Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, January 13, 2010

Kerdilnya Diri Ini...

Bismillahi Rahmani Rahim..

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana masih lagi memberi peluang kepadaku untuk melihat keagungan_Nya. Tidak semua manusia dapat melihat, jika dapat melihat, tidak semua juga dapat mengerti dan memahami apa yang dilihatnya. Ia boleh diibaratkan sebagai buta tatkala mata masih mampu melihat dan itulah yang dikatakan dengan buta HATI. Na'u zubillahi minzalik..

Di kesempatan dan peluang aku membuat praktikum di Pekan, selalu turun naik ke laut dan darat dan itulah lumrah harian aku untuk mendapatkan segulung ijazah nanti. Tatkala diri dilautan, pelbagai gelora dan noda yang perlu aku lalui dan bagiku itulah ayat-ayat Allah swt yang mengajarkan kepadaku erti kehidupan. Gelora ombak yang membadai itu merupakan liku-liku hidup yang terpaksa aku hadapi untuk mencapai kejayaan. Kekadang ombak datang membelah pantai dengan alunan yang mengasyikkan, kekadang juga gelora kencang bagaikan Tsunami yang berlalu. Apa pun jua lautan itu, jangan sesekali kita menyerah tewas. Kita adalah makhluk dan lautan itu juga makhluk yang dicipta dari Yang Maha Pencipta.
Penulis di hadapan laut china selatan.
(lokasi di hapan rumah sewa di Tg Gosong)

Namun bila diri di laut, terasa kerdilnya diriku ini. Aku bersaksi dengan keyakinan yang utuh bahawa Maha Suci Allah sw Yang Maha Agung menciptakan lautan yang terbentang luas. Sesekali aku terfikir ketika melihat lautan terbentang, kecilnya diriku ini Ya Allah jika dibandingkan dengan lautan itu. Namun Engkau lagi Maha Agung kerana Engkau yang mencipta lautan itu. Aku terfikir tentang bagaimana padang mahsyar nanti, adakah seluas lautan ini?Jika ya, Ya Allah, di manalah aku nanti...?Di mana kedua ibu bapaku dan ahli keluargaku...? Adakah mereka selamat Ya Allah...?semua itu terfikir di benak kecilku. Lalu ku pohon keampunan atas segala dosaku selama ini. Aku ini kerdil Ya Allah. Sangat kerdil....(sahabat, pergilah ke pantai dan lihatlah sendiri dengan keimanan, kerdilnya engkau sahabat).

Air mata berlinangan jika diingatkan dosa yang telahku lakukan. Apakah Allah swt telah mengampunkan bagiku atau masih belum lagi. Kerana dosaku terlalu besar Ya Allah. Aku melangkah dibumi_Mu dengan bongkah tanpa sedar yang aku ini lemah, aku ini kerdil, aku ini jahil, aku ini sombong. Berdosanya aku Ya Allah. Di sudut manakah aku ditempatkan dipadang mahsyar yang begitu luas, mungkin lebih luas dari lautan ini sedangkan laut ini pun tiada bertepian. Ku tahu Engkau Maha Pengampun ya Allah, oleh itu ampunkan dosa-dosaku, kedua ibu bapaku, sahabat-sahabatku, kaum muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang sudah pergi bertemu_Mu mendahului aku.

Hampir setiap malam, aku berjalan bersendirian ditepian laut China selatan. Ku mencari sejernih keinsafan untuk mentadabburkan diri ini agar aku sedar yang diriku amat kerdil. Ku seru nama-Mu Ya Rahman, redhailah hidupku agar rahmat dan hidayah-Mu menjadi milik setiap insan.

Wallahu A'lam.

Sekian
Rozlan Daud
Pekan, Pahang

No comments:

My Picture