Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Friday, January 15, 2010

Sedap Sungguh Awak Baca Al-Quran, Boleh Ajar saya?...

Bismillahi Rahmani Rahim.

Alhamdulillah bersyukur pada Allah swt kerana Rahmat-Nya kepadaku yang tidak terhingga ini. Selawat dan Salam ke atas junjungan para Nabi, para sahabat, ikutan-ikutan dan para perjuangan yang menegakkan Kalimah Allah swt. Ku mohon ampun di atas kelemahan diriku dan kedua ibu ayahku, serta kaum keluarga dan para sahabat semua.

Alhamdulillah kali ini dapat aku kongsikan kisah perjalanan hidupku yang kini berada di perantauan. Sekali hendak menceritakan hal ini, aku tergelak keseorangan. Aku tidak mengerti di mana lucunya, namun itulah hakikat hidup yang mana mungkin tidak baik di sisi orang, namun ianya baik pula di sisi orang lain. Itulah manusia yang bersifat abstrak terhadap sesuatu.

Kisah bermula semasa aku sedang membaca al-Quran di masjid Kg. Tanjung Gosong, Pekan. Biasalah lepas solat maghrib secara berjemaah, aku akan mengisi masa aku dengan membaca al-Quran untuk menunggu masuknya waktu isya'. Aku tidak sedar ketika membaca al-Quran, ada mata-mata yang memerhatikan aku. Mungkin mereka mengatakan yang aku ini bukan orang tempatan kerana tidak pernah melihat aku sebelum ini. Setelah membaca aku kebelakang untuk bertemu dengan para makmum yang lain serta imam yang asyik berbual membincangkan hal keduniaan yang telah mereka laksanakan pada hari tersebut serta membincangkan urusan yang bakal mereka laksanakan. Boleh dikatakan masjid tersebut dijadikan tempat perbincangan untuk membincangkan persepakatan antara penduduk kg tersebut.

Setelah aku ke belakang, ada seorang makmum berkata kepada aku "sedap suara anak membaca al-Quran. Pandai anak membacanya. Boleh ajar kami al-Quran seperti mana yang anak baca tadi?". "Masyaallah, itu anugerah Allah swt pada saya. Insyallah saya akan ajarkan pada saudara sekiranya awak ingin belajar". Jawabku ringkas. Terdetik di sanubariku yang mengatakan bahawa semasa di UUM dulu, akulah orang yang paling tidak pandai membaca al-Quran berbanding sahabat-sahabatku yang lain. Malah suara aku ini tidaklah semerdu, kerana dari kecil lagi memang suara aku tidak sedap. Namun kali ini ada orang mengatakan yang suara aku memang sedap. Hati kecil aku mengatakan "adakah orang ini pekak atau tidak pandai menilai suara aku ini. Namun aku biarkan kerana apa yang penting adalah dia ingin belajar membaca al-Quran. Jadi aku sanggup mengajar sedaya yang aku tahu. Moga Allah swt mengajarkan kepadaku al-Quran untuk aku mengajar kepada orang lain. Insyallah.

Apabila bertanya khabar dan berkenalan antara aku dengan jemaah yang lain, memang benar anggapan aku tadi bahawa mereka (jemaah) menganggap yang aku ini seorang musafir dan bukan penduduk di sini. Namun apa yang melucukan lagi salah seorang makmum yang lain mengatakan bahawa aku ini belum kahwin kerana aku ini belum matang lagi. Ya Allah, aku ni belum matang lagi ker? Aku sudah tidak boleh tahan lagi lalu aku gelak kecil terhadap apa yang mereka katakan padaku. Setahu aku, aku dah macam ayah kepada seorang anak. Namun boleh mereka mengatakan yang aku ini belum matang. Huhuhuhuu.....

Sekian lama bersembang, baik isu politik, ekonomi dan sebagainya. Pendek kata ia mengalahkan seorang menteri bila bercakap pasal politk. Malah mengalahkan juga ahli ekonomi bila bercakap hal ekonomi dan sebagainya. Perbualan kami terhenti dengan bunyinya jam menandakan telah masuk waktu isya'. Namun aku sampai ke bilik pada malam itu tergelak keseorangan bila memikirkan apa yang mereka (orang kampung ) mengatakan kepada aku. Aku masih tergelak sehingga saat aku menulis pengalamanku ini.

Sekian,

Rozlan Daud
Machang

1 comment:

Asma' Suardi said...

salam ukhuwah...

erm...nak tergelak jugak sya baca...(",)
ape pun..sebarkanlah sbnyk mungkin ilmu yg ada itu utk manfaat semua...

My Picture