Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Friday, March 12, 2010

Kiffarah dan Ujian....

Bismillahi Rahmani Rahim...

Alhamdulillah ku panjatkan setinggi-tinggi syukur kepada Allah swt di atas segala nikmat kurniaan-Nya, selawat dan salam ke atas junjungan mulia, Nabi Muhammad saw. ahli keluarga baginda dan para sahabat, ikutan dan seterusnya kaum muslimin dan muslimat sekalian. Ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosaku dan kedua ibu dan ayahku.

Alhamdulillah, dalam kesakitan yang aku lalui hari ini, aku mulakan dengan nama-Mu yang Agung untuk aku luahkan kesakitan yang aku alami semoga menjadi pengajaran kepada sahabat pembaca. Jari tangan tidak dapat berfungsi sepenuhnya untuk menaip, biasanya aku menggunakan 10 jari, tapi kali ini hanya 6 sahaja yang berfungsi dan yang 4 lagi masih dalam istiharah. Bagiku perjuangan harus diteruskan walau bagaimana keadaan sekalipun. Selagi nyawa masih bernafas, selagi itulah perjuangan dakwah perlu diteruskan.

Kerehatan empat jari itu setelah mengalami kecederaan akibat kemalangan semasa aku pulang daripada solat Jummat (12 Mac 2010). Perjalanan menaikki "Buraq Putih" (gelaran bagi motosikal aku) telah melanggar seekor kambing yang berkejaran atas jalan raya. Tidak sempat nak break, terus aku melanggar kambing tersebut dan aku jatuh terpelanting ke hadapan. Nasib masih menyebelahi aku yang mana aku tidak ditimpa oleh Buraq Putihku. Aku terpelanting ke hadapan menyebabkan dahi aku tersungkur di atas jalan menggosok batu granik di permukaannya. Baru aku tahu, rupanya batu granik yang JKR buat jalan itu lebih keras daripada dahi aku. Darah meleleh membasai muka. Namun aku tidak menyapunya sedikitpun, kerana itulah petua yang aku belajar, darahku lebih cepat kering jika biarkan dia keluar.

Di tangan kiri aku, jari dan tapak tangan berdarah. Biasalah tangan inilah yang menahan batu granik daripada menggosok muka aku. Hanya dahi yang tidak dapat diselamatkan. Manakala tangan sebelah kanan pula cedera dekat siku. Darah tidak mengalir hanya kesan haus dan menampakkan isi tangan aku yang kemerahan. Baju kemaja yang aku pakai koyak dan tidak boleh digunakan lagi. Pinggang pula rasa semacam je dan mungkin sedikit terseliuh dan lebam menunjukkan tandanya. Darah di kaki keluar sedikit namun terus kering setelah aku sampai ke rumah sewaku. Manakala Buraq Putih aku terpaksa masuk ICU untuk dirawat.

Bagiku semua ini adalah "Kiffarah" dan "Ujian" daripada Allah swt kepadaku. Mungkin sebab kelalaian aku sebelum ini dan untuk menghapuskan dosa-dosaku, maka Allah swt memberikan bayaran kepadaku dalam bentuk ujian begini sebagai Kiffah. Atau sebagai ujian ke atasku untuk terus bersabar dalam menghadapi liku-liku kehidupan. Ini kerana perjuangan para sahabat untuk menegakkan Syiar Islam jauh lebih hebat daripada itu. Para sahabat Rasulullah sanggup bergadai nyawa demi mempertahankan Islam dan bagiku ujian setakat luka sedikit ini tidak mudah luntur untuk meneruskan dakwah. Insyallah pada malam ini aku akan mengajar di salah sebuah masjid dan insyaallah aku akan meminta kepada ahli masjid datang menjemputku. Bagiku, setakat kaki sukar untuk berjalan bukan menjadi halangan untuk berdakwah kerana mulutku masih lagi bersuara untuk memberitahu kepada manusia lain yang mahu mendengarnya. Inilah ujian daripada Allah swt kepadaku supaya aku lebih bersabar dalam meneruskan agenda dakwah. Mungkin juga Kiffarah untuk menghapuskan dosa-dosaku kerana aku sedar, diri ini sentiasa melakukan dosa kepada Allah swt.

Wahai sahabat pembaca sekalian, dengarlah nasihat daripadaku. Janganlah kamu luntur untuk meneruskan dakwah kepada Allah swt di atas sebarang ujian yang menimpa kepada kamu baik dari segi kamu kekurangan harta, jiwa, cedera dan kamu dimakin hamun sekalipun kerana itu semua adalah ujian kepada kamu. Firman Allah swt yang bermaksud:

"Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada hartabenda dan diri kamu. Dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: banyak ( tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertakwa maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya)."

( Quran, Al-Imran ayat 186)

Dan Sesiapa yang meletakkan dirinya ke dalam medan dakwah, sebenarnya kamu telah meletakan diri kamu dan meredha diri kamu untuk diuji oleh Allah swt. Firman Allah swt di dalam surah Al-Ankabut yang bermaksud:

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

(Quran, Al-Ankabut ayat 2)

Inilah yang berlaku kepada nabi-nabi dan sahabat-sahabatnya. Wahai sahabatku, janganlah kamu menaruh bimbang ke atas ujian yang diberikan kepada Allah swt kerana ganjaran pahala daripada Allah swt terlalu besar. Ini kerana sesiapa yang bersabar dengan ujian Allah swt, sesungguhnya Allah swt pasti bersama dengannya. Firman Allah swt yang bermaksud:

"Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Dia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah dan (ingatlah) Allah berserta orang-orang yang sabar. sesungguhnya Allah swt bersama dengan orang-orang yang sabar."

(Quran Al-Anfal ayat ke 66)

Wahai sahabat sekalian, teruskan perjuangan kerana kita bukan pencipta agama atau pembawa agama. Agama kita telah sempurna dan tiada lagi nabi diturunkan ke alam ini setelah kembalinya kekasih Allah swt itu. Kita hanyalah penyambung kepada penyebaran agama yang sempurna ini. Oleh itu teruskanlah memberi khabar kepada mereka yang mahu mendengarnya. Nabi tidak lagi diturunkan dan jarak antara kita dengan nabi yang terakhir terlalu jauh dan sebab itulah kebanyakka daripadan kita menjadi lalai. Firman Allah swt yang bermaksud :

"Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai. "

(Quran, Yassin ayat ke 6)

Teruskan perjuangan kerana perjuangan belum selesai. Ingatlah, selepas kita kembali kepada Allah swt nanti, akan ada lagi pengganti kepada kita untuk menyambung perjuangan para Rasul ini.

Akhir kata daripada saya, doakanlah kepada saya agar saya cepat sembuh dan baik seperti sedia kala kerana banyak lagi urusan yang belum saya selesaikan. Rinduku kepada ahli jemaah di masjid ini untuk aku mengajar mereka sebanyak yang mungkin kerana aku sedar masa aku di sini tidak lama lagi. Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi aku akan kembali ke kampungku (rindunya bau senapang). Jadi, untuk menghabiskan sisa-sisa waktu aku di Tanjung Selangor, Pekan ini, aku akan memanfaatkan setiap detik yang berlalu. Doakan semoga Allah swt permudahkan bagi segala urusanku dan kita semua. Ameen.


1 comment:

Asma' Suardi said...

salam ukhuwah...

subhanallah...moga terus cekal hadapinya...juga moga cepat sembuh ye sahabat...insyaAllah, Islam tetap akan dijulang...(",)

My Picture