Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan demi memartabatkan Islam yang ada di dalam diri kita seterusnya meningkatkan keimanan kepada Allah swt.

Tuesday, July 27, 2010

Tika Aku Lemah...Dan Tika Engkau Lemah...

In The Name Of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful




Umie dan Ayah...
Engkau tidak pernah terbanyag untuk menerima kehadiranku dalam kehidupanmu...
Begitu juga diriku ini...
Langsung tidak terfikir untuk hadir dalam keluargamu..
Namun,
Inilah ketetapan Ilahi yang telah tertulis di Luhul Mahfuz sejak azali..
Kerna diriku tidak mampu untuk memilih kehidupanku...
Begitu juga engkau tidak mampu menentukan hakikat kehadiran diriku ini...
Hadirnya diriku adalah bukti ketetapan janji pertemuan ayah dan umie...
Sebagai bukti ikatan terpetri...
Oh umie,
Aku tahu hakikat kesusahan yang terpaksa engkau tanggung selama membesarkan diriku..
Kesusahan demi kesusahn itu tidak dapat aku rasai kerna hanya engkau yang merasainya..
Namun jika engkau tidak berupaya, Allah swt tidak memberi dugaan buatmu...
Oh ayah...
Aku mengerti betapa susahnya untuk membesarkan aku..
Di kala aku masih kecil dan tidak berupaya..
Kerna kesabaran engkau membuatkan diriku mampu berdiri...
Dalam meniti keresahan hidup..
ujian demi ujian terpaksa engkau lalui..
Namun kerna engkau seorang yang beramanah...
Sebelum dipersoalkan di hadapan Allah swt suatu hari nanti..
Jika dahulu aku masih lemah...
Engkaulah yang melindungi diriku...
Tidak sudi engkau melihat aku berlapar..
Apatah lagi jika aku disakiti hatta oleh seekor nyamuk...
Jika sekarang aku sudah mempunyai daya..
Segala jasamu tidak mampu untuk aku membalasnya..
Namun sedaya upa aku menghargai dan bersyukur kepada Allah swt dan kepadamu...
Jika esok engkau telah lemah..
aku berjanji akan menjaga engkau seperti mana engkau menjaga aku dikala aku lemah...
kerna jasa engkau tidak mampu untukku membalas...
Oh ayah dan umie...
Tiada apa yang aku mampu untuk membalas jasamu..
cukuplah sekadar al-Fatihah untukmu setiap pagi dan petang dari seorang anak yang tidak mempunyai apa-apa...

sekian
(rozlan2010)

No comments:

My Picture