Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Monday, January 11, 2010

Dua Sahabat....

Bismillahi Rahmani Rahim

Alhamdulillah ku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana masih lagi berpeluan untuk menulis walaupun sudah hampir 3 minggu tidak membuka blog ini. Dalam kesubukkan masa dalam urusan dunia ini, aku banyak menghabiskan masa di atas air kerana terpaksa memikul tanggungjawab untuk menamatkan sukatan pengajian aku. Maklumlah, kena praktikum di tempat pusat tenakkan ikan siakan di Pekan, Pahang. Jadi siang dan malam terpaksa ku habiskan bersama makhluk yang bernama ikan dari spesis siakap.
Di kesempatan kali ini, aku ingin berkongsi pengalaman tentang kehidupan dua orang sahabat baik yang tinggal tidak jauh dari rumah aku sewa. Kedua mereka adalah perempuan yang masih terlalu muda lagi usianya. Apa yang ingin aku kongsi ialah cara hidup mereka yang banyak menyedarkan diriku untuk aku lebih bersyukur serta mengajar kepada diriku untuk tidak menyusahkan orang lain. Pertemuan antara aku dan mereka dikedai makan di sebelah rumah aku. Sebelum ini hanya jumpa ketika aku makan sahaja dan tidak pernah bersembang dengan mereka. Namun, Allah swt memberi peluang kepadaku untuk aku bertanya tentang cara hidup mereka.
Nadirah dan intan adalah dua orang sahabat yang berkawan dari kecil lagi. Kedua mereka ini baru berusia 14 tahun dan sudah bekerja sebagai pelayan di kedai makan sebelah rumah aku. Bila aku bertanya tentang usia, memanglah terperanjat dihatiku kerana seawal usia mereka ini mereka sudah bekerja mengambil upah dikedai makan menjadi pelayan dengan bayaran RM10 satu hari. Manakan tidak terkejut kerana aku dan adik-adik aku pada usia begitu bukan untuk bekerja tetapi hanya belajar dan pada sebelah malamnya duduk menonton televisyen bersama keluarga. Namun mereka juga masih belajar di tingkatan 2 pada siangnya, yang membezakan ialah di sebelah petang, mereka bekerja sampai jam 9 malam untuk mencari sumber perbelanjaan sekolah. Lepas jam 9, mereka akan balik ke rumah untuk menyiapkan kerja-kerja sekolah. Tidak ada di dalam istilah diari minda mereka untuk bersenang lenang menonton tv. Sayup dihati ini mengenangkan kisah perjalanan hidup mereka kerana aku terfikir anak-anak sekarang ini yang seusia dengan meraka banyak menghabiskan masa dengan computer games dan alat elektronik yang lain.
Bila aku bertanya tentang persekolahan mereka, mereka jawab dari kecil sampai sekarang mereka satu kelas dan terus aku katakan kepada mereka yang keputusan peperiksaan UPSR mereka adalah sama. Terkejut mereka kerana macam mana aku dapat tahu. Itulah dunia persahabatan ku katakan pada mereka. Susah senang mesti bersama sahabat, namun untuk mencari seorang sahabat bukan senang. Yang ramai adalah kenalan kita, dan tidak semua kenalan kita itu menjadi sahabat kepada kita. Keputusan peperiksaan mereka bagiku kira boleh dibanggakan. Maklumlah, pagi ke sekolah, petang bekerja mencari benlanja sekolah dan malam ulang kaji sekolah. Buku rujukan pun tiada, hanya mengharapkan apa yang diajar oleh cikgu dan buat latihan sendiri dirumah. sekali terfikir akan diriku. Dulu masa aku belajar, ayahku sering memberi duit untuk aku membeli buku rujukan(sekarang nak beli buku duit sendiri cz dah besar), tusyein ayah hantar dan kelengkapan sekolah boleh dikatakan lengkap. Tidak hairan jika keputusan yang baik aku dapat. Namun bagi mereka hanya mengharapkan apa yang diajar di sekolah kerana duit yang adapun untuk belanja sekolah,nak dapat duit terpaksa bekerja sendiri. (Menitis air mata bila mengenangkan nasib mereka yang membuatkan keinsafan bagi diri yang menilainya).
Sayu dihati ini merenung jauh ke dasar lubuk sanubari kerana mereka sendiri yang memikul tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh ayah atau ibu sebagai ketua keluarga. Itulah takdir hidup, tiada siapa yang boleh memilih untuk hidup sama ada dalam keadaan senang atau susah. Namun setelah lahir mereka perlu menentukan arah hidup mereka sama ada dalam keadaan kesenangan atau kesusahan. Namun Allah swt tidak zalim, kerana Dia Yang Maha Mengetahui hakikat seseorang hamba-Nya dan Dia menguji hamba-Nya berdasarkan kemampuan seseorang hamba itu. Semakin besar dugaan dan ujian, maka semakin dekatlah kedudukan hamba di sisi Nya sekiranya hamba tersebut bersyukur dan sabar atas segala ketentuan Ilahi.
Wallahu A'lam
Rozlan Daud
Machang

No comments:

My Picture