Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Friday, May 1, 2009

Si Pengemis Yang Mulia....

Kisah ini berlaku di dalam sejarah perjalanan hidupku dan ianya berlaku di Pekan Changlon, Kedah. Dalam meneruskan perjalanan kembara diriku ini untuk mencari ilmu bagi tujuan mencapai redha Allah swt, banyak bukti-bukti dan tanda-tanda kebesaran-Nya yang dapat aku temui. Memang benar dengan maksud kata orang-orang lama "jauh perjalanan luas permandangan". Namun dalam perjalanan aku ini, aku sering perhatikan gelagat manusia untuk aku jadikan iktibar dan panduan serta pengajaran kepada diriku yang masih mentah mengharungi perjalan dalam usia yang muda ini. Dalam pemerhatian aku itu, sering aku jumpa yang pelik tetapi cukup mengajar diriku erti sebuah kehidupan.

Kisah bermula pada waktu petang, aku melihat dua orang remaja yang kira cukup keperluan hidup. Di fikiran aku mungkin dua ini adik beradik atau pun sahabat baik dan mungkin juga mereka ini dari kalangan orang yang berada. Buktinya, ditangan mereka banyak barangan keperluan yang mereka beli dari sebuah pasaran yang berhampiran. Sambil berjalan mereka memakan roti yang di bawa bersama dan juga air ditangannya. Mereka berjalan menuju ke perhentian bas dan ketika itu aku duduk berada di tepi jalan menanti sahabat aku. Di situ juga terdapat seorang pengemis bagi pandangan sudut fikiranku kerana dia seolah-olah nampak macam orang kurang waras, namun aku sengaja tidak mahu mengatakan yang dia bukan waras kerana mungkin dia seorang polis yang menyamar atau pun sesiapa sahaja yang mungkin aku tidak kenalinya. Jadi aku katakan yang dia ini pengemis kerana pakaiannya yang tidak terurus dan sebagainya.


Berbalik kepada kisah dua orang remaja tadi, aku melihatnya memakan roti yang dibeli tadi namun roti tersebut tidaklah dimakan sehingga kehabisan. Di fikiran aku mungkin mereka ini sudah kenyang. Namun apa yang menghairankan aku ialah mereka membuang roti tersebut ke dalam tong sampah yang berdekatan dengan jalan itu. Di fikiran aku mula memikirkan "kenapa manusia suka membazir dengan nikmat yang dikurniakan. Kenapakah mereka tidak bersyukur dengan rezeki yang banyak yang mereka nikmati itu". Jadi setelah bas datang, kedua remaja terbabit menaiki bas tersebut dan bas itu menuju ke salah sebuah universiti tempatan dan di dikiran aku beranggapan mereka ini adalah student universiti tersebut.


Selang beberapa minit, aku masih lagi menanti sahabat aku yang bekerja di Bukit Kayu Hitam. Sambil itu aku juga perhatikan gelagat si pengemis yang duduk termenung jauh itu. Aku beranggapan mungkin dia memikirkan masa depan dia kot. Namun biarlah dia dengan caranya dan aku berdoa serta bersyukur bahawa aku selamat dan tidak menjadi macam dia dan aku minta kepada Allah swt supaya jangan jadikan diriku dan zuriat-zuriat aku sepertinya. Aku memohon agar Allah swt kurniakan kepadaku yang terbaik untuk hambaNya. Dalam beberapa minit kemudian, si pengemis tadi bangu dari tempat duduknya, kemudian menuju ke tong sampah tempat si dua remaja membuang roti tadi. Si pengemis tadi membuka dan membelek-belek (memerhati dengan teliti dan memeriksa) apa yang ada di dalam tong berkenaan. Aku melihat dan memerhatikan gelagatnya. Di fikiran aku, mungkin dia mencari sesuatu untuk dijual atau pun mencari apa-apa yang memberi manfaat baginya. Kemudian aku perhati dia mengambil roti yang dibuang oleh remaja tadi lalu memakannya. Barulah terjawab segala hipotesis yang bermain difikiran aku, bahawa si pengemis tadi rupanya lapar yang membuatkannya termenung jauh mengenangkan nasibnya. Dia membelek-belek tong sampah untuk mencari sesuap makanan untuk mengisi kekosongan perutnya. Aku perhatikannya dan dia hanya makan sedikit sahaja roti itu dan kemudian menyimpan selebihnya. Aku beranggapan bahawa dia menyimpan untuk hari esok.


Setelah lama memerhatikan gelagatnya, aku membuat kesimpulan yang Allah swt mengajar aku beberapa ilmu untuk dimanfaatkan oleh diriku daripada si pengemis dan dua orang remaja tadi. Yang pertama, janganlah kita suka membazir-bazir apa yang kita ada, kerana perbuatan itu adalah dari kalangan saudara syaitan. Kedua, sekiranya kita makan dan tidak habis, maka simpanlah ia dan jangan kita buang sepertimana yang dibuat oleh si pengemis tadi. Ketiga, simpanlah sebahagian rezeki yang kita ada untuk hari esok kerana kita tidak tahu bahawa apa yang berlaku kepada diri kita esok hari. Keempat, hendaklah kita bersikap tolong menolong dengan setiap insan kerana perbuatan itu akan mendapat redha Allah swt. Kelima, hendaklah kita bersyukur kepada Allah swt kerana Dia-lah yang memberi rezeki kepada semua makhluk-Nya.
sekadar gambar hiasan


Apa yang dikatakan mulianya si pengemis tadi adalah, dia sanggup mencari makanan di dalam tong sampah yang dibuang oleh manusia yang lain. Di dalam kelaparan yang dia tanggung itu, dia tidak mencuri untuk mengisi keperluan perutnya, tetapi mencari makan hasil buangan orang lain. Namun apa sikap buruk yang boleh dipelajari oleh diri penulis daripada pengemis tadi ialah yang pertama, kita perlu berusaha lebih untuk mendapat rezeki dari Allah swt dan tidak mengharap apa yang dibuang oleh manusia lain. Ini kerana Allah swt mengurniakan nikmat sihat, kenapa kita tidak mahu berusaha mencari nikmat-Nya yang bertaburan di bumi ini. Yang kedua, sebagai seorang Islam, kita tidak digalakkan untuk menunjukkan sikap diri yang hina di hadapan orang lain sepertimana mencari makanan di dalam tong-tong sampah. Lebih baik kita datang ketika orang ramai tidak ada dan itu tidak mengaibkan diri kita dan agama kita. Kerana dengan perbuatan ini akan menimbulkan pandangan serong orang bukan Islam terhadap orang Islam dan agam Islam itu sendiri yang tidak menjaga kebajikan penganutnya sedangkan di dalam Islam ada zakat untuk membantu ummatnya. (Bila sentuh bab zakat ini, timbul persoalan, ke manakah perginya duit zakat yang banyak sedangkan ramai lagi rakyat di Malaysia terutama yang Islam masih dalam keadaan Dhaif dan miskin).



Oleh yang demikian, perjalanan hidupku itu sangat bermakna kerana aku dapat mempelajarinya di depan mata aku sendiri dan ianya diperlihatkan oleh Allah swt sebagai rahmat untuk diriku. Insyallah semua kisah perjalan hidupku ini dan perjalanan lain-lain nanti akan aku ceritakan kepada anak-anak dan isteriku suatu masa nanti. "Jadilah saat yang berlalu sebagai pengajaran untuk saat yang akan datang."


Sekian.


Nukilan
Rozlan Daud
Machang

No comments:

My Picture