Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, January 12, 2010

Aurat wanita...Di mana Silapnya?

Bismillahi Rahmani Rahim


Bila bercakap tentang aurat, ramai yang mengfokus pada wanita. Adakah lelaki tidak ada aurat dan batasannya?Jawapannya tetap ada. Namun kehangatan aurat itu terletak pada diri yang bergelar wanita. Walau bagaimana pun ramai yang salap tafsir tentang aurat ini. Apakah aurat atau urat? Di mana batasan aurat dan apa jua yang berkaitan dengan aurat. Namun kali ini saya tidak membincangkan tentang aurat secara terperinci, malah sekadar menyatakan kesilapan dan kesalahan tentang apa yang dianggap sebagai aurat.


Kesilapan 1 : Aurat dianggap sebagai pakai tudung sahaja.

kesilapan 2 : Bertudung namun berT-shirt lengan pendek.

Kesilapan 3 : Bertudung dan berkebarung, namun terbelah kainnya hingga menampakkan paras betis dan peha.

Kesilapan 4 : Bertudung, namun bajunya kecil dan sendat sehingga terpapar lurah bilutnya,tinggi pula banjaran titiwangsanya.

Kesilapan 5: Bertudung, tapi longgar pula tudungnya sehingga nampak jambulnya yang bewarna-warni.

Kesilapan 6 : Bertudung, namun tudungnya dipakai di kepala bahunya.

Kesilapan 7 : Bertudung, namun tudungnya dilabuh kebahagian belakan sehingga ternampaklah leher dan dadanya.

Kesilapan 8 : Bertudung, namun tudungnya terlalu nipis sehinggakan menampak rambutnya, sanggulnya, lehernya, dadanya bagaikan kertas nipis yang berskrin.


Kebanyakkan wanita hari ini beranggapan dengan menutup kepala itu adalah menutup aurat. Ia salah sama sekali. Ini berdasarkan firman Allah swt di dalam surah An-Nur ayat ke-31 yang bermaksud :

"katakanlah kepada wanita yang beriman itu, hendaklah mereka menjaga pandangannya dan memelihara kehormatannya (kemaluannya) dan janganlah menampakkan perhiasannya (aurat), kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka melabuhkan tudungnya hingga ke paras dadanya. Dan janganlah menampakkan perhiasannya auratnya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka (anak saudara), atau para perempuan (sesama Islam) mereka, atau hamba sehaya yang mereka miliki, atau orang-orang lelaki tua yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan ini..........."
Oleh yang demikian, setiap orang yang beriman wajib menutup kepalanya dengan tudung dan melabuhkan hingga ke paras dada. Ini beerti mereka perlu menutup juga bahagian leher dan dadanya.

Menurut Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, yang dimaksudkan perhiasan di dalam ayat tersebut ialah segala perhiasan yang ada pada tubuh yang dihias untuk mempercantikkannya sama ada ia merupakan perhiasan yang asal seperti raut wajah yang cantik, bentuk badan yang elok, ataupun perhiasan yang berbentuk buatan seperti pakaian, make-up dan sebagainya.

Di dalam ayat tersebut, Allah swt memerintahkan supaya orang-orang yang beriman wajib menyembunyi segala perhiasan dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah swt tidak memberi pengecualian melainkan apa yang terzahir sahaja. Oleh itu, kebanyakkan ulama' membahaskan apa yang dikatakan sebagai yang terzahir itu.


Di dalam tafsir Ibnu Abbas menyatakan apa yang terzahir itu ialah seperti celak dan cincin. Pendapat ini turut disokong oleh Anas bin Malik. Justeru, harus dilihat pada celak dan cincin dan harus dilihat juga tempat ianya dipakaikan iaitu di muka dan di tangannya.


Walau bagaimana pun, Dr.Yusuf Qaradhawi menjelaskan tentang maksud perhiasan yang mana ianya tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh wanita zaman sekarang seperti gincu, bedak merah pipi, dan sebagainya. Ini kerana ianya adalah berlebih-lebihan yang tidak baik yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah. Namun wanita hari ini memakainya untuk keluar rumah. Oleh itu jelas hukumnya haram kerana pemakaiannya adalah untuk menunjuk-nunjuk tentang perhiasannya kepada lelaki di luar rumah.

Kesalahan 9: Bertudung, namun menaiki motor sambik menayangkan betisnya di sepanjang jalan. Yang lebih parah lagi, bertudung dan menutup aurat namun menaiki motor dengan lelaki yang bukan muhrimnya sehinggakan orang yang ketiga(syaitan) tidak dapat berada ditengah-tengahnya.

Kesalahan 10: Bertudung dan menutup auratnya, namun bermanja-manja dengan lelaki yang bukan muhrimnya dari sudut perbualan dan pergaulannya.

Oleh yang demikian, wahai sahabatku yang dirinya bergelar wanita, jagalah auratmu kerana ia adalah kehormatanmu.

Sekian.


sumber : Norhidayah , SMK(A) Wataniah batch 1999-2003
edit : el_farouq14

No comments:

My Picture