Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Thursday, October 8, 2009

Memang Dengki Sifat Manusia...



Bismillahi Rahmani Rahim....




Alhamdulillah aku bersyukur kehadrat Allah swt kerana telah menyelamatkan aku daripada kehinaan dan azab api neraka selain daripada memberi rahmat dan rezeki yang berlimpah ruah kepadaku..Kali ini aku ingin menaip dengan meluahkan kesedihan di lubuk hatiku. Namun dalam kesedihan itu aku pasrah kerana aku tahu hakikat ketentuan Ilahi... "Yang datang pasti akan pergi"...Namun cara pemergian itu yang membuatkan hatiku kelam bagaikan tiada lagi cahaya yang menerangiku hari ini.




Di kesempatan ini aku ingin berkongsi kisah "CINTKU" kepada para pembaca agar kisah ini menjadi panduan dan tauladan kepada mereka yang bercinta agar ianya tidak terjadi kepada kamu semua. Biarlah diriku sahaja yang mengalaminya dan tidak kepada anda. Kisah cintaku mula berputik sejak tahun 2008 dengan seorang pelajar di salah sebuah kampung di negeri Cik Siti Wan Kembang, biasalah diriku dari dahulu lagi inginkan seorang gadis kampung yang tinggi sopan dan santunnya malah elok pula budinya. Selama setahun aku mula bercinta dengannya dengan susuli keindahan demi keindahan yang dipagari syariat dalam arena cinta kami. Kami saling menjaga kesucian cinta kerana aku tidak mahu cintaku dikotori oleh najis-najis kemaksiatan. Memang kata orang cinta itu indah, indahnya cinta yang aku bina itu tidak dapat ku nafikan dan bagiku tiada lagi kamus di dunia ini yang mampu menafsirkan keindahan cintaku.


Sekarang usia cintaku menjangkau 1 tahun. Keindahan makin terasa bila sama-sama berjauhan demi mencapai usaha murni dalam bidang jihad mencari ilmu. Aku di salah sebuah universiti di utara mana kala si dia di universiti di selantan tanah air. Kejauhan yang membuatkan kerinduan..Memang benar kata pujangga, sayangkan isteri ditinggal-tinggalkan...kerana setelah itu wujudnya kerinduan dan kasih sayang yang mendalam. Walau pun jarak yang memisahkan kami, namun tempatku dihatinya dan begitu juga tempatnya dihatiku.

Namun kini ia berlalu bagaikan mimpi yang datang tidak diundang. Peristiwa sedih ini berlaku setelah aku pulang ke kampung untuk menyambut hari raya. Sejuta mesejku tidak dibalasnya, sejuta panggilan telefon yang aku call juga tidak diangkatnya. Siapakah yang tidak risau jika begini keadaannya. Tambah-tambah saatku tengah bercinta. Maklumlah orang bercinta ini kalau dalam tandas pun dibawanya lagi telefon takut lambat membalasnya. Tapi ini kan pula diam membisu tanpa berita. Hatiku bertambah risau dan sedih....

Lepas raya, aku tidak mendapat 1 berita pun darinya. Aku bercadang untuk pergi beraya kerumahnya. Maklumlah ma dan abah dia pun memang terlalu kenal aku, so tidak kisahlah jika aku pergi beraya ke rumahnya. Setelah aku pergi kerumahnya, barulah aku dapat berjumpa dengannya dan berbincang mengenai kisah cinta antara kami. Di saat itu jugalah baru aku tahu yang mana di telah di "hasut"( perkataan yang paling sopan ku guna) oleh rakannya di universiti untuk meninggalkan aku. Katanya lelaki seperti aku tidak boleh dipercayai kerana selalu sangat bersama dengan perempuan. Maklumlah keadaan diriku yang selalu bersama masyarakat dengan menganjurkan banyak program ini sangat mudah terdedah dengan perempuan. So, kawannya cakap lebih baik tinggalkan aku. Aku tidak tahu mengapa dengki betul kawannya itu kepada aku, sedangkan aku ikhlas untuk berkawan dengan si dia ini. Namun kesudahan aku dan dia buat adalah mencari jalan untuk berjauhan kerana dia tidak mahu tersiksa. Aku sangat marah kepadanya kerana mudah percaya dengan kata-kata orang luar daripada percaya kata-kataku. Perasaan marah itu hanya di dalam hatiku dan tidak keluar sedikit pun di lidahku.

Hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu. Kalau diingatkan darah muda ku dahulu, mahu sahaja aku angkat senapang patah untuk pergi tembak sahaja orang yang menghasut dan mengeruhkan kemurniaan perhubungan kami. Namun kini aku sudah berusia dan waras fikiranku dan tindak tandukku perlulah seperti mereka yang waras. Aku hanya berkata di sudut hatiku untuk aku lembutkan dan menenangkan hatiku ini dengan mengatakan ini adalah ujian dari Allah swt untuk menguji kesabaranku setelah aku berumah tangga nanti....

Pujukan demi pujukan telah aku lontarkan, namun tidak juga berkesan untuk memulihkan perasaannya. Aku bertanyakan beberapa soalan untuk melihat kejujuran hatinya. Soalan ini adalah yang aku belajar dari salah seorang ustaz ku semasa di Perlis suatu ketika dahulu. Soalan ini untuk menguji kejujuran pasangan kita dan ianya amat bagus bagi mereka yang ingin mencari kejujuran pasangan mereka. Setelah ujian dijalankan aku dapat tahu yang mana kawan dia telah memcalonkan abangnya untuk dia. Dia pun tidak tahu macam mana boleh suka pada abang kawannya itu. Jiwaku terbakar bagaikan disiram dengan petrol. Aku mengakhiri perbualan dan perbincangan dengannya sekadar aku meminta maaf di atas kesalahan dan kesilapan aku sepanjang bersahabat dengannya. Hanya Allah swt yang mengetahui hakikat kehancuran jiwaku.




Di mana aku ingin meletakkan hatiku ini. Gelora mula mengganas di muara hatiku, banjir mula terasa di sudut hujung kalisku. Lidahku kelu untuk berkata-kata....tangan lemah bagaikan tiada tenaga...Tiada perumpamaan yang sebanding untukku ungkapkan..Hanya mereka yang pernah mengalaminya seperti aku ini yang mengetahui kedukaan jiwaku..

Aku terpaksa kembali ke universiti untukku meneruskan perjuanganku. Yang berlalu aku lupakan kerana ia telah berlalu. Kesabaran hatiku dapat aku pujuk dengan janji-janji Allah swt kepadaku. Agar aku yakin dengan janjinya. Ini semua adalah hikmah dari Allah swt. Kita merasakan dialah yang terbaik bagi kita, namun Allah swt lebih mengetahui dan mungkin dia tidak yang terbaik untukku. Mungkin aku merasa yang tidak terbaik untukku itu adalah sebenarnya yang terbaik di sisi Allah swt. So aku terpaksa akur dengan kehendak yang Maha Esa. Kepulangan aku keuniversiti dengan semangat dan tekad serta azam baru. Untuk aku lebih cemerlang di dalam bidang akademikku. Aku tidak perlu bersedih kerana dunia aku ini luas lagi. Aku mampu mencari penggantinya kerana aku tahu jiwaku akan tenang dengan melupakan dia bila ada penggantiku nanti. Wahai kekasihku, aku mendoakan kamu agar kamu berbahagialah dengan si dia. Kamu pernah menyakitkan hatiku, dan suatu hari nanti Allah swt akan tunjukkan keadilan-Nya terhadapmu nanti. Kiranya jika engkau juga bersedih nanti, maka carilah aku, aku akan membantumu dan aku tidak mahu menjadi sepertimu yang membiarkan diri aku bersedih keseorangan.


Yang bersedih
Fahmiruddin Machang

1 comment:

[ d.I.L.L.a ] said...

~ salam....soklan ap yg menguji kejujuran pasangan tu??? bleh kte bkongsi???

My Picture