Apabila datangnya bulan Sya'ban, ramai penceramah-pencaramah agama dikalangan kita akan membaca hadis tentang kelebihan bulan Sya'ban dan ada juga yang mengatakan bahawa bulan Sya'ban ini adalah bulan bagi Nabi SAW. Hujah mereka ialah berdasarkan kepada hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Rejab bulan Allah, Sya`aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”.
Hadis ini merupakan hadis palsu yang direka oleh Ibnu Jahdam (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, Syria: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah). Nama penuh Ibn Jahdam ialah `Ali bin `Abdillah bin Jahdam al-Zahid. Beliau meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadith palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-`Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173,Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah).
Walau bagaimana pun tidak dinafikan bahawa bulan Sya'ban ada kelebihan dan keistimewaannya yang tersendiri. Pada bulan Sya'ban kita digalakkan melakukan pelbagai ibadah sunat terutamanya berpuasa sunat bagi melatih diri kita sebagai persiapan sebelum kita masuk ke bulan Ramadhan yang diwajibkan padanya berpuasa. Nabi SAW juga meperbanyakkan ibadah puasa pada bulan ini seperti mana sabda nabi saw.
ولم يكن يصوم من الشهور ما يصوم من شعبان قلت ولم أرك تصوم من الشهور ما تصوم من شعبان؟
ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين عز وجل فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم
ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين عز وجل فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم
"Rasulullah saw tidak pernah berpuasa sebanyak yang baginda puasa dibulan sya'ban." Aku bertanya kepada baginda " Kenapa aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dibulan-bulan yang lain sepertimana engkau berpuasa dibulan sya'ban." Baginda saw menjawab: Itulah bulan yang ramai manusia lalai iaitu diantara bulan rejab dan bulan ramadan. Ia juga bulan yang diangkatkan amalan kepada Allah swt. Aku suka diangkat amalanku dalam keadaan aku berpuasa." (Hadis Ahmad dan Nasaie - sanad yang hasan)
Hadis ini menunjukkan bahawa nabi saw. berpuasa pada bulan ini kerana padanya diangkat amalan kita kepada Allah swt. Dengan perkataan lebih mudahnya ialah setiap amalan yang kita lakukan sepanjang tahun telah ditulis di dalam buku-buku amalan kita dan pada malam 15 Sya'ban amalan kita itu diangkat kepada Allah swt dan digantikan dengan buku yang baru untuk tahun berikutnya. Oleh yang demikian, nabi saw amat menyukai sekiranya amalannya diangkat ketika nabi saw dalam keadaan sedang berpuasa. Kerana itulah kita digalakkan untuk berpuasa pada hari ke 15 Sya'ban, manakala di sebelah malamnya ada juga ulama' yang membaca Yasin walaupun kita tahu ia merupakan bid'ah yang merupakan perkara baru dalam agama namun ianya merupakan bid'ah hasanah dan jika kita membacanya anggaplah ia sebagai ibadah dan bukan sesuatu ketetapan di dalam agama.
Hadis daripada Aisyah RH.
لَمْ يَكُن النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلَّمَ يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ، فَإِنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كلَّهُ وَكانَ يَقُولُ: خُذُوا مِنَ العَمَلِ مَا تُطِيقُونَ، فإنَّ اللهَ لاَ يَمَلُّ حَتَّى تَمَلُّوا
Maksudnya: " Tidaklah Nabi shalallahu a’laihi wasalam berpuasa lebih banyak kecuali dibulan Sya’ban,maka sesungguhnya beliau berpuasa Sya’ban sepanjang bulan dan berkata “Kerjakanlah amalan yang kalian mampu sesungguhnya Allah tidak bosan hingga kalian bosan….(DIriwayatkan Bukhari 1970 dan Muslim 2723)
Hadis ini menunjukkan bahawa nabi saw menggalakkan kita untuk berpuasa pada bulan Sya'ban kerana pada bulan Sya'ban ini mempunyai keistimewaan yang tertentu yang sebelum kita melangkah masuk ke bulan yang penuh dengan barakah iaitu Ramadhan.
Wallahu A'lam.
No comments:
Post a Comment