Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, May 24, 2009

Siapa Mereka Yang Berjaya.....

Bila pena mula menulis kalimah demi kalimah, hati mula mengeluarkan cahaya keimanan, akal mula berperanan sebagai pemikir kerana aku telah mendidiknya sekian lama untuk berfikir, bergitu juga dengan hati setelah bertahun-tahun aku mendidiknya untuk mekar dalam cahaya keimanan. Kali ini bila jari mengatur langkah untuk menaip, aku berfikir untuk menyatakan tentang siapakah orang yang berjaya kerana semakin hari semakin ramai mereka yang aku temui telah berjaya tetapi tidak cemerlang. Maksudku berjaya dari sudut kaca mata manusia biasa dan gagal dari kanta keimanan dan agama.
Aku terbaca di dalam al-Quran, firman Allah swt yang bermaksud:
" Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman (mukminun). Iaitu mereka yang khusuk di dalam solatnya. Dan mereka yang menjauhkan diri daripada perkataan (percakapan) yang sia-sia. Dan mereka mengeluarkan Zakat. Dan mereka yang menajga kehormatan mereka. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka dan juga hamba-hamba yang mereka miliki maka sesungguhnya mereka itu tidak tercela (hingga akhir ayat)."
Di sini aku bertemu suatu yang tidak dijangkakan iaitu kenyataan yang diungkapkan olah Allah swt tentang siapakah orang yang benar-benar berjaya itu. Mereka berjaya di dunia dan juga di akhirat. Apa yang dikatakan kejayaan di dunia ialah mereka berjaya menjadi hamba yang soleh yang taat kepada perintah Allah swt yang Maha Menciptakan mereka. Mereka beroleh keberkatan hidup di dunia ini dan keselesaan serta keamanan. Manakala apa yang dikatakan kejayaan di akhirat yang mereka perolehi itu pula ialah balasan daripada Allah swt sepertimana yang dijanjikan kepada setiap hamba-Nya yang taat dalam setiap perintah yang telah diamanahkan.
Adapun mereka yang tidak terciri sepertimana yang dijelaskan oleh Allah swt di dalam surah al-Mukminun ini, maka mereka tidak sekali-kali beroleh kejayaan di dalam kehidupan mereka. Sekiranya mereka berjaya di dunia ini di dalam bidang yang mereka ceburi tetapi ketahuilah bahawa mereka sebenarnya gagal. Ini kerana mereka tidak aman hidup di dunia ini. Ini kerana punca keberkatan mereka di sisi Allah swt itu tiada dan setiap apa yang mereka kerjakan mereka tidak merasa puas dan mereka tamak haloba sehingga sanggup menindas orang lain. Mereka seperti ini sudah pasti tidak berjaya di akhirat kelak kerana mereka tidak tergolong di dalam golongan orang yang berjaya di sisi Allah swt.
Wahai sahabat sekalian, ingatlah bahawa kejayaan yang sebenar-benarnya ialah kejayaan yang kekal abadi. Di dunia ini sementara sahaja dan ingatlah negeri akhirat itu tiada penghujungnya.Hari ini kita hebat di dunia, tetapi ingat belum tentu kita hebat di sisi Allah swt. Hari ini penduduk dunia sanjung kita kerana pangkat dan jawatan yang kita ada, tetapi ingat bahawa belum tentu penduduk langit memujui kebaikan kita.
wallahu A'lam.
Farouq Machang

1 comment:

Anonymous said...

syukran...

My Picture