Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, January 10, 2009

Jihad...

Firman Allah swt:

" Wahai orang-orang yang beriman, patutkah Aku (Allah) tunjukkan kepada kamu suatu perniagaan yang menguntungkan, yang menjauhkan kamu daripada azab api neraka. Hendaklah kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, dan berjihadlah dijalan Allah dengan harta dan nyawa kamu, demikianlah lebih baik bagi kamu sekiranya kamu mengetahui.
-surah As-Saff-

Pada hari ini dunia dikejutkan dengan serangan Israel terhadap ummat Islam di Palestin yang mengorbankan ratusan nyawa serta ribuan yang cedera. Namun serangan ini bukanlah untuk menghapuskan pengganas Hamas sepertimana yang didakwa oleh Israel tetapi inilah suatu pencerobohan dan penindasan ke atas ummat Islam di Palestin.


Penulis tidak mengatakan perkara ini sebagai kesilapan yang dilakukan oleh Israel sebabnya perkara sebegini sudah lam wujud dan sememangnya Israel itu jahat serta ianya dibuktikan oleh Allah swt sendiri di dalam Al-Quran. Namun apa yang dinyatakan oleh penulis ialah semua ini adalah ujian oleh Allah swt ke atas ummat Islam baik di Palestin mahupun di mana jua mereka berada. Penulis mengatakan semua ini adalah ujian kerana Allah swt mahu melihat sejauh mana kesatuan Ummat Islam seperti mana yang dikehendaki oleh Allah swt. Di manakah dan sejauh mana kesatuan ummat Islam itu seperti mana yang didakwa oleh sesetengah ummat Islam. Inilah ujian Allah swt untuk melihat adakah ummat Islam hari ini mahu membantu saudara seagama mereka yang kini berada di dalam penindasan. Persoalannya adakah kita hanya mahu berdiam diri dan hanya mampu melihat dan mengeloh sahaja.


Bagi penulis, Israel tidaklah sehebat seperti mana yang diwar-warkan, ini kerana bagi penulis ummat Islam jauh lebih hebat sekiranya ummat Islam itu berdiri di bawah lembayung Allah swt yang sebenar-benar. Namun apa yang menyedihkan kita hari ini ialah ummat Islam tidak lagi bersatu menentang musuh-musuh mereka dan musuh-musuh Allah swt, malah ummat Islam sendiri yang banyak membantu musuh-musuh mereka untuk menhancur dan menindas ummat Islam yang lemah. Ini dapat dibuktikan bahawa sekiranya kita melihat sendiri kerajaan Mesir di bawah pimpinan Hosni Mubarak, jiran kepada Palestin sepatutnya lebih dahulu membantu jiran dan saudara di Palestin yang menghadapi kesulitan. Namun bilakah beliau akan membantu. Sekiranya kita rakyat Malaysia tidak mampu untuk membantu dari segi ketenteraan berbaloilah kerana kita berada jauh, tetapi Mesir itu sendiri tidak mahu membantu, apatah lagi mahu menghantar tentera dan peralatan perang. Inilah yang dikatakan pemimpin yang membantu musuh-musuh Allah swt untuk kepentingan diri sendiri demi menjaga sesuap nasi dan mengharapkan perutnya di isi dengan api neraka Allah swt.


Serangan Israel ke atas Palestin ini bukanlah suatu perkara baru kerana ia sudah lama berlaku sejak tahun 1964 lagi. Namun serangan kali ini lebih rancak adalah kerana faktor kegawatan ekonomi yang melanda dunia terutama negara Amerika. Jadi untuk memulihkan keadaan ekonomi ini, pihak pentadbiran US terpaksa menjual senjata dan peralatan perang kepada Israel dan senjata inilah yang digunakan oleh Israel untuk memusnahkan negara Palestin. Kesepakatan antara Amerika dan Israel memang tidak boleh dinafikan lagi. Ini dibuktikan lagi yang mana Amerika mengeluarkan tender penghantaran senjata sebanyak 3000 tan kepada Israel. Dengan menjual peralatan perang tersebut mampu menampung sedikit sumber kewangan Amerika yang semakin tenat ini. Selain Amerika sendiri mendapat bantuan dana daripada Israel.
Oleh yang demikian wahai sahabat sekalian, kita tidak perlu mengadakan tunjuk perasaan atau perhimpunan aman untuk membuktikan kita menentang pencerobohan Israel ini. Ini kerana apa yang saya lihat kebanyakkan daripada kita, setelah penat mengadakan demonstrasi, mereka membeli air dan makanan daripada syarikat Israel dan Amerika sebagai contoh di Mc Donals, air pepsi, coca-cola dan sebagainya. Jadi sekiranya sedemikian berlaku lebih baik kita tidak perlu mengadakan demonstrasi tetapi cukuplah kita tidak membeli barangan daripada syaraikat mereka, menggunakan mata wang mereka sebagai transaksi dan lain-lain lagi. Marilah kita menyumbang sedikit harta kita untuk membantu mangsa Palestin ini. Kita tidak mampu untuk berjuang dengan mempertaruhkan nyawa, cukuplah kita membantu dengan menderma sedikit harta kita untuk meringankan beban saudara kita di Palestin dan perbanyakkan doa agar Allah swt mempercepatkan kemenangan berpihak kepada kaum muslimin dan di situ saudaraku sekalian, jangan kita lupa kiamat hampir tiba.
Akhir kata daripada penulis menyeru kepada semua ummat Islam, teruskanlah perjuangan sekadar mana yang mampu. Jadikalah masa kita untuk berjihad, gunakanlah harta kita untuk berjihad, jadikanlah diri kita untuk berjihad. Ingat kita tidak mampu untuk turun berperang bersama pejuang-pejuang Allah swt tetapi berjihadlah dengan diri agar kita tidak menggunakan barangan harian kita daripada musuh-musuh kita dan musuh-musuh Allah swt.
sekian wallahu a'lam.

No comments:

My Picture