Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Thursday, August 13, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan...


Alhamdulillah sekali lagi Allah swt berikan peluang kepada kita untuk menikmati bulan yang penuh dengan barakah ini iaitu Ramadhan Al-Mubaraq. Bulan ini ummat Islam diwajib untuk puasa pada siangnya dan melaksanakan ibadah solat sunat Tarawih pada malamnya, solat Tarawih ini tidak ada pada malam-malam bulan yang lain.


Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan (Selamat Datang Wahai Ramadhan). Aku mengharap kedatangan Ramadhan kerana Allah swt menjanjikan keampunan dan keredhaan-Nya yang terlalu banyak pada bulan ini. Bulan yang penuh dengan keberkatan.

Ya Allah, kurniakanlah Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan yang terbaik bagiku, kerana aku tidak tahu mungkin inilah Ramadhan yang terakhir untukku. Ku mengharap keampunan-Mu dan redha-Mu ke atas diriku, keluargaku, ummat Islam seluruhnya.

"Semua amal seorang anak Adam (manusia) adalah untuk dirinya kecuali puasa, sebab puasa itu adalah untuk-Ku (Allah swt), dan Akulah yang akan memberikan pahala untuknya.” (Hadits Qudsi).

Mencermati hadits qudsi tersebut, Ibn al-Qayyim al-Jawziyah dalam kitabnya Zad al-Ma’ad fi Huda Khayr al-‘Ibad memberi penjelasan bahawa puasa itu, “…adalah untuk Tuhan sekalian Alam, berbeza dengan amal-amal yang lain. Sebab seseorang yang berpuasa tidak melakukan sesuatu apa pun melainkan meninggalkan sahwatnya, makanannya, dan minumannya demi sembahannya (ma’bud, yakni Allah swt).”

Lebih lanjut Ibn al-Qayyim mengatakan: “… Orang itu meninggalkan kesenangan dari kenikmatan dirinya kerana lebih mengutamakan cinta Allah dan redha-Nya. Puasa itu rahsia antara seorang hamba dan Tuhannya, yang orang lain tidak mampu mengetahuinya.”

Puasa merupakan "qurbah" yang utama (proses mendekatkan diri dengan Allah swt). Ini kerana puasalah yang merupakan rahsia perhubungan antara hamba dengan Allah swt. Orang lain tidak mengetahui seseorang itu sedang menjalani ibadah puasa ataupun tidak jika dibanding dengan solat yang mana orang lain melihat perbuatan rukun-rukun solat itu. Adapun puasa ia melibatkan perhubungan antara orang yang berpuasa dengan Allah swt sahaja.

Rahsia dan kelebihan berpuasa memang tidak dapat dinafikan kerana dengan berpuasalah seseorang itu dapat mendekatkan dirinya dengan Allah swt. Dengan puasa juga dapat mengawal hawa nafsu yang merosakkan dan seangkatan dengannya. Selain itu, puasa juga menyihatkan kerana nabi saw pernah bersabda yang bermaksud :"Berpuasalah kamu, sesungguhnya kamu akan sihat". Dan banyak lagi kelebihan-kelebihan berpausa.

Apa pun untuk kali ini penulis ingin mengatakan betapa syukurnya pada Allah swt kerana masih sayang kepada kita kerana memberi peluang sekali lagi untuk kita menunaikan ibadah puasa yang mana amalan-amalan sunat diberi pahala seperti ibadah wajib dan ibadah wajib digandakan denan tingkat yang paling tinggi. Jadi inilah peluang kepada kita untuk melaksanakan ibadah dengan sebaik mungkin agar Allah swt menilai kita dengan nilaian yang paling tinggi.

Kepada semua pembaca, jadilah Ramadhan kali ini sebagai Ramadhan terakhir kita, buatlah sebaik mungkin dan tingkatkan amalan-amalan yang membawa kepada redha Allah swt.

"Jadikan Bulan Ramadhan ini sebagai Universiti yang mengajar KULIAH-KULIAH IBADAH, TUTORIAL-TUTORIAL IMAN, ASSIGNMENT-ASSIGNMENT TAQWA + AMALI-AMALI AGAMA..Hope kita semua perolehi IJAZAH yang cemerlang di sisi Allah swt.

Apa pun esok jangan lupa niat puasa tau!!!!!!!!!!!!!

IbnuSoleh(Rozlan Daud)
Machang,

No comments:

My Picture