Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Friday, October 9, 2009

Ku mencari Sinar Ketenangan.....

Bismillahi Rahmani Rahim...

Dengan Nama-Mu Ya Rahman aku mulakan penulisan ini, juga di dalam kesedihan hati yang disusuli dengan tangisan air mata. Aku bersyukur kerana Engkau yang mengajarkan kepadaku erti kehidupan, yang menjadikan diriku yang jahil ini menyelami hakikat kebenaran.

Dalam menghabiskan usiaku di UUM, aku banyak mencari hakikat ketenangan. Aku tahu di mana ketengan itu berada, namun aku tinggal kerana mencari keseronokkan dan akhirnya aku memperolehi keseronokkan sehinggakan ketenangan aku tergadai. Ketika aku membelek-belek sebuah kitab syair karangan el-farouq, aku teringat rangkap-rangkap syair yang berbunyi: "keseronokkan itu kamu akan perolehi dengan mudah kerana ia sangat mengikut kehendak nafsumu.... Namun ianya tidak kekal seperti apa yang diharapkan menjadi milikmu...Ketengan itu sangat sukar diperolehi kerana ia bertentangan dengan nafsu...Namun ia akan kekal di dalam hidupmu selagi hanyat menjulang dirimu..."Syair ini mengingatkan kisah diriku sebagai seorang pengembara di bumi gersang, yang sering mencari punca air ketengan...(Wahai sahabat, peringatkanlah diriku tentang hakikat ketenangan itu, kerana kelalaian diriku ini menjadi punca hilangnya rahmat ketenangan itu)...


Seringkali aku menangis mengingatkan keperitan hidupku ini. Namun kesedihan hatiku hanya terpendam di lubuk hatiku. Sesekali ia ditunjukkan di wajah manisku tentang hakikat kesedihan itu. Wahai ummie, bantulah anakmu ini yang dalam kesedihan. Kesedihan mencari erti sebuah persahabatan yang suci lagi murni yang disusuli dengan Redha Ilahi. Bantulah dengan menasihatiku agar aku mendapat sokongan daripadamu ummie.. Aku tahu, ketenangan diriku telah diragut oleh keseronokkan yang aku cari selama ini. Aku lupa ummie, aku lupa...Peringatilah diriku agar aku sering diperingatkan untuk menjadi insan yang cemerlang di dunia ini dan lagi terbilang di akhirat nanti insyaallah..


Aku biasanya akan ke Perlis berjumpa dengan ibu angkat aku untuk mencari ketengan, dan biasanya insyallah ketengan itu diperolehi sedikit di atasa nasihat dan sokongan moral darinya. Jika ketenangan tidakku perolehi juga, aku akan call umie aku dan meminta nasihat darinya kerana nasihat ummieku jauh menusuk dihati dan sanubariku. Aku yakin dan bertambah yakin dengan janji Allah swt bahawa ketengan yang dinasihati oleh ibuku itu hanya terletak di dalam fitrah manusia itu sendiri, yang mana manusia itu perlu kembali kepada Allah swt kerana Allah swt lah yang menjadikan ketenangan dan keresahan. Oleh itu, kembalilah kepada-Nya kerana Dia yang maha mencipta. Kadang kala ketenangan itu akan disusuli dengan keresahan kerana ujian dari-Nya. Tidak indahlah hidup ini sekiranya hanya ketenangan sahaja yang diperolehi. Ingat wahai sahabatku, jika hari ini ketenangan menyebelahi dirimu, pasti suatu hari nanti keresehan juga akan menziarahi dirimu dan aku hari ini berada dalam keadaan resah dan pasti keresahan itu tidak berada kekal di dalam diriku. Aku akan mencapai juga ketenangan nanti. Ya Allah, kurniakanlah kepadaku ketenangan dalam hidupku. Agar aku dapat menjalankan ibadah kepada Mu dengan sempurna. Andaikan keresahan itu menjadi permainan hidupku, maka kurniakanlah kepadaku seorang sahabat dunia akhirat yang akan menjadi penenang di atas segala keresahan yang ku alami itu agar dengan hilangnya keresahan itu dapat aku menjalankan hidupku dengan sempurna demi mencapai matlamatku untuk menjadi hamba-Mu yang terbaik.


Ya Allah, redhailah persahabatan aku dengan semua sahabat-sahabatku, kerana dengan redha Mu itulah yang menyelamatkan aku dari azab Mu yang teramat pedih. Ya Allah, aku tidak mengharapkan sesuatu dari makhlukmu, hanya kepada Mu jua yang ku harapkan. Kurniakanlah cinta Mu kepadaku sepertimana aku menyintai diri Mu. Kurniakanlah cinta orang yang cinta kepada Mu kepadaku agar kami saling mencari redha Mu Ya Rabb.


Rozlan
Machang.

No comments:

My Picture