Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, March 31, 2010

Aku akan mengikuti langkah yang pasti ini....

Firman Allah swt yang bermaksud:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh),

Sehingga kamu masuk kubur.

Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!

Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat)!

Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat).

(Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat Neraka yang marak menjulang.

Selepas itu, demi sesungguhnya! Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)!

Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!
(at-Takathur; 1-8)




Bismillahi Rahmani Rahim,

Alhamdulillah syukur atas kepada Allah swt atas segala nikmat yang telah dikurniakan yang tidak terhitung nikmatnya. Selawat dan salam untuk junjungan nabi Muhammad SAW, ahli keluarga bagin dan dan para sahabat yang telah memperjuangkan agama Islam. Ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosaku, ibu dan ayahku, ahli keluargaku dan semua sahabat-sahabatku serta kaum muslimin seluruhnya.

Alhamdulillah, dalam kesibukkan masa untuk meneruskan perjuangan selagi jasad masih bernyawa, aku teruskan langkah demi mencari mardhatillah sebagai bekalan setelah jasadku tidak lagi bernyawa kelak. Berada di kampung halaman penuh dengan kenikmatan yang tidak dapat aku capai di mana-mana tempat sepanjang perjalanan musafirku. Nikmat di kampung bersama ahli keluarga, kaum kerabat dan sahabat handai cukup memberi nikmat yang tidak terkira kepada diriku.

Semalam, bertarikh 31/03/10, tepat jam 6.30 pagi, keluarga aku dikejutkan dengan kehadiran seorang jiran yang duduk dibelakang rumah aku membawa khabar yang mengataka sepupunya meninggal dunia. Dengan nada yang terkejut aku mengucapkan "inna lillahi wa inna ilaihi raji'un". Kematiannya dikhabarkan kerana sakit jantung semasa dalam kerja. Namun itu telah takdir yang telah ditetapkan oleh Allah swt kepadanya. Ini kerana nikmatnya telah disempurnakan oleh Allah swt dan Allah swt mahu menjemputnya untuk bertanya berkenaan nikmat yang telah diberikan oleh Allah swt kepadanya.

Jenazah dibawa pulang daripad hospital Tuanku Jaafar, N9 dan sampai ke kampungku selepas solat asar dan alhamdulillah jenazah disembahyangkan selepas solat asar dan terus dikebumikan. Pada sebelah pagi, ayahku sibuk untuk menguruskan penggalian kubur kerana sememang tugasnya apabila ada kematian sudah pasti ayahlah menjadi tempat orang kampung mendapat pertolongan untuk menguruskan penggalian kubur. Semoga jasa ayah dibalas dengan setimpal oleh Allah swt kelak.

Selepas solat jenazah, aku terus ke kubur untuk menghantarkan jenazah ke kubur. Semasa dikubur aku sempat melihat jenazah dan aku menunggu jenazah tersebut sehingga selesai dikebumikan. Hatiku terkata bahawa, hari ini engkau pergi dahulu mengadap Tuhanku dan Tuhanmu iaitu Allah swt. Kerana nikmatmu telah disempurnakan-Nya. Insyallah aku akan mengikuti langkahmu itu kerana ianya menjadi kewajipan bagi setiap yang bernyawa. Firman Allah swt yang bermaksud :

"Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: Ini adalah dari sisi Allah dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata: Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu. Katakanlah (wahai Muhammad): Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah. Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)"
(surah An-nisa' ayat 78)

Aku masih teringat lagi semasa arwah datuk aku dahulu, aku sendiri yang menurunkan jenazahnya ke dalam kubur. Itulah pengalaman pertama aku menurunkan jenazah dan insyallah aku pasti akan mengajarkan anak-anakku agar mereka dapat menurunkan jenazahku kelak kerna itulah jasa yang terakhir yang patut dilaksanakan oleh orang hidup kepada mereka yang mati.
sekadar hiasan


Kesimpulannya, marilah kita berdoa agar kesudahan kita nanti berada di bawah rahmat Allah swt. Firman Allah swt yang bermaksud:

"Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".
( surah Yusuf : 101)

Marilah kita beramal dengan doa di atas.

Sekian.


Ibnusoleh.
Machang Kelantan.

No comments:

My Picture