Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, October 21, 2009

Ku Mencari Sebuah Mahar CINTA.......

Bimillahi Rahmani Rahim

Dengan nama-Mu Ya Allah, aku mulakan penulisan ini bagi menyampaikan ilmu-Mu ini supaya ianya dimanfaatkan oleh mereka yang mahu menggunakan akal, hati dan perasaan untuk mencapai redha Engkau Ya Allah.



Nabi saw bersabda;
“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara . Kerana kekayaannya (hartanya), kerana kecantikkannya, kerana kemuliaan keturunannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya, nescaya akan beruntunglah kedua-dua tanganmu”

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)




Dalam menghabiskan zaman dewasaku di universiti, aku sering ditanya berkenaan dengan erti sebuah CINTA dan hakikatnya. Dalam kesibukkan aku mencari keperluan hidup ini, sempat juga aku menjelaskan kepada mereka hakikat CINTA dan keperluannya. Namun setiap induvidu mempunyai persepsi yang berbagai-bagai berkenaan dengan cinta. Ada yang kata halal, ada pula yang mengharamkannya dan yang lebih teruk lagi adalah mereka yang tidak tahu hakikat cinta namun mereka bercinta dalam keadaan jahil dan inilah yang majoritinya berlaku di kalangan anak muda kita hari ini. Oleh kerana kejahilan berkenaan dengan cinta, maka cinta yang mereka bentuk itu tiada landasan dan panduan, dengan itu mudahlah syaitan merasuk jiwa mereka dan menjuruskan mereka ke lembah kemaksiatan dan kemurkaan Allah swt.

Cinta yang merupakan fitrah untuk diri manusia. Kerana cinta manusia ingin mengenali antara satu sama lain. Dengan cinta manusia akan bertimbang rasa, bertolah ansur dan sebagainya. Cinta itu cahaya sanubari yang lahir dari hati untuk ke hati. Ia merupakan kurniaan Tuhan dan ia tidak pernah dipinta. Namun ianya perlu memberi. Kerana itu cinta jangan diracuni dengan maksiat, dan jangan pula kerana cinta kita leka dan lupa hakikat kurniaan Allah swt sebagai rahmat untuk alam. Jangan kita kotori cinta ini dengan perkara-perkara yang menyebabkan murka Allah swt.

Kebanyakkan orang mengatakan cinta itu semuanya indah, hatta kentut orang yang kita cintai itu pun wangi baunya. Itulah uniknya cinta, mampu mengubah segala-galanya. Di dalam filem "Mohabbatein" menunjukkan kuasa cinta. Namun cinta itu adalah kejalan yang sia-sia tapi apa yang ingin dijelaskan ialah hakikat kuasa cinta. Wahai sahabatku yang sedang dilamun cinta, Ingatlah sekiranya kamu mengatakan inilah saat yang paling indah iaitu semasa bercinta sebenarnya kamu diheret oleh belenggu cinta dan ianya akan menyesatkan kamu. Ini kerana kemanisan bercinta itu kamu tidak dapat berbuat apa-apa terhadap orang yang kamu cintai itu. Hatta kamu hendak berjumpa dengan orang yang kamu cintai itupun perlu kepada mahramnya, inikan pula kamu diharamkan bersentuhan. Maka di mana sebenarnya keindahan cinta itu? Oleh bagi mereka yang menganggap indahnya cinta itu ialah mereka yang dihanyut oleh arus cinta, cinta telah menguasai diri mereka menyebabkan mereka bertindak atas dasar cinta dan mereka tidak lagi bertindak atas dasar iman dan taqwa kepada Allah swt dan itulah yang kita lihat hari ini yang mana ramai yang merana dan kecewa disebabkan kerana cinta.




Cinta yang paling indah apabila telah diijabkabulkan dan dibayar maharnya (KAHWIN). Maka disitulah saat yang paling indah kerana cinta kamu telah jelas tujuannya, telah halal untuk kamu atas segala-galanya, telah sampai masanya untuk kamu buktikan yang kamu benar-benar bercinta. Cinta yang kamu bina tidak lagi sia-sia kerana ia telah menjadi milik engkau untuk sementara waktu sebelum Allah swt mengambilnya. Di situlah bukti sebuah cinta dan saat kemanisan bercinta. Namun wahai sahabatku, bukan senang untuk mencari isteri. Hendak mencari kawan yang baik pun sudah sukar, inikan pula untuk mencari isteri. Ini kerana kita mahu hidup dengannya sampai ke syurga. Silap memilih pasangan hidup, maka hancurlah impian itu. Oleh itu sebelum kamu membuat persetujuan untuk berkahwin, maka buatlah persedian demi persediaan untuk hidup bersama. Gunalah iman sebagai asas panduan kerana di situ ada kebahagiaan. Ingat, sekiranya kamu memilih kerana kecantikan, kecantikkan akan hilang dimamah usia. Sekiranya kamu memilih harta kekayaan, kamu akan jadi miskin dan kamu akan tinggalkan harta tersebut. Sekiranya kamu memilih pangkat dan keturunannya, kamu akan dihina. Maka pilihlah agamanya, kerana disitu ada kemanisan hidup.

Wahai sahabatku, ingatlah...Hidup ini Allah swt bagi hanya sekali sahaja. Buatlah pemilihan kerana jodoh kamu Allah swt telah menetapkannya, namun Allah swt tidak zalim, Dia memberi peluang untuk kamu memilih pasangan kamu. Setelah kamu jumpa, maka peganglah supaya dia tidak lari dari kamu. Pohonlah (berdoa) kepada Allah swt agar pasangan yang kamu pilih itu adalah yang terbaik bagi kamu.

Bagi kami di el-farouq menetapkan 5 aspek tambahan dalam kontek mencari pasangan hidup. Yang pertama, mereka yang memiliki kenderaan yang pantas. Ke-2, mereka yang mempunyai pakaian yang mewah dan megah. Ke-3: mereka yang mempunyai rumah yang besar. ke-4: mereka yang mempunyai lampu yang terang dirumah mereka. Dan yang ke 5: mereka yang mempunyai kolam yang seluas lautan. Mungkin sahabat akan tertanya-tanya apakah maksudnya atau mungkin tertanya kenapa....

Jawapannya...

Tunggu ke episod akan datang...Jangan ke mana-mana...

el_farouq
machang

No comments:

My Picture