Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Friday, November 14, 2008

Mati...

Apabila kita sembang ban mati semua orang tahu berkaitan mati, sehingga hari ini kita dikecohkan dengan tayangan alam barzakh kepada pelajar-pelajar sekolah rendah sehinggkan mencetus pertelingkahan daripada pelbagai pihak baik dikalangan ilmu Islam dan juga rakyat biasa. Cendikiawanislam turut membincangakan bab mati namun bukanlah kita membicarakan berkaitan dengan azab kubur atau memberi pandangan berkaitan alam barzakh. Apabila disebut mati semua orang takut untuk menghadapinya walaupun hampir semua orang tahu bahawa mereka semua akan mati. Persoalannya kenapakah ramai yang takut untuk menghadapinya?
Kita tahu bahawa setiap yang hidup pasti akan mati namun tarikh dan masanya tidak siapa pun yang tahu kerana ia adalah perkara-perkara yang dirahsiakan hatta Malaikat Maut juga tidak tahu bahawa si fulan bin si fulan ini akan mati. Apabila diperintahkan oleh Allah swt untuk mencabut nyawa barulah Malaikat Maut tadi mengetahui si fulan tersebut sudah sampi ajalnya. Namun kita di bumi yang nyata ini akan tahu saat kematian kita. Sehinggalah apabila kita nampak semua amalan kita sama ada dosa dan juga pahala. Bagi manusia yang lain akan mengetahui bahawa ajal orang sebelahnya akan mati setelah orang tersebut sudah pergi buat selama-lamanya.
Kita sebagai insan yang dijadikan oleh Allah swt tidak perlu takut untuk menghadapi mati dan apa yang kita perlu takut ialah apakah kita telah menunaikan janji kita kepada Allah swt sewaktu kita buat di dalam rahim ibu kita dahulu. Adakah perjanjian itu kita tunai atau kita cuai. Itulah persoalan yang kita perlu takut kerana kita akan mengadap Allah swt sebagai pencipta kita dan apakah persediaan yang kita buat untuk mengadap-Nya. Adakah kita bawa pahala dan amal yang soleh untuk mengadap-Nya atau kita bahawa dosa dan maksiat. Jadi marilah kita berbanyakkan mengingati Allah swt agar kita sentiasa bersedia untuk bertemu dengan-Nya. Kita perlu tingkatkan amalan soleh dan selalu beristighfar agar kita memperolehi keampuanan dan keredhaan-Nya di dunia dan di akhirat.
Kita jadikan kehidupan kita ini sebagai ibadah kepada Allah swt bermula dari bangun daripada tidur lagi sehinggalah kita hendak tidur balik dan tidur kita juga beribadah. Kehidupan kita di dunia ini adalah kehidupan yang sementara dan yang kekal adalah kehidupan di akhirat.
Sekian wallahu a'lam.

No comments:

My Picture