Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Monday, August 31, 2009

Marahnya.........

Alhamdulillah ku panjatkan syukur pada Mu Ya Rahman kerana kasih dan sayang Mu kepadaku tanpa batasan.

Kali ini saya akan tunaikan janji saya untuk cerita persoalan marah yang telah ditanya oleh seorang sahabat saya baru-baru ini. Dalam hal ini dia teramat marah kerana telah difitnahkan oleh kenalannya sendiri. Namun kemarahannya membuak-buak dan alhamdulillah ia dapat dikawal dengan izin Allah swt. Maklumlah siapa yang tidak marah apabila difitnahkan dengan perbuatan yang terkutuk pula. Namun itulah sahabat saya. Setelah dia datang berjumpa dengan saya dan berkongsi masalahnya itu, saya memberikan jawapan dan nasihat ringkas padanya kerana maklumlah saya ini terlalu jahil dalam ilmu ini.

Nasihat yang ringkas itu ialah:





Saudaraku, inilah indahnya hidup. Ada warna keriangan, kegembiraan, kesukaan, keseronokkan dan perlbagai lagi yang indah-indah sehinggakan tiada kamus pun yang boleh menafsirkan indahnya hidup ini. Namun kena ingat, warna kehidupan tidak semuanya indah, adakalanya datang juga ribut yang melanda membawa angin kesedihan, kesukaran, keresahan dan lain-lain lagi yang menusuk kesedihan jiwa dan tangisan sekeping hati yang tidak dapat digambarkan atau disebut oleh oleh mana-mana kitab dalam dunia ini. Begitu juga dengan perasaan marah, benci, sakit hati, dengki dan sebagainya itu adalah pelangi kehidupan yang pasti akan muncul selepas hujan kematangan diri.


Namun begitu sahabat, bersedihlah dengan apa yang berlaku kerana kesedihan itu adalah sunnah kehidupan, namun janganlah sedih dengan fitnah yang orang buat kepada diri kamu itu terlalu panjang atau terlalu lama kerana ia akan memudharatkan kesihatan kamu. Sedih ada tahapnya, sepertimana juga menangis, menangis perlu untuk kesihatan diri, namun jangan menangis terlalu lama kerana ia akan memudharatkan diri. Wahai sahabat, ingatlah ini sebenarnya ujian dari Allah swt untuk menguji diri kita semua. Allah swt ingin meningkatkan darjat kita di sisi-Nya jika kita bersabar. Namun ingatlah, darjat kita akan jatuh sekiranya kita tidak bersabar dalam menghadapi ujian ini. Ingatlah sabahat, perkara yang penting bersabarlah kamu di atas setiap apa yang berlaku kerana ini adalah ujian untuk menguji kesabaran kamu. Aku tahu, ujian para nabi lebih teruk jika dibandingkan dengan apa yang kita perlu hadapi hari ini. Tidak usahlah kita bandingkan dengan nabi kerana darjatnya terlalu jauh dengan kita, kerana dia adalah nabi Allah swt. Ok, kita bandingkan pula dengan ummat Islam di Palestin yang sama tarafnya dengan kita, apakah kita mampu bersabar seperti mereka dalam menghadapi ujian peluru-peluru Yahudi? Kita baru diuji dengan fitnah yang tidak memudaratkan langsung diri kita. Yang tidak membawa kepada kematian jika dibandingkan dengan anak-anak bumi Palestin yang difitnahkan dengan taburan fitnah peluru dan bom yang membawa kepada kehancuran.




Wahai sabahat, setelah kamu ingatlah kamu ini sebenarnya diuji oleh Allah maka bersabarlah. Kemudian kamu perlu buang sifat marah yang ada di dalam hati kamu sama ada dendam atau niat untuk membalasnya. Ini kerana jika kamu menyimpan dendam bermakna kamu sengaja memberi peluang kepada syaitan untuk menguasai diri kamu. Ingat dengan perasaan marahlah diri kamu dan jiwa kamu akan dikuasai syaitan untuk menyuruh kamu berlaku lebih zalim lagi dari apa yang orang lain buat kepada kamu. Oleh itu, janganlah kamu memberi peluang kepada syaitan untuk bertapak dihati kemarahan kamu agar darjat kamu di sisi Allah swt meningkat.


Kamu boleh marah dab benci kepada perangai buruk yang orang lain buat terhadap kamu, namun kamu tidak sekali-kali boleh marah atau benci kepada orang tersebut kerana dia juga makhluk Allah swt sama seperti kamu yang juga makhluk. Hanya Allah swt sahaja yang boleh marah kepada makhluk-Nya dan makhluk tidak ada hak untuk marah kepada makhluk lain. Namun kita hanya berhak memarahi perangai buruk yang ada padanya sahaja. Itulah hak kita di sisi Allah swt.


Wahai sahabat, apakah yang sahabat faham dengan apa yang saya nyatakn tadi, saya bertanya kepada sabahat sekiranya dia benar-benar memahami nasihat saya. Namun memang dilihat sahabat saya itu benar-benar memahaminya.


Akhir perbincangan saya dengan dia, kami menjadi sahabat baik sampai sekarang.


Ibnusoleh
Machang






No comments:

My Picture