Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Thursday, October 16, 2008

Yang Pantas Lebih Jauh Kehadapan.

Alhamdulillah bersyukur kita kehadrat Allah swt kerana dipanjangkan usia kita pada saat ini untuk sama-sama meningkatkan amal ibadah kita kepadaNya. Ingatlah wahai sahabatku, umur kita semakin pendek dan usia kita semakin meningkat. Apakah dosa kita semakin berkurang atau amal kita semakin bertambah??? Marilah kita semua memikirkannya....
Aku banyak menghabiskan masa hidupku untuk mengkaji tentang alam ciptaan Alah swt. dan di situ aku banyak belajar ilmu Allah swt dan mengenaliNya melalui salah satu di antara dua ayatNya. sepanjang perjalanan aku itu, aku melihat pelbagai gelagat-gelagat kehidupan manusia kerana ciptaanNya yang amat agung itu iaitu sifat manusia yang unik dan pelbagai yang mana manusia mempunyai sifat semua sifat-sifat yang ada pada makhluk Allah yang lain. Manusia mempunyai sifat Allah swt, mempunyai sifat malaikat, sifat manusia, sifat haiwan, sifat syaitan dan banyak lagi sifat-sifat yang unik ini.
Dalam perjalanku itu, aku banyak melihat ada manusia yang bersungguh-sungguh mencari kemewahan dunia, bagaikan mereka semua itu mahu hidup kekal buat selama-lamanya. Mereka ini sanggup menipu sama sendiri untuk kepentingan diri sendiri. Ada yang sanggup bermusuh malah ada yang berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Namun dalam perjalan itu juga aku bertemu dengan manusia yang menghabiskan masa untuk mengabdikan diri kepada Allah swt, alhadulillah.
Aku masih teringat lagi semasa aku dalam perjalan pulang ke kampungku dengan mengguna motor kesayangan aku. Dalam perjalanan itu aku, aku melihat ada kenderaan lain yang memotong aku dengan begitu megah, gagah, laju dan jauh meninggalkan kenderaan aku. Aku terfikir di situ ada hikmah kejayaan. Bagiku itu petunjuk Allah swt untuk diriku dan dikongsi bersama dengan sahabat yang lain. Di situ ada hikmahnya yang mana sekiranya kita ingin berjaya, kita perlu kuat, gagah untuk berusaha bersungguh-sungguh demi mencapai kejyaan hidup di dunia ini. Selain itu sekiranya kita ingin berjaya kita seharusnya lebih mendahulu rakan-rakan kita yang lain barulah kita dahulu sampai ketempat kejayaan. Usaha yang gigih, berfikiran yang jauh mendahulu sahabat-sahabat yang lain dan kita mesti bertawakal kepada Allah swt kerana di situ ada konsep kejayaan.
Orang yang kuat, pasti berjaya kerana mereka yang kuat dan gigih berusaha pasti mereka akan mendapat seperti mana yang mereka usahakan. Ini sepertimana firman Allah swt yang bermaksud : " dan di atas manusia itu tidaklah melainkan apa yang mereka usahakan". Oleh itu di sini pula timbul konsep tawakal kepada Allah swt. Kita seharusnya bertawakal kepada Allah swt kerana Allah swt lah yang memberi kejayaan kepada sesiapa yang dikehendakiNya.
Dalam perjalanan aku itu aku terjumpa dengan pelbagai gelagat manusia di atas jalan raya. Ada yang memandu dengan tidak sabar sekali sehingga merisaukan dan boleh membahayakan kepada kehidupan orang lain. Manakala ada juga yang memandu dengan penuh kesabaran sehinggakan mereka banyak memberi laluan kepada orang lain yang lebih memerlukannya. Di sini menggambarkan kepadaku bahawa inilah kehidupan manusia yang sebenarnya. Kita melalui jalan yang sama untuk tiba di akhirat suatu hari nanti, untuk bertemu dengan Allah swt. Namun di dalam perjalan itu banyak kita melihat dan berjumpa dengan gelagat manusia, ada di antara mereka yang tidak sabar dengan ujian Allah swt. Ada yang sanggup menipu, bermusuh dan menganiayai diri orang lain hanya untuk kepentingan diri mereka. Ada yang baik dan bersabar di dalam perjalanan mereka dan mereka inilah orang yang beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat.
oleh yang demikian aku pun sampai di rumah aku dengan selamat semasa balik cuti raya baru-baru ini. Alhamdulillah......

No comments:

My Picture