Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Wednesday, February 3, 2010

Ramai Yang Silap....(Ketetapan diburu, yang belum pasti diabaikan)

Bismillahi Rahmani Rahim.

Alhamdulillah ku panjatkan syukur kepada Allah swt atas limpahan rahmat-Nya. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan seluruh sahabat yang menyebarkan dakwah Islamiah sehingga sampai kepada kita hari ini. Ku mohon keampunan daripada Mu Ya Allah, atas segala dosaku dan juga kedua ibu bapaku.
Dalam mengejar urusan dunia ini, aku terfikir tentang nikmat yang Allah swt kurniakan padaku. Begitu juga kepada sahabat yang sudi membaca dan berkongsi ilmu dan pandangan dengan saya. Kita sering kali silap dalam halatuju perjalan hidup kita. Sedangkan kita tahu, tambah kita ada panduan dan hidayah yang Allah swt kurniakan pada kita. Kita didatangkan kedunia ini adalah untuk menjadi khalifah sekali gus menjadi hamba dalam pengabdian diri kita kepada Allah swt. Namun apa yang menjadi kesilapan kepada kebanyakkan di kalangan kita ialah kita hanya menjadi khalifah dalam urusan menguruskan dan memakmurkan alam ini. Sedangkan dalam urusan pengabdian diri kita kepada Allah swt, ramai yang melupakannya.

Begitu juga dalam hal keduniaan. Ramai dikalangan kita berusaha untuk menjadi yang paling hebat sekali di dunia ini. Sehinggakan ada yang melakukan sesuatu diluar batasan syariah Islam. Ramai di kalangan kita silap dan lupa akan tanggungan kita di dunia ini, lupa akan tugas kita di dunia ini. Kedatangan kita di dunia ini adalah sebagai tempat persinggahan untuk kita menuju alam akhirat. Memang benar kata saidina Ali karamallahu wajhah, :

"berusahalah kamu dalam urusan dunia kamu seolah-olah kamu hidup kekal selamanya, dan berusahalah untuk urusan akhirat kamu seolah-olah kamu akan mati esok."

Namun yang menjadi silapnya kita adalah kita mengambil urusan dunia berlebih-lebihan sehinggakan kita melupakan urusan akhirat kita. Tidakah kita tahu bahawa Allah swt itu telah menetapkan bagi kita berkenaan urusan dunia kita melalui qada' dan qadar-Nya. Sedangkan urusan akhirat kita adalah bergantung sepenuhnya kepada usaha dan amalan kita di dunia ini. Sebagai contohnya, kita diberi ketetapan rezeki olah Allah swt melalui qada'-Nya. Cuma kita perlu berusaha untuk mendapatkan rezeki tersebut. Sesungguhnya rezeki Allah swt tersangat banyak dan bertaburan di muka bumi ini. Jikalau kita hendak memakannya seorang diri, nescaya tidak akan habis nikmat rezeki yang Allah swt tuliskan dalam Qadar-Nya.

Walau bagaimana pun, ketentuan dan ketetapan yang Allah swt tuliskan untuk hamba-Nya di dunia ini adalah untuk sementara sahaja, setelah sempurna nikmat tersebut, maka Allah swt akan menjemput kita mengadap-Nya dan pasti akan bertanya tentang nikmat yang telah diberikan kepada kita. Kita semua yang masih bernafas di bumi ini adalah kerana nikmat kita yang Allah swt tuliskan bagi kita masih belum sempurna lagi. Oleh itu kita belum dijemput oleh-Nya untuk dipertanggungjawab atas nikmat yang telah diberikan kepada kita. Silapnya kita ialah kita sering lupa akan nikmat sementara ini. Kita mengusahakan nikmat dunia ini seolah-olah kita tidak mahu mengadap Allah swt.

Maka persoalan yang timbul di sini ialah, salahkah kita mengumpul harta yang banyak ini? Jawapannya tidak salah. Yang menjadi salahnya kita ialah kita mengumpul harta dunia yang telah menjadi ketetapan kepada kita, sedangkan yang akhirat yang belum pasti kita kesyurga itu yang kita abaikan. Allah swt memberi peluang kepada kita supaya kita berusaha untuk beramal sebagai bekalan di akhirat. Mudah-mudahan dengan amalan yang kita buat di dunia ini menjadi penyelamat kepada kita daripada azab api neraka Allah swt. Sedangkan kita lupa akan urusan akhirat yang Allah swt janjikan kebenarannya. Itulah salah kita, kita mengejar ketetapan sementara di dunia ini, manakala kita lupa akan urusan akhirat yang menjadi kewajipan kepada kita untuk berusaha.

Saya teringat nasihat Luqanul Hakim kepada anaknya.

"Dunia ini sementara, manakala umur kamu hanya sedikit dalam sementara itu...
Beruntunglah mereka yang memanfaatkan yang sementara itu untuk mencari kebaikkan yang kekal abadi"

Wahai sahabatku, sibukkanlah urusan akhirat kamu kerana ianya urusan belum pasti bagi kamu di sana nanti. Namun jangan kamu lupa akan urusan dunia kamu yang menjadi keperluan hidupmu walau ia telah ditetapkan untuk kamu. Kerana sesungguhnya orang yang paling bijak adalah orang yang ingat akan kematian dan bekalan untuk di bawa setelah mati.
Mudah-mudahan, kita semua tidak tergolong dalam golongan mereka yang silap menafsirkan erti sebuah kehidupan. Sesungguhnya hidup di dunia ini telah ditulis oleh Allah swt bagi seseorang hamba, manakala kehidupan di akhirat adalah bergantung sepenuhnya atas daya usaha seseorang hamba itu. Baik usaha kita, baik pula balasan kita, buruk amalan kita, buruk pula balasan kita.

Sekian

Rozlan Daud
18500 Machang.

2 comments:

Asma' Suardi said...

salam ukhuwah...

na'am..btl tu.. kejarlah akhirat, nescaya akan mendapat dunia...insyaAllah..

Rozlan Daud said...

salam ukhwah...

iye..sesungguhnya dunia ini akan lari sekiranya kita mengejarnya. Namun dunia akan mencari kita sekiranya kita meninggalkannya..

Memang betul saudari bidadari besi,sekiranya kita kejar akhirat, dunia akan kita perolehi, insyallah..

erti sebuah kehidupan adalah mengabdikan diri pada Allah swt.

Selamat berjuang semua sahabat..erti

My Picture