Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, February 9, 2010

Ku Menyaksikan Ayat-Ayat (tanda-tanda) Kebesaran Ilahi..

Bismillahi Rahmani Rahim.

Alhamdulillah ku panjatkan syukur pada Allah swt atas limpahan dan rahmat-Nya yang tidak mampu untukku hitung banyaknya. Selawat dan salam atas Nabi Allah baginda Muhammad saw, para sahabat dan seluruh ummat Islam. Ya Allah, ampunilah dosaku dan ibu ayahku serta ahli keluargaku dan semua ummat Islam. Kurniakanlah kami semua hidayah dan petunjuk-Mu dan pimpinlah kami di atas jalan kebenaran.
Alhamdulillah dalam kesibukkan tugas dan amanah yang diberikan kepadaku, masih ada masa lagi untukku tumpukan pada penulisan ini. Bukan senang tangan untuk menaip kerana kesukaran akal menilai erti sebuah tulisan. Kesukaran itu aku gagahi jua kerana atas jalan dakwah untuk mengagungkan kebesaran Allah swt. Dalam pengembaraan hidup ini dapat aku jelajahi segenap ruang dan masa, banyak yang dapatku temui dan banyak juga yang aku pelajari. Maklumlah erti hidup pada mengabdikan diri kepada yang Esa dan untuk mengabdikan perlu kepada Ilmu dan ilmu perlu pengorbanan.

Malam tadi aku turun ke laut bagi memenuhi kehendak hati ini, kata orang "jangan bercakap sesuatu sekiranya kita tidak pernah mengalaminya". Begitulah kehendak hati aku untuk turun ke laut pada waktu malam kerana aku ingin mempelajari sesuatu yang baru semasa peluang aku berada di tepi pantai. Setiap hari aku melihat keluasan lautan yang luasnya jauh mata memandang, dan setiap hari aku akan menaiki bot untuk turun ke laut bersama penduduk setempat. Dan setiap hari juga aku menyaksikan kebesaran Allah swt dalam mengurus dan mentadbirkan setiap makhluknya. Namun kehendak hati aku pula adalah turun ke laut untuk menyaksikan permandangan malam di dalam lautan lepas.

Alhamdulillah peluang untukku tercapai apabila aku dapat menyaksikan kebesaran Allah swt dalam menciptakan alam ini dengan penuh unik dan fleksibel kerana hanya mata yang menyaksikan sendiri dapat menikmati kebesaran ciptaan Allah swt. Aku hanya sekadar bercerita namun hanya sekadar cerita, yang menyaksikan ke agungan adalah mata dan sedikit iman yang Allah swt kurniakan padaku. Aku menyaksikan sendiri Ya Allah pentadbiran Engkau di dalam lautan lepas walaupun sekadar dari permukaan laut. Aku tahu bahawa di dalamnya penuh dengan jutaan makhluk Engkau dan Maha kaya Engkay Ya Allah.

Tatkala aku berada di tengah-tengah lautan lepas, aku menyaksikan kawanan ikan yang bergerak dalam kumpulan. Terpukau mana-mana mata yang menyaksikan. Namun kenikmatan mata menyaksikan jutaan ikan di lautan yang bercahaya matanya bagaikan kelipan bintang yang menemani aku di tengah kegelapan malam. Kelipan mata ikan yang bersinar kehijauan membuatkan aku terpegun dengan ciptaan Allah swt sebagai Tuhan sekalian alam. Ikhlas aku katakan aku tidak pernah menyaksikan bintang di air seperti ini. Aku ingat hanya bintang dilangit sahaja yang bersinar di waktu malam, namun jutaan ikan yang berada di laut turut mengeluarkan cahaya sinar bagaikan bintang di tengah malam. Subhanallah, itu sahaja yang mampu untuk ku ucapkan tatkala menyaksikan kebesaran Tuhan menciptakan sesuatu.


sekadar hiasan

Hampir 2 jam berada di laut, aku kembali dengan suatu pengalaman baru. Bagi mereka yang ada peluang untuk menyaksikan sendiri keindahan di lautan lepas pada waktu malam, jangan lepaskan peluang. Saksikanlah kebesaran Allah swt menciptakan keunikan di tengah lautan yang luasnya sejauh mata memandang. Jutaan makhluk yang dicipta-Nya yang mendiami lautan tersebut. Aku hanya mampu menceritakan pengalaman aku di laut, namun aku tidak mampu menggambarkan kehebatan ciptaan Tuhan di laut. Hanya mata yang menyaksikan sahaja mampu menggambarkan keagungan ciptaan Allah swt. Hanya hati yang bertemankan keimanan dapat menilai keangungan Tuhan.

Sekian

Erti hidup pada mengabdikan diri kepada yang Esa,

Ibnu soleh
18500 Machang

3 comments:

Asma' Suardi said...

salam ukhuwah...

subhanallah...teringinnye... pagi2, sya slalu pandang langit untuk lihat perhiasan keagungan Maha Pencipta...cantik, tenang je mata memandang...tp waktu malam, dekat laut...belum lagi...

Rozlan Daud said...

Iye ukiran langit memang indah kerana saya selalu menyaksikan dan langit yg paling indah lakarannya adalah di KMP. Memang cantik sangat...

Namun lakaran di tengah lautan memang lagi indah dan ini merupakan suatu yg belum saya jumpa. Mata-mata ikan bercahaya bagaikan kelipan bintang di langit. Memang menakjubkan mata memandang..

Jika ada peluang, jangan lepaskan, gunakan peluang untuk menyaksikan kehebatan ciptaan Ilahi sebagai tanda kebesaran-Nya..

Subhanallah..

Nur Syafiqah Athirah said...

wah...best nyer

My Picture