Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, August 8, 2009

CINTA....

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah swt kerana penulis berpeluang menghuraikan secara ringkas berkenaan cinta. Ini kerana pada minggu ini penulis terlalu busy untuk menyiapkan tugasan yang perlu dihantar kepada penyelia. Namun dengan masa yang begitu terhad ini penulis sempat menulis berkenaan cinta kerana untuk menjawab pertanyaan salah seorang pembaca. Di sini secara ringkasnya penulis menghuraikan cinta sebagai:
1. Mencintainya kerana Allah(mendekatkan diri pada Allah dan mentaatinya).
Ini termasuk cinta yang bermanfaat. Contohnya, cinta lelaki dan perempuan melalui jalan perkahwinan untuk menjaga dirinya dari perkara maksiat dan juga berkahwin mengikut sunnah Rasulullah untuk melahirkan generasi yang sah (nasab keturunan) dan sebagai melahirkan anak-anak yang hebat dalam memperjuangkan keunggulan agama Islam. Jadi penting kepada lelaki dan wanita untuk bercinta atas dasar mencintainya kerana Allah swt sebagai jalan menuju redha-Nya.
2. Cinta yang mendatangkan murka Allah.
Lebih kita kenali cinta kerana nafsu berahi. Cinta inilah yang memalingkan diri kita daripada Allah swt, membuat kita lupa kepada Allah swt dan mendorong kita melanggar syariat Allah swt.
Firman Allah:
“Dan di antara manusia dari orang yang mengangkat sembahan selain Allah, mereka mencintai (sembahan mereka) sebagaimana mencintai Allah. Adapun orang-orang yang sangat tinggi cintanya terhadap Allah , dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang fasik”. Al-Baqarah.
Pada zaman sekarang cinta inilah yang sering dilakukan oleh muda-mudi. Mereka bercinta pada awalnya kerana untuk kebaikkan namun cinta mereka berakhir dengan melakukan maksiat kepada Allah swt dengan melakukan zina dan sebagainya. Cinta inilah yang mereka akui, kerana tanpa berzina mereka tidak dapat membuktikan rasa cintanya kepada teman-teman mereka. Ingatlah, Allah swt mengharamkan perbuatan menghampiri zina apatah lagi melakukannya.
3. Cinta yang mubah(harus)
Adalah cinta yang tidak ada unsur kesengajaan. Misalnya tanpa sengaja, kita(lelaki) melihat wanita atau kita(wanita) melihat lelaki kemudian jatuh cinta dan perkara tidak sampai kita membuat maksiat pada Allah. Kita merahsiakannya dan menahan diri kita untuk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang. Cinta ini juga berakhir dengan perkahwinan. Kebanyakkan cinta seperti ini wujud hasil daripada pertemuan dua insan oleh orang tua mereka atau wakil mereka dan akhirnya mereka di satukan di atas dasar syariat Allah swt iaitu dengan cara perkahwinan.
PERASAAN CINTA BERMULA DARIPADA MATA (melihat keelokkan/kecantikkan akhlak dan sebagainya), PERASAAN SUKA BERMULA DARIPADA TELINGA (mendengar kebaikkan si dia), JIKALAU KITA BERHENTI MENYUKAI SESEORANG YANG KITA SUKA, UMPAMA KITA MEMBUANG TELINGA KITA. TAPI JIKA KITA CUBA MENUTUP MATA, CINTA BERBUAH MENJADI AIR MATA. FIKIRKANLAH BERSAMA SIAPA YANG ANDA CINTAI. APAKAH TUJUAN CINTA YANG ANDA BINA? SAMPAI BILAKAH CINTA ANDA ITU WUJUD ATAU BERTAHAN? ADAKAH CINTA ANDA ITU MENDAPAT REDHA ALLAH SWT? RENUNG-RENUNGKANLAH BERSAMA.............CARILAH CINTA YANG HAKIKI BERSAMA DENGAN MEREKA YANG MENCARI REDHA ALLAH SWT.

No comments:

My Picture