Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Thursday, August 13, 2009

Kesabaran Punca As-Sakinah (Ketenangan)....


Semalam aku ditanya tentang kesabaran oleh beberapa sahabatku. Simple perkataan yang aku jawap pada mereka "Bersabarlah, kerana Allah swt sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar".


Sabar merupakan suatu perkataan yang sering diungkapkan oleh mereka yang tidak mengalami sesuatu musibah atau perkara kepada orang yang mengalaminya. Dengan kata lain, ungkapan sabar ini sentiasa keluar dari mulut orang yang tidak mengalami sebarang ujian daripada Allah swt kepada mereka yang menghadapinya. Perkataan sabar ini senang dilafazkan kerana ia selalunya dilafazkan oleh mereka yang dalam keadaan hidup mereka sempurna, namun ianya sukar untuk ditafsirkan kepada mereka yang diuji oleh Allah swt.


Ulama' membahagikan sifat sabar ini kepada tiga bahagian, yang pertama ialah sabar dalam menanggung penderitaan atau ujian daripada Allah swt ke atas hamba-Nya yang berupa, kesakitan, kemiskinan, kegelisahan dan bermacam-macam lagi. Dengan sifat sabar inilah Allah swt berjanji kepada hamba-Nya bahawa Allah swt sentiasa bersama mereka yang benar-benar sabar. Manakala yang kedua pula ialah sabar dalam melaksanakan perintah Allah swt. Sabar di sini amat penting kerana orang-orang yang tidak sabar sahaja yang tidak melaksanakan perintah yang wajib yang telah diperintahkan oleh Allah swt. Sebab itulah kita dapat lihat hari ini ramai orang yang meninggalkan segala perintah yang telah diamanahkan kepadanya. Adapun sabar yang ketiga ialah sabar untuk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah swt atau dengan kata lain, sabar untuk tidak melakukan maksiat kepada Allah swt. Namun begitu, hari ini ramai dikalangan persekitaran kita yang kita temui bahawa mereka tidak menjadi orang yang sabar kerana sering kali kita lihat mereka melanggari atau melakukan apa yang dilarang oleh Allah swt.


Setelah dijelaskan kepada sahabat-sahabat di UUM, mereka mengerti sedikit sebanyak berkenaan dengan sabar ini. Namun ada juga yang bertanya kepada saya, patutkah kita berdiam diri dan bersabar sekiranya kita dikhianati dan patutkah kita membenci orang yang mengkhianati kita itu?


Menjawab soalan ini saya teringat kisah-kisah silam saya semasa memimpin pelajar di salah sebuah kolej suatu ketika dahulu. Kerana perbuatan sabar, saya dipersalahkan. Walau apa pun saya tidak ingin menjelaskan berkenaan apa yang berlaku dikolej dulu tetapi penjelasan saya ialah berdasarkan kepada pengalamannya sahaja. Ini kerana saya belajar daripada sejarah saya sebagai rujukkan hidup. Sekiranya kita dikhianati, pertama sekali kita bersabar dan ingatlah bahawa ini adalah ujian dari Allah swt untuk melihat sejauh mana kita mampu bersabar kerana Allah swt ingin memberi Rahmat-Nya. Sekiranya kita tidak sabar, ingatlah Rahmat Allah swt tidak layak diberikan kepada mereka yang tidak sabar. Selepas itu, kita dapatkan penjelasan terhadap apa yang mereka khianati itu, sama ada perbuatan itu benar atau pun salah. Sekiranya kita berada dipihak yang benar, kita jelaskan perkara yang sebenarnya agar ia tidak disebarkan dan menjadi fitnah kepada kita. Ingat sekiranya kita berdiam diri, kita akan dipersalahkan dalam hal ini. Ini kerana sifat manusia yang selalu mencari kesalahan manusia yang lain.

Sekadar Hiasan



Sekiranya kita dipihak yang benar macam mana pula? tanya sahabat saya..


Adapun sekiranya kita di pihak yang benar, perkara pertama yang kita perlu buat ialah selamatkan diri kita daripada dikuasai oleh syaitan. Macam mana tu?sahabat saya mencelah...

Jadi untuk mengelakkan diri diri kita daripada dikuasai oleh syaitan ini, kita memaafkan orang yang mengkhianati kita itu. Inilah yang paling sukar untuk setiap orang buat. Kerana disebabkan hati mereka telah dilukai, mereka sukar untuk memaafkan orang lain. Kita hendaklah selalu fikir, apakah perasaan kita sekiranya Allah swt selalu memaafkan kesilapan kita. Sudah pasti kita bergembira dan hati kita menjadi tenang. Sebenarnya penawar bagi hati yang paling mujarab ialah kita sentiasa memaafkan kesilapan orang lain terhadap diri kita. Tetapi hati kita sukar untuk memaafkan kerana itu hati kita sampai sekarang semakin parah dan berpenyakit.


Jadi dengan sifat kita yang mudah memaafkan orang lain ini banyak memberi manfaat kepada diri kita sebenarnya. Hati kita tenang, selamat daripada penyakit hati yang boleh merosakkan iman kita, selamatkan diri kita daripada penyakit terutama darah tekanan darah tinggi dan sebagainya. Jadi sentiasalah memberi maaf kepada sesiapa sahaja agar diri kita mencapai ketenangan dan keredhaan Allah swt.


Saya mendoakan kepada Allah swt supaya mereka yang membaca artikel ini diberi sifat sabar oleh Allah swt agar mereka menjadi orang-orang yang sabar seperti mana Allah swt kurniakan sifat ini kepada para sahabat-sahabat nabi, para solihin, para shuhada' dan orang-orang alim yang sabar dalam mencari pusaka nabi saw. Ini kerana orang-orang yang beriman, kamu dapati mereka amat kasih dan cintakan kepada sesama mereka dan mereka amat bengis dan ganas terhadap orang-orang yang kafir.......


sekian...

(Tunggu episod akan datang, saya akan ceritakan perbualan saya bersama sahabat berkenaan sifat marah...)


Wallahu A'lam

Rozlan
Machang

No comments:

My Picture