Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, July 5, 2009

Berbakti Di SMK Jengka 16...


SMK Jengka 16


Bertarikh 26 - 28 Jun 2009, beberapa pelajar daripada UUM, UKM, UPSI dan UDM telah berkampung di Sek. Men. Keb. Jengka 16 bagi mengadakan program kecemerlangan akademik untuk pelajar yang tinggal di asrama sekolah berkenaan. Dengan kekuatan seramai 15 orang fasilitator telah diamanahkan oleh pihak sekolah untuk membantu adik-adik yang menetap di asrama. Program ini adalah diuruskan oleh pelajar dari UUM dan digembelingkan bersama dengan pelajar-pelajar dari universiti lain. Pengarah projek dikendalikan oleh Nurazila Bt Osman yang merupakan bekas pelajar sekolah berkenaan. Gandingan sahabat-sahabat daripada pelbagai universiti sudah cukup memadai untuk membantu adik-adik bagi meningkatkan motivasi agar mereka terus cemerlang dalam pelajaran dan hingga ke peringkat yang lebih tinggi lagi.


Simpang Masuk ke Jengka 16


Objektif utama program berkenaan ialah untuk membimbing adik-adik di SMK Jengka 16 bagi mencapai tahap kejayaan yang lebih efektif dari segi kualiti dan kuantiti. Selaian itu, penumpuan diberikan untuk pelajar-pelajar sekolah berkenaan agar lebih berkeyankinan dalam meneruskan pembelajaran dan menghadapi peperiksaan. Para pelajar juga didedahkan dengan pembentukkan jati diri dan semangat untuk bekerja bersama dengan rakan-rakan dalam apa jua bidang pembelajaran. Selain itu, penumpuan juga diberi dalam skop muhasabah diri agar menjadi insan yang berbakti kepada keluarga masyarakat dan negara serta yang lebih penting dalam bidang agama.
Program selama tiga hari itu adalah merupakan satu program pencetus yang dimulakan dan insyallah ia akan menjadi program tahunan sekolah bagi merealisasikan kejayaan pelajarnya dan juga nama sekolah. Pemilihan SMK Jengka 16 kali ini adalah sebagai contoh kepada sekolah-sekolah lain di kawasan Jengka terutamanya untuk meningkatkan tahap kecemerlangan akademik para pelajar.




Semasa sesi ta'aruf

Merapatkan hubungan antara puteri-puteri SMKJ16



Sepanjang program berjalan, memang banyak kenangan yang dapat diukirkan antara barisan fasilitator sendiri dan juga dikalangan pelajar-pelajar sekolah berkenaan. Ini kerana kebanyakkan fasilitator sendiri datang dari pelbagai negeri dan universiti yang berbeza dan di situlah merupakan tempat pertemuan dan mengukir kenangan serta berkongsi idea dan ilmu. Bagi adik-adik di SMK Jengka 16 menjadi kenangan terindah dengan kedatangan kakak-kakak dan abang-abang fasi dari perlbagai universiti di samping berkongsi ilmu yang tidak terhitung nilainya. Sungguhpun hanya tiga hari kami berkampung di sana, jutaan kenangan yang diukirkan. Ada yang manis dan ada juga yang pahitnya. Namun pertemuan ringkas tiga hari mengajar kami erti kehidupan.




fasi mengendalikan kumpulan LDK


Tazkirah Maghrib oleh Ustaz Hafizuddin


Khusu' mendengar penerangan dari kakak fasi


Sukan Ukhwah

Berkongsi segalanya semasa hidup di asrama

Memang tidak dinafikan, perjuangan untuk meneruskan kehidupan ini perlu diteruskan sehinggalah kita sampai ke saat yang terakhir. Namun setiap yang bertemu, pasti kesudahannya dengan perpisahan, setiap yang mula, ada tamatnya. Kenangan di SMK Jengka 16 menjadi bukti musafirnya kami di lembah Jengka menabur bakti. Segala usaha yang dilakukan hanya Allah swt sahaja yang membalasnya. Kepada adik-adik di SMK Jengka 16 khususnya, abang-abang dan kakak-kakak fasi mendoakan kejayaan adik semua. Kepada pihak sekolah SMK Jengka 16, itu sahaja yang kami mampu, segala kekurangan kami hulur tangan memohon jutaan kemaafan. Ingatlah, kejayaan kita hari ini akan disambung oleh jenerasi akan datang. Oleh itu kepada para pendidik, didiklah generasi kamu agar mereka berjaya jauh lebih hebat dari kamu. Kami mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak sekolah yang sudi menyambut kehadiran kami.

Terima Kasih daun keladi, Jika dijemput Insyallah kami datang lagi....

Sepanjang berada di Jengka, kami tidak melepaskan peluang untuk melawati segenap ruang dan tempat yang ada di kawasan sekitarnya. Maklumlah kami ini pengembara/ musafir ke negeri orang. Pada hari berikutnya, sempat juga kami menjelajah ke Gunung Senyum yang dikatakan salah satu tempat rekreasi di kawasan Jengka. Terletak di kawasan Jengka 22, maka tidak hairanlah untuk kami sampai ke sana kerana jarak antara rumah Nurazila yang menjadi tempat kami berteduh hanya lebih kurang dalam 10 KM sahaja. Sebenarnya perancangan ke gunung terbabit memang dari awal lagi dan ia merupakan salah satu agenda program kami ke sana.

Setelah sampai di kaki Gunung Senyum, penulis turut bersenyum kerana pada hari ini janji yang telah penulis buat untuk datang kembali ke gunung ini telah dimakbulkan. Ini kerana pada tahun 2003 dahulu merupakan kali terakhir penulis sampai ke gunung ini.


Rakan fasi bergambar kenangan di pintu masuk ke Gunung Senyum


Di dalam Gunung Senyum yang penuh misteri


Bukti kehadiran kami di Gunung Senyum...


Kenangan apabila tayar spare Van yang dinaikki telah terjatuh dan dikejar oleh sebilangan fasi..huhuhuu..




Apabila kemalangan berlaku, maka tempat penyelesaian di sini sebelum ke mahkamah, namun adakalanya pihak yang bertanggung jawab menilai dengan cara yang tidak adil..(Di mana integriti sebilangan anggota polis yang mengadili sesuatu kes hanya berpihak kepada rakan/keluarga/sahabat mereka sahaja tanpa menggunakan undang-undang)


Sekadar di sini sahaja perjalanan kembari seorang musafir ke negeri Pahang. Segala kenangan yang diukir dengan pena kehidupan amat menyentuh hati dan perasaan kerana ianya tidak akan berlaku lagi untuk masa akan datang. Sejarah dan kenangan kami di Jengka meninggalkan seribu satu erti dalam hidup kami dan ianya sudah pasti menjadi bukti persahabatan antara kami.

Kepada keluarga Nurazila (k.zila), penulis mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi menerima kedatangan kami ke terataknya. Walaupun tiada apa yang kami mampu berikan, cukuplah sekadar doa setiap kali solat kami panjatkan untuk kelurga khususnya untuk mak dan abah (Nurazlia) dan sekeluarga. Sekiranya terdapat kesalahan daripada kami sepanjang menumpang di sana kami memohon jutaan maaf atas kelalaian kami, maklumlah jiwa masih remaja yang penuh dengan keseronokkan.

Akhir kata daripada penulis, kenangan di Jengka tidak dapat dilupakan dalam kisah perjalanan hidup penulis dan sahabat semua. Insyallah ada masa dan peluang kita akan berkumpul lagi di Jengka.

See u All d Jengka!!!!

Rozlan Daud (2009)

Machang,

No comments:

My Picture