Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, January 17, 2009

Musuh Orang Islam.

Dalam mengharungi liku kehidupan di dunia ini sebelum kita menghadapkan diri kepada Allah swt suatu masa nanti, tahukah kita bahawa kita hidup penuh dengan cabaran dan dugaan. Ini adalah merupakan ujian daripada Allah swt untuk menguji siapakah di antara hamba-Nya yang betul-betul taat kepada segala tintah perintah-Nya. Allah swt menjadikan persaudaraan dan juga permusuhan dalam kehidupan manusia di dunia ini. Persaudaraan adalah amat penting bagi ummat Islam kerana dengan persaudaraan inilah menguatkan lagi keutuhan institusi keagamaan.
Namun dalam fitrah kehidupan manusia ini, manusia tidak dapat lari daripada menghadapi cabaran dan dugaan daripada musuh-musuh yang berkongsi kehdupan dengan manusia di alam ini. Antara musuh tersebut ada yang jelas boleh dilihat dan ada juga yang tidak mampu untuk dilihat dengan mata kasar. Ada juga dikalangan manusia dan ada juga dikalangan bukan manusia, pendek kata musuh manusia khususnya ummat Islam ini memang banyak sekali.
Dalam bab kali ini penulis ingin membincangkan tentang musuh ummat Islam yang wujud berabad lamanya iaitu manusia sudah bermusuh dengannya sejak wujudnya kejadian manusia itu lagi. Fokus kali ini membincangkan tentang musuh ummat Islam yang bernama Syaitan la'natullah. Syaitan adalah golongan jin yang menderhaka, sombong, pengacau dan fasik. Allah swt telah memberi amaran dan peringatan kepada ummat Islam supaya tidak mengikut jejak langkah syaitan yang menyesatkan kerana syaitan sentiasa mengajak manusia untuk melakukan maksiat kepada Allah swt dan melakukan kejahatan di bumi ini. Ini telah dijelaskan oleh Allah swt di dalam surah An-Nur, ayat yang ke 21 yang bermaksud :
" Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan. Barang siapa yang mengikuti langkah syaitan itu, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh kamu melakukan perbuatan keji dan mungkar."
Dari awal lagi Allah swt memberi peringatan kepada manusia bahawa syaitan itu adalah musuh bagi manusia dan manusia mesti menganggapnya sebagai musuh. Di dalam surah Al-Fatir, ayat yang ke 6 Allah swt berfirman yang bermaksud :
"Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu, maka anggaplah ia musuh kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya menjadi penghuni api neraka yang menyala."
Oleh kerana syaitan ini merupakan musuh kita yang jelas walaupun kita tidak mampu melihatnya namun kita mesti menganggapnya sebagai musuh. Oleh yang demikian, maka wajiblah bagi kita sebagai ummat Islam berselindung kepada Allah swt kerana kita manusia yang terlalu lemah untuk kita melawan dengan musuh yang kita tidak nampak ini dan kita sewajarnya menjada diri kita daripada mengikut hawa nafsu kerana sesungguhnya perbuatan mengikuti hawa nafsu itu banyak berpandukan kepada pujuk rayu syaitan.
Wallahu a'lam.

No comments:

My Picture