Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Monday, October 25, 2010

PERINGATAN UNTUK DIRI DAN MEREKA YANG MAHU MENDAPAT MANFAAT..

(Siri 2)

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Segala puji dan puja hanya layak untuk Allah swt, Tuhan yang wajib disembah dan pemilik langit dan bumi serta seluruh alam maya. Selawat dan salam buat junjungan Mulia Nabi Muhammad saw dan seluruh ahli keluarga dan para sahabat yang memperjuangkan kesucian Islam.

Wahai diri yang lemah, ingatlah bahawasanya kamu bernafas setiap hari itu adalah kerana ihsan Allah swt. Oleh itu janganlah kamu bermegah kerana Allah swt tidak pernah memberi penyata bil bulanan untuk kamu membayar setiap nafas, udara dan oksigen yang kamu sedut. Apa yang wajib bagi kamu laksanakan ialah dengan bersyukur atas nikmat kurniaan itu. Ketahuilah bahawa dengan bersyukur itu, ia akan kembali kepada kamu jua akhirnya. Ini kerana Allah swt maha kaya dan tidak sedikit pun mengharap kepada belas ihsan dari hamba-Nya.

Kepada Allah swt jualah pemilik langit dan bumi. Tidakkah engkau melihat dan berfikir tentang setiap apa yang dijadikan-Nya yang teramat menakjubkan ini. Jika tidak sesungguhnya kamulah orang yang buta dikala mata masih melihat. Tidakkah kamu perhati dan berfikir disekeliling kamu sedangkan setiap apa yang ada itu adalah ciptaan Allah swt, tiada sedikit pun hak kamu melainkan semua itu adalah hak ciptaan Allah swt (copyright by Allah swt). Dalam kejadian nyamuk yang merupakan serangga yang kecil dan berterbangan pun manusia tidak dapat memikirkan kehebatan ciptaan Allah swt apatah lagi untuk cuba menciptanya. Inilah yang dikatakan bahawa Allah swt maha mencipta dan memiliki setiap apa yang ada dibumi.

Janganlah kamu menjadi manusia yang buta tatkala mata masih melihat, jangan menjadi manusia yang pekak tatkala telinga masih mendengar dan jangan menjadi bisu tatkala mulut masih boleh bercakap. Hari ini, diri kita terlalu sibuk dengan urusan dunia, hatta kita lupa tujuan hadir ke dunia ini. Kita tersalah buat penafsiran yang mana kewajipan dan yang mana keharusan. Yang wajib bagi manusia yang memikul amanah Allah swt ini ialah untuk mencari bekalan dalam mengharungi perjalanan menuju ke negeri akhirat dan yang menjadi keharusan adalah untuk mencari keperluan hidup di dunia ini. Namun diri ini terlalu alpa dengan mengutamakan yang harus dan mengabaikan yang wajib. Jangan menjadi buta daripada mencari jalan kebenaran dan berusaha untuk menuju ke jalan yang benar itu. Jangan menjadi pekak untuk mendengar hidayah dan petunjuk dari Allah swt. Jangan menjadi bisu daripada menyebut dan mengingati Allah swt dengan perbanyakkan zikir kepada-Nya. Kerana terlalu alpa dengan dunia, diri ini telah semakin hari semakin menjadi buta, semakin menjadi pekak, dan semakin menjadi bisu. Ya Allah, kembalikanlah aku ke jalan kebenaran Mu, tetapkanlah aku bersama dengan mereka yang selalu mengingati-Mu tatkala waktu duduk dan berdiri, teguhkanlah hati ini untuk sentiasa mengingati dan melaksanakan tanggungjawab dan ketetapan amanah Mu. Ameen.

Wahai diri yang alpa, ingatlah kuburmu semakin hampir. Setiap saat yang berlalu yang kamu selalu mengatakan kamu sudah dewasa. Sebenarnya kamu tersilap melihat kitab tafsir. Kamu hanya merujuk kitab dunia, tapi kamu lupa tentang kitab akhirat yang pasti kebenarannya. Kamu lupa bahawa setiap saat yang berlalu itu merupakan saat semakin hampir kamu dengan rumah gelapmu. Di dunia ini kamu ramai sahabat, ahli keluarga dan sanak saudara, yang pastinya di rumah kamu di sana kamu bersendirian kerana tiada lagi yang mempedulikan kamu melainkan yang menemani adalah amal bakti semasa hidup. Saat yang berlalu itulah saat yang semakin hampir dengan janji Allah swt dan ingatlah bahawa janji Allah swt itu suatu kebenaran.

(bersambung...)

sekian

Rozlan Daud
18500 Machang

No comments:

My Picture