Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, October 28, 2009

Sambungan kepada Ku Mencari Sebuah Mahar Cinta....

Bismillahi Rahmani Rahim...

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah swt yang Maha mencipta dari tiada kepada ada, Yang Maha menyembuh dari setiap penyakit yang dikurniakan. Setelah tiga hari terlantar di katil di hostel DPP Bank Rakyat dek diziarahi oleh makhluk Allah swt yang bernama demam, kini Allah swt memberi peluang kepadaku untuk bangkit menulis bagi menyambung kisah yang tertinggal dahulu iaitu " Ku Mencari Sebuah Mahar Cinta". Sepanjang diriku diziarahi oleh saudara demam, aku tidak dapat berbuat apa-apa, maklumlah di bawanya bersama dengan pening, batuk, dan letih serta lain-lain lagi. Namun aku bersyukur kerana itu adalah ujian yang Allah swt kurniakan kepada ku untuk membersihkan jiwaku. Mudah-mudahan Allah swt mengampuni dosa dan kesalahan aku selama ini.

Berbalik kepada tajuk perbincangan di atas, 5 aspek utama sebagai tambahan di dalam mencari pasangan hidup diperjelaskan seperti mana berikut:

1. Mereka yang memiliki kenderaan yang pantas.

Iaitu mereka yang tajam dan pantas dalam berfikir. Ini penting kepada seorang isteri dalam membantu suami apabila wujudnya kebuntuan atau suami meminta pandangan daripada isteri. Isteri perlu memberi buah fikiran yang cukup bernas dalam apa jua keadaan bagi menghasilkan suatu keputusan yang terbaik. Isteri seperti ini biasanya sedikit sebanyak mempengaruhi minda anak-anak agar mereka dibesarkan dalam keadaan yang cukup matang dalam proses penggunaan akal dan fikiran. Oleh yang demikian amat penting untuk mencari seorang isteri yang tajam dan tangkas fikirannya.

2. Mereka yang mempunyai pakain yang mewah dan megah.



Iaitu mereka yang mempunyai akhlak yang terbaik dan terpuji seiring dengan kehendak Islam. Akhlak merupakan pakaian seorang muslim kerana dengan adanya akhlak maka terjaminlah sifat haya' (malu)nya. Sifat ini penting yang perlu ada kepada seorang isteri kerana dengan sifat malu maka maruah keluarga baik suami mahu pun anak-anak akan terjaga. Di dalam Islam sendiri menyatakan bahawa malu itu sebahagian daripada iman. Maka teramat pentinglah ianya dimiliki oleh seorang perempuan yang ingin bergelar isteri.


3. Mereka yang mempunyai rumah yang besar.

Iaitu mereka yang memiliki jiwa yang besar. Berjiwa besar amat penting kepada setiap apa yang kita kerjakan kerana ia adalah sumber kepada kejayaan. Berjiwa besar dalam menjaga rumah tangga dan harta semasa suami keluar mencari rezeki, berjiwa besar di dalam sama-sama mencari rezeki bersama suami, berjiwa besar dalam usaha untuk mendidik anak-anak dan menjaga suami, berjiwa besar dalam menjalankan tanggung jawab sebagai seorang isteri dan hamba kepada Allah swt.


4. Mereka yang memiliki lampu yang terang.

Iaitu mereka yang mempunyai kitab Allah swt iaitu al-Quran. Dengan lebih jelasnya ialah mereka yang ada kemahiran dalam menjelaskan ayat-ayat Allah swt kepada ahli keluarga, sahabat, masyarakat dan kepada pemimpin terutamanya. Sekiranya mereka tidak ada kemahiran, cukuplah sekadar mereka berusaha dan berminat untuk mengetahui dan memahami ayat-ayat Allah swt. Maklumlah pada masa sekarang ini, kalau kita uji berapa ramai perempuan yang minat mendalami ayat al-Quran. Yang mereka ingin mendalami adalah tentang kehidupan artis-artis pujaan mereka sahaja. So untuk mencari calon isteri atau suami, pilihlah mereka yang betul-betul boleh mengajarkan kepada kita tentang ayat-ayat al-Quran (suami yang patut mahir kerana dia adalah ketua kepada keluarga dan pemandu kepada kebahagiaan dan keredhaan keluarganya di sisi Allah swt), sekiranya sukar untuk kamu dapati, maka cukuplah sekadar mereka yang betul-betul berminat dalam mencalaminya kerana suatu hari nanti mereka juga akan menjadi seorang yang mengetahui tentang ayat-ayat Allah swt.

5. Mereka yang mempunyai kolam yang luas bagaikan lautan.



Iaitu mereka yang mempunyai ilmu pengetahuan yang hebat tentang kehidupan di dunia dan ilmu tentang di akhirat. Maksud yang lebih jelas lagi ialah mereka yang mengetahui dalam banyak hal seperti dalam ilmu sains dan matematik, mantik, usul fiqh, sejarah, dan lain-lain lagi. Ini keran ilmu sangat penting dalam kehidupan kerana mereka yang berilmu sahaja yang dapat mengenal dan beriman kepada Allah swt manakala bagi mereka yang berpengetahuan sekadar mengetahui sahaja dan tidak beriman (sebab itu ada orang yang memiliki title Dr. (PhD) tetapi tetap tidak beriman kepada Allah swt kerana mereka mempunyai pengetauan dan bukannya ilmu. Ilmu ini adalah cahaya daripada cahaya-cahaya Allah swt. dan cahaya Allah swt ini tidak masuk ke dalam jiwa mereka yang membuat maksiat kepada Allah swt.

Oleh yang demikian, bergantung kepada kitalah untuk memilih bagaimana calon pasangan hidup kita, adakah kita ingin mereka yang hebat di pandangan mata manusia ataupun hebat di pandangan Allah swt atau di pandangan kedua-duanya. Ingatlah bahawa hidup ini adalah pentas ujian untuk kita bertemu dengan Allah swt di akhirat kelak. Hidup ini hanya sekali dan manfaatkanlah peluang itu agar kita mendapat pasangan hidup yang membawa kebahagiaan hingga kesyurga.


"Orang yang cintanya terikat kepada cinta Allah swt pasti akan mencari pasangan hidup yang juga cintakan Allah swt. Ini kerana cinta yang mereka bina itu bukan sahaja untuk kebahagiaan dunia tetapi juga untuk diabadikan di dalam syurga Allah swt."

Akhir kata penulis memohon maaf atas kelewatan menyambung artikel ini kerana kelemahan diri penulis yang bergelar manusia. Sebarang salah dan silap penulis mohon maaf kerana itulah diri penulis yang tidak lari dari sebarang kelemahan. Semua gambar adalah sekadar hiasan semata-mata.
Sekian terima kasih

el_farouq/rozlan/ibnusoleh
Machang

No comments:

My Picture