Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Sunday, July 11, 2010

Kenapa Blog Skima...(Menjawab Soalan Pembaca)

In The Name Of Allah swt, The Most Gracius, The Most Merciful.

Alhamdulillahi Rabbil A'lamin, wabihi nasta'in, wala umuri dunia waddin. Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan para sahabat yang banyak memperjuangkan ketinggian agama Allah swt.

Kali ini ana mohon maaf kerana lama
tidak up to date blog ana ini kerana kesuntukkan masa yang ada. Walau bagai mana pun ana gagahi jua untuk manfaat semua. Alhamdulillah kali ini ana ingin menjawab soalan dari sahabat pembaca melalui surat email yang dihantarkan kepada ana. Soalannya berbunyi:

"kenapa blog saudara ni skima sgt ye, lebih kepada islamic dan kenapa tidak mcm blog org lain yg berkongsi maklumat berkenaan diri saudara. Orang lain banyak menceritakan pasal diri sendiri, tp blog saudara lebih kepada agama. Tapi apa pun tahniah kerana sudi berkongsi...sekian" (nama penghantar terpaksa ana rahsiakan).

Untuk itu ana menjawab kenapa blog ana ini skima. Perkara berkenaan skima ataupun tidak ini bergantung kepada
orang yang menilainya. Ini kerana bagi ana, jiwa ana yang juga skima menyebabkan ana menulis dalam bentuk yang skima berbanding dengan orang lain. Sifat manusia dari segi hakikinya teramat unik dan sungguh mengajaibkan. Sebagai contohnya, tiada sesiapa dapat menilai warna apa yang paling cantik dalam banyak-banyak warna dengan tepat. Ini kerana setiap orang mempunyai warna kegemarannya tersendiri dan dengan sebab itu tiada siapa yang dapat menyatakan kecantikkan warna melainkan apa yang disukainya.

Ya memang blog ana lebih kepada Islamic kerana bagi ana, ana ingin berkongsi dengan semua pembaca apa yang ana tahu, apa yang ana jumpa daripada kajian ana, pengalaman ana dan sebagainya. Ana lebih suka berkongsi yang Islamic kerana ianya benar dan mendapat manfaat untuk kita semua, baik pembaca dan juga ana. Ana tidak suka menulis benda-benda yang lain kerana mungkin kita sekadar menulis sahaja n
amun tiada manfaat yang kita perolehi di sisi Allah swt. Ana juga tidak suka sangat menceritakan tentang diri ana lebih-lebih lagi hal-hal peribadi. Ana bukan jenis suka syok sendiri dengan menulis dan menceritakan berkenaan diri dan menjadikan blog sebagai diari peribadi. Bagi ana, kemudahan teknologi yang ada seperti ini adalah untuk menyebarkan syiar dakwah kerana banyak manfaat yang ana perolehi. Ana melihat lebih kepada manfaat bersama berbanding dengan kisah-kisah yang syok sendiri yang tiada apa-apa kebaikkan dan manfaat bersama.

Berkenaan dengan orang lain lebih menceritakan berkenaan diri mereka sendiri terpulanglah pada mereka. Kerna bagi ana, ana buat apa yang ana rasa baik unt
uk diri ini dan juga baik untuk pembaca. Berkenaan orang lain, biarlah mereka kerana mungkin mereka mempunyai kebaikkan dari sudut yang lain berbanding dengan diri ana. Diri ana ini tiada apa yang terbaik dan tiada apa-apa kelebihan pun, jadi dengan sebab itu ana menggunakan peluang yang ada ini untuk membuat kebaikan dan mudah-mudahan ianya dikira sebagai kebajikkan di sisi Allah swt hendaknya, insyallah.........

Akhir kata dari ana, ana memohon jutaan maaf atas kekurangan kerana kejahilan ilmu dan sekarang ana masih lagi belajar dan mengkaji untuk meningkatkan diri dengan ilmu untuk mendekatkan diri pada Yang Esa. Mohon maaf juga kerana lama tidak menulis d
alam blog iniwalaupun banyak perkara yang ingin di kongsikan. Insyallah, ana akan cuba manfaatkan segala pengalaman dan kajian ana nanti..


sekian terima kasih


Rozlan Bin Daud
18500 Machang

1 comment:

durrahnur said...

stju jgk dgn points ni..keep up these gud job!!insyaallah..

My Picture