Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Saturday, February 20, 2010

Andainya Mereka Tahu....

Bismillahi Rahmani Rahim

Alhamdulillah, ku panjatkan syukur pada Allah swt yang telah memberi pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya kepada kita semua. Selawat dan Salam kepada Junjungan Nabi Muhammad SAW, para sahabat dan seluruh ummat Islam.

Dalam kesibukkan melaksanakan amanah dan urusan dunia ini, kekadang sempat jua tangan ini manaip sesuatu untuk dikongsi dengan sahabat pembaca, al-maklumlah masa yang ada amat terhad dek melaksanakan setiap amanah yang diberikan. Alhamdulillah saya selamat sampai ke Pekan lebih kurang jam 4 petang setelah hampir 8 jam menjelajahi bumi Allah swt dalam misi pengembaraan dan pembelajaran. Perjalanan yang amat memenatkan itu saya gagahi jua dan alhamdulillah dapat menyaksikan pelbagai tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah swt. Di samping itu dapat menyaksikan dan mempelajari sesuatu daripada gelagat manusia di sepanjang pengembaraan yang bermula di Negeri Cik Siti Wan Kembang hingga ke Pahang dengan melintasi negeri Terengganu.

Setelah sampai ke rumah sewa, saya ke tepi pantai untuk menyaksikan keindahan pantai dan mengambil angin petang bagi merehatkan badan yang masih kepenatan. Maklumlah pantai hanya beberapa meter sahaja dengan rumah. Sekali terfikir, andai kata Tsunami berlaku, tidak sempat aku nak lari ni. Terkenang pula peristiwa Tsunami yang berlaku pada Disember 2004 yang mana saya turut menyaksikan sendiri mangsa yang terkena tempiasnya di Daerah Kuala Muda, Kedah.

Dalam merenung ke lautan yang jauh mata memandang, entah di mana tepiannya, diriku ditegur oleh seseorang yang berada di situ. "Awak orang sini ker? Terkejut juga tapi tidaklah sampai terperanjat. "Tak." Ringkas jer jawapan dariku. "Saya asal Kelantan cuma datang kerje je sini". Kemudian dia bertanya kepadaku. Awak kerje aper? Seperti biasa, sesiapa yang bertanya padaku tentang diri ini, memang akan kena sebab aku akan sentiasa merahsiakan siapa sebenarnya diriku ini (hanya sahabat yang memang rapat sahaja yang tahu pasal diriku dan gelagat diriku dan sememangnya mereka kenal aku). "Kerja biasa jer, nelayan". Akak kerje sini ker? tanyaku. Jawapnya "Ha'ah, akak jurulatih kat PLKN tu". "Oh ye ke, hebatnya akak", sambungku. Kemudian dia bertanya lagi. " Kenapa awak jadi nelayan?Minat ker?Biasanya orang muda tak suka jadi nelayan. Kataku, "nak buat macam mana dah saya rasa inilah kerje yang mampu saya buat. Maklumlah saya ni tak belajar tinggi mana pun". Katanya lagi," nelayan ni berapa sen jer dapat. Sepatutnya orang muda macam awak ni cari la kerje lain yang berfaedah sikit. Kerajaan pun sedia banyak peluang pekerjaan untuk kita. So awak kena ambil peluang je. Tengok macam saya ni, kerajaan buat PLKN sebagai peluang pekerjaan kepada kita". Bersyarah panjang dia pada ku. Sekali fikir nak tergelak juga, tapi ok la sebab dia menasihati aku supaya buat kerje yang lebih baik dan gunakan peluang yang ada untuk berjaya. Tapi terfikir gak adakah kerje nelayan ini hina? Pendapatannya Haram?Or sebagainya....Bagiku, andainya tidak ada nelayan maka orang yang bekerja hebat di bandar mungkin tidak akan dapat makan ikan. Kemudian dia bertanya kepadaku belajar sampai mana? "Sampai tingkatan 3 sahaja sebab tak layak naik tingkatan 4. Maklumlah anak nelayan, ringkas dan padat jawapanku". Akak belajar sampai mana? tanya ku pula. " Oo..patut la awak. lau setakat ada PMR susah la nak minta kerja awak. Akak ada diploma dan sebab tu la akak dapat kerja elok dari awak". Jawabnya padaku.

Dan benarlah jawapannya kerana dunia hari ini pelajaranlah yang menentukan bidang kerje seseorang dan sebab itu jua ramai di kalangan kita yang silap dalam mempelajari ilmu. Kesilapannya ialah ramai di kalangan kita mempelajari ilmu kerana untuk mendapat kerja yang bagus dan mendapat gaji yang mahal. Silapnya kita belajar bukan untuk beramal dengan ilmu demi mencapai "Mardhatillah"( redha Allah swt). Saya teringat kata-kata Imam Abu Hamid Al-Ghazali (Imam Al-Ghazali) di dalam kitab Bidayatul Hidayah berkenaan dengan menuntut ilmu. Katanya, terdapat 3 golongan manusia yang menuntut ilmu ini. Yang pertama adalah mereka yang menuntut ilmu untuk beramal dengan ilmunya bagi mendapat redha Allah swt. Manakala golongan yang ke 2 pula menuntut ilmu kerana ingin mendapat dunia ini. Mereka menuntut ilmu kerana harta dunia, pangkat, kuasa, hebat berbicara dan supaya dihormati kerana ilmu yang mereka ada. Golongan ini akan mendapat laknat daripada Allah swt sekiranya mereka tidak bertaubat sebelum mereka mati. Manakala golongan yang ke 3 pula adalah mereka yang menuntut ilmu dan mereka bermegah dengan ilmu mereka. Mereka sombong dan angkuh serta mereka menggunakan ilmu di jalan kemurkaan Allah swt. Dengan ilmu mereka dapat pengaruh dan dapat pula menindas orang lain. Mereka ini biasanya sukar untuk bertaubat kepada Allah swt kerana dek kesombongan dan keangkuhan mereka. Jadi di mana kedudukan kita sebagai penuntut ilmu? Fikir - fikirkanlah wahai sahabatku....

Berbalik kepada perbualan saya dengan seorang jurulatih PLKN, sempat juga saya bertanya kepada dia, "akak belajar diploma dalam bidang apa?" Katanya dalam jurusan Sains Makanan. Dan aku terus memujinya kerana pujian itu berbalik kepada Allah swt yang menjadikan dia. "akak pandai dan hebat berbanding dengan saya". Saya ni hanyalah nelayan sampingan yang akan berpenghujung. Akhir kata dariku, "terima kasih kepada akak kerana mengingatkan saya tentang ilmu. Orang yang berilmu macam akak akan mendapat peluang kerja yang bagus".

Aku kembali ke rumahku dan mengenangkan nasib si nelayan sampingan. Adakah nelayan hidup merempat?Meminta sedekah di jalanan atau adakah hinanya kerja sebagai seorang nelayan seperti dikatakan oleh mereka yang ada Diploma tadi? Kesemua jawapan di setiap persoalan yang timbul itu hanya mereka yang bekerja sebagai nelayan sahaja yang mengetahui hakikat sebenarnya. Ini kerana ada seorang kawanku bekerja sebagai seorang nelayan sedangkan dia adalah ahli lembaga pengarah kepada dua buah syarikat yang terpaksa dirahsiakan. Dia juga merupakan seorang komando dalam angkatan ketenteraan dan jika ditanya oleh penduduk tempatan mungkin mereka mengenali dia manakala orang luar langsung tidak mengenali dia. Anda bayangkan setiap kali hendak turun ke laut, dalam seminggu mesti 7 buah kenderaan yang lain akan digunakannya. Maknanya setiap hari dia menggunakan kenderaan lain untuk datang ke jeti sebelum turun ke laut. Jika difikirkan secara normal pun mustahil turun dari sebuah vios ataupun mercedes kompresor C200 untuk ke laut. Tapi itulah hakikat hidup sebagai nelayan bagi seorang yang hati dan jiwanya di laut. Walaupun ramai yang menghinanya, namun kerana kepuasan dan hobi "lantaklah apa orang nak kata". Bukan duit yang hendak dikumpulkan tetapi ketenangan yang diperolehi. Itulah kisah seorang nelayan sampingan.

Sekian

Rozlan Daud
18500 Machang.

p/s : Bagi sahabat yang rapat dengan penulis, mereka akan mengetahui hakikat sebenar diri penulis yang sering merahsiakan identiti dirinya.

2 comments:

Asma' Suardi said...

salam ukhuwah...

mmng kenal pun...x berubah dari dulu hingga kini...(",)...

alhamdulillah...perkongsian yang menarik..ilmu itu cahaya...

wassalam..

Rozlan Daud said...

Salam Ukhwah kembali..

Hehehe...mmg la mcm ni la diri saya..Letak di mana pun Insyallah di situ jua tempatnya..harap bila saya datang tiada siapa pun yang mengenali diri saya kerana itulah identiti diri saya dirahsiakan..Dan bila saya kembali tiada siapa yang akan mencari saya. Biarlah kita tidak dikenali oleh penduduk dunia asalkan nama kita masyhur di kalangan penduduk langit..

Insyallah..

teruskan perjuangan...

My Picture