Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, November 12, 2008

Kejayaan VS Kebahagiaan...

Kita selalu mendengar malah sering kali menggunakan perkataan ini, iaitu kebahagiaan dan kejayaan. Semua manusia dalam hidup ini mereka mengimpikan sebuah kebahagiaan dan kejayaan di dalam hidup mereka namun tidak semua di kalangan kita yang mengetahui pengertian yang sebenarnya. Kita hanya tahu kita inginkan kejayaan dan kebahagiaan. Kejayaan merupakan suatu ungkapan yang digunakan bagi menunjukkan seseorang itu mencapai apa sahaja yang mereka inginkan. Manakala kebahagiaan pula merujuk kepada kesenangan dan ketenteraman di dalam hidup. Antara kedua-dua perkara ini semua orang di kalangan kita inginkan namun sudah menjadi sunnah kehidupan yang mana tidak semua di kalangan kita yang memperolehi kedua-duanya.
Kita perlu memahami kehidupan ini terlalu kompleks untuk kita kecapi semuanya. Kejayaan akan hadir dengan ilmu dan usaha manakala kebahagian akan hadir dengan ilmu dan amal. Ada orang yang berjaya namun hidupnya tidak bahagia, ada yang tidak berjaya tetapi bahagia. Namun ada yang berjaya dan bahagia itulah yang kita harapkan. Sepertimana yang kita tahu bahawa kejayaan akan kita capai dengan ilmu dan usaha. Setiap orang akan diperolehi mengikut apa yang diusahakannya. Manakala kebahagiaan pula berkaitan amalan dan perhubungan dengan hati dan keimanan kepada Allah swt. Orang yang bahagia selalunya beramal dengan apa yang diperintahkan oleh agama. Walaupun mereka tidak berjaya namun mereka bahagia dengan kehidupan ini kerena ketengan (al- sakinah) itu adalah milik Allah swt dan Dia akan beri kepada sesiapa yang dikehendakki-Nya.
Kejayaan akan menjadikan seseorang itu hidup senang kerana dengan berjaya mereka mampu memiliki apa yang mereka kehendaki. Namun mereka tidak mampu untuk memiliki kebahagian kerana ianya milik Allah swt yang dianugerahkan kepada hamba-Nya yang taat sahaja. Ramai yang kita dengar bahawa orang yang kaya raya tetapi hidupnya tidak tenang malah dihimpit dengan masalah kecelaruan atau kekacauan jiwa. Persoalan di sini ialah kenapa keadaan ini terjadi kepada mereka? Mungkin semua orang tahu bahawa mereka tidak mampu untuk membeli ketenangan. Tapi apa yang saya ingain kongsi di sini ialah bahawa orang yang jauh dirinya dengan Agama Allah tidak kira sama ada dia kaya atau miskin sudah pasti dia tidak mencapai ketenangan. Tetapi sekiranya dia mentaat segala suruhan agama sudah pasti dia akan memperolehi kebahagia tidak kira dia miskin atau kaya. Kebahagiaan dan ketenangan ini suatu yang dianugerahkan kepada sesiapa yang taat kepada Allah swt.
Kejayaan akan diperolehi berdasarkan usaha dan begitu juga kebahagiaan juga dicapai dengan usaha. Namun tidak semua akan mendapat kejayaan dan tidak semua akan memperolehi kebahagian. Orang yang berusaha tidak kira dia muslim atau bukan muslim dia akan memperolehi kejayaan. Namun kebahagiaan adalah milik orang yang taat kepada agama Allah swt. Walaupun dia muslim tetapi tidak taat kepada agama Allah mereka juga tidak akan tercapai atau memperolehi kebahagian. Inilah yang membezakan antara kejayaan dan kebahagiaan.
Oleh yang demikian marilah kita semua berusaha untuk mendapatkan kejayaan dalam hidup sama ada di dunia dan juga di akhirat. Di saming itu kita berusaha untuk mendapat kebahagiaan dan ketenangan dalam hidup di dunia dan di akhirat.

No comments:

My Picture