuk bekerja bagi menyara nafkah dan tanggungan kamu, demi melihat anak-anakmu hidup dan membesar. Aku tahu wahai ayah sekiranya engkau berkerja dan tidak menyara hidupku, sudah lama engkau menjadi jutawan dan sudah lama hidup senang lenang, tetapi pengorbananmu untuk melihat aku membesar dengan sempurna engkau sanggup menjadi susah demi anak-anakmu. Namun bagiku aku tidak mampu membalas segala jasamu ayah. Apa yang aku inginkan ialah aku ingin menjadi anakmu yang soleh demi membahagiankan hidupmu sebelum engkau pergi mengadap Rabbul I'zzati.
Umie, engkaulah mujahidah dalam keluargaku. Menjadi pembela pada kami anak-anak. Aku tahu semua kisahmu, bermula saat aku dilahirkan. Aku tahu engkau menanggung kesusahan demi kesusahan daripada mengandungkan aku sampailah usia aku pada hari ini. Umie, anakmu tahu engkau tidak pernah bahagia dan hidup senang sebelum anak-anakmu senang duhulu daripadamu. Aku tahu bahawa engkau tidak pernah tidur sewaktu aku kecil dahulu. Aku tahu bahawa engkau tidak pernah kedekut untuk memberikan susu sewaktu aku lapar dahulu. Aku tahu bahawa engkau tidak pernah mengungkit dalam membesarkan aku. Aku tahu engkau tidak pernah meminta bayaran. Semuanya aku tahu umie. Jasamu aku tidak mampu untuk membalas sekalipun aku mampu hidup seribu tahun. Namun apa yang aku harapkan ialah, aku menjadi anakmu yang tahu erti budi dan pengorbanan agar aku tidak melupakan segala jasa baikmu umie. Untukmu ayah dan umie, aku sedekahkan Al-Fatihah setiap pagi dan petang semoga Allah swt merahmati kisah perjalanan hidup mu, kisah pengorbanan yang telah engkau curahkan, sejarah penderitaan yang engkau rasakan, sejarah demi sejarah yang engkau tanggung dalam membesarkan hidupku.
Wahai ayah aku tahu bahawa syurga itu di bawah telapak tanganmu, oleh itu aku memohon keampuanan darimu, halalkanlah segala makan minumku yang engaku tanggung aku dari tapak kakiku ini sebesar daun gelanggan. Wahai umie, aku tahu bahawa syurga itu di bawah tapak kakimu, aku sujud memohon keampunan darimu, halalkanlah segala jasamu bermula aku dikandunganmu sampailah pasa suatu hari yang roh aku berpisah dengan jasadku ini.

No comments:

My Picture