Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, May 3, 2009

Mimpiku bertemu Allah swt...

Semalam (2 Mei 2009) merupakan hari aku mengambil peperiksaan undang-undang perniagaantani dan juga pentadbiran Personelia dalam pengurusan. Dalam minggu ini aku kurang rehat kerana menghabiskan waktu-waktu terakhir untuk mengambil peperiksaan akhir semester 6 aku ini. Pada hari ini pula aku terpaksa mengambil 2 paper serentak dalam masa 1 hari. So banyaklah yang nak kena ingat dan prepare. Maklumlan subjek undang-undang ni bukan sahaja akta yang kena ingat malah kes-kes pun juga kena ingat. Sekali aku terfikir, aku belajar undang-undang yang merupakan subjek teras jurusan aku, namun bagi pandangan aku tidak perlulah aku menghafal semua kes-kes, cukuplah sekadar ingat akta sahaja kerana aku bukan ingin menjadi seorang peguam yang menang bicara dan berhujjah dengan merujuk kepada kes-kes yang lampau. Aku belajar ini kerana ia merupakan satu subjek teras so bagi pandangan peribadi aku cukuplah sekadar dengan tahu akta sahaja. Namun mungkin para pensyarah lebih mengetahui corak dan cara pembelajaran undang-undang. Walau apa pun biarlah ia berlalu....

Berbalik kepada kisah mimpi aku bertemu dengan Allah swt ialah setelah aku habis exame pada pukul 5.00 petang, aku terus ke pekan canglon, maklumlah aku terpaksa pergi ke sana untuk mendapatkan bekalan harian aku. Pada sebelah malam pula, lepas je solat isyak aku terus tidur, almaklum la sebelum ini tidur pun kurang, rehat pun jarang. Badan aku penat sungguh aku rasa hari itu. Namun sebelum tidur macam biasalah aku mesti ingat kembali apa yang aku telah buat hari itu, sekiranya aku ada buat benda yang salah, aku terus memohon agar Allah swt mengampuni dosa-dosa aku hari itu dan aku minta supaya dia mengajar dan memperbaiki segala kesilapan aku hari itu. Namun sekiranya aku ada membuat kebaikkan, aku harap Allah swt menerima amal kebaikkan aku. Sebelum tidur juga aku masih ingat pesanan ustaz-ustaz aku semasa menuntut di sekolah dulu.


Walau bagaimana pun, malah itu aku lena sungguh sehinggakan aku bermimpi yang sungguh aneh sampai aku masih lagi teringat mimpi aku itu dan aku masih berfikir, apakah alamat atau tanda yang Allah swt nak tunjukkan kepada aku sehingga saat ini. Mimpi aku bermula begini.......
"Aku kembali ke kampung halaman aku di negeri di pantai timur, bila lama tidak balik ke kampung ni, maklumlahkan anda semua fahamlah sendiri. Kegembiraan dan keseronokkan itu tidak dapat untuk digambarkan sehingga terubar habis resah kerinduan pada kampung halaman. Apabila aku balik, orang pertama yang aku jumpa ialah ibuku. Yang merupakan bonda tersayang dunia dan akhirat. Dialah satu-satu ibuku dan tiada penggantinya untukku. Di pendekkan cerita bondaku telah memberikan kepadaku duit sebanyak RM50 dan memberi nasihat kepadaku untuk memanfaatkan duit itu. Jadi aku telah berfikir panjang aku ingain buat apa dengan duit sebanyak RM 50 ini. Setelah fikir demi fikir aku kata, lebih baik aku beli seekor anak kambing kerana suatu hari nanti ia akan membesar dan kalau aku menjualnya nanti aku akan mendapat lebih dari RM 50. Baik aku telah memutuskan untuk membeli seekor anak kambing. Walau bagaimana pun setelah aku puas mencari dan memilih anak kambing yang macam mana yang aku berkenan dan aku tidak menjumpainya langsung. Lama mencari aku jumpalah dengan seorang pengembala biri-biri. Aku tanya dia adakah dia mahu menjual biri-birinya kepadaku. Bila dia melihat aku, dia kata ada biri-biri yang memang hendak dijual kepada aku. Katanya dengan harga RM50. Aku hairan macam mana dia boleh tahu yang aku hanya ada RM50. Mungkin ini kebetulan. Katanya lagi, memang sudah lama dia menyimpan biri-biri itu untuk aku dan sudah ramai yang ingin membelinya. Namun dengan sebab amanah, dia tidak boleh menjual kepada sesiapa melainkan kepada aku sahaja.

sekadar hiasan, cantikkan!!


Setelah aku membeli biri-biri tersebut, aku mendapati ada kelainan padanya. Di kepalanya ada tulisan Kalimah Allah swt betul-betul di atas bahagian dahi biri-biri tersebut. Aku merasa pelik. Namun mungkin ini kuasa Allah swt ke atas makhluk-Nya. Aku membelanya dan selepas 3 hari aku melepaskannya ke kawasan hutan di belakang rumah aku. Pada sebelah petang aku mencaru biri-biri aku, dan aku mendapati ia berada di atas bukit sana. Aku cuba mendapatinya dan dia membawaku ke suatu tempat di mana tempat tersebut aku mendapati ada satu batang kayu seperti tongkat dan pada kayu tersebut ada tulisan Kalimah Allah swt dan ianya bersinar. Aku mengambilnya dan setelah itu biri-biri aku terus beredar dan menunjukkan aku ke kawasan lain pula. Aku merasa pelik kenapa biri-biri aku ini suka sangat masuk ke hutan sedangkan waktu dah hampir dengan maghrib. Aku mengikutinya dan ia duduk setelah sampai di suatu tempat di atas bukit tersebut. Di situ juga aku mendapati ada sekeping kayu nipis macam kayu meja, dan papan itu ada juga tulisan Allah swt. Aku beristighfar kepada Allah swt dan aku bersyukur kerana aku menjumpai semua barang yang ada tulisan kalimah Allah swt. Aku mengambil papan tersebut dan setelah itu biri-biri aku hanya berada di sekitar kaki aku. Aku pun mengajaknya balik kerana hari sudah hampir malam.

Sekadar hiasan

Setelah aku mengambil semua barang-barang yang mengandungi tulisan kalimah Allah swt ini, aku membawanya balik ke rumah dan semasa di dalam perjalanan aku melihat ada satu kawasan yang mana di kawasan tersebut ada 3 lubang yang mana setiap lubang tersebut keluar asap. Aku merasa suatu ke anehan dan kepelikkan kenapa ianya berasap. Kemudian aku dengar ada satu suara yang mengatakan, itulah lubang hantu pari dan ia akan keluar setelah ia berasap. Berhati-hatilah dengan dia kerana dia akan menggoda kamu, bacalah ayat kursi sekiranya dia menghampiri kepada kamu. Dan sekiranya dia tidak berkesan, maka pukullah ia dengan tongkat itu kerana ia akan menunjukkan jalan yang sesat kepadamu. Setelah hilang sahaja suara tersebut, aku mendapati ada 2 orang perempuan cantik yang keluar daripada asap tadi dan seorang lelaki. Yang perempuan itu hanya menjelingkan matanya kepadaku manakala yang lelaki sahaja yang menghampirkan dirinya kepada aku. Aku membaca ayat kursi kepadanya kemudian badannya berasap dan terbakar. Manakala yang perempuan tadi berada pada jarak yang jauh dan hanya berasap sahaja badan mereka.



Sekadar Hiasan

Setelah itu, aku membaca lagi ayat kursi sehingga 3 kali dan bila habis kali yang ketiga aku pun sedar dan aku lihat jam di handfon aku menunjukkan pukul 6.00 pagi. Aku bangkit dan bersiapkan diri untuk solat subuh. Selepas solat aku teringatkan mimpi aku yang membuatkan aku betul-betul lena malam tadi dan aku sangat-sangat bersyukur kerana Allah swt memberikan rezeki yang banyak kepadaku. Sehingga kini aku masih lagi teringat dan berfikir apakah maksud mimpi aku itu, berjumpa dangan kalimah Allah swt sebanyak 3 kali, menasihati aku dengan menyuruh membaca ayat kursi kerana itu adalah hantu yang mahu mengganggu perjalanan hidupku.

sekian.


Sekadar hiasan

Nukilan


Ibnusoleh
UUM sintok.

1 comment:

Nur Syafiqah Athirah said...

Nasihat=mendapat rahmat
Membeli anak kambing=akn mendapat anak laki
Jual beli dgn halal=akn mendapat rezeki halal
Melihat kambing biri2 bermain=keluarga anda akan hidup bahagia
melihat/berdiam di tnh tinggi/bukit=mndapat kebaikan kemasyuran,kemuliaan drpd allah
sinar dari kayu=mndpt ilmu,kekuatan,kesempurnaan dan sumber dari kebaikan
ayat kursi=baik agamanya dan berumur panjang

tafsir mimpi tu=
anda akn mendapat rahmat,ilmu,kekuatan,kesempurnaan.iman anda makin bertambah dan berumur panjang.amin.

My Picture